DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PRINCIPIS D'ECONOMIA APLICADA Codi 16224006
Ensenyament
Grau d'Economia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
ARZA NOLLA, MARC
MARTÍN BOFARULL, MÓNICA
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
Adreça electrònica juancarlos.sanchez@urv.cat
monica.martin@urv.cat
mariavictoria.soldevila@urv.cat
marc.arza@urv.cat
jordijosep.teixido@urv.cat
patricia.esteve@urv.cat
judit.albiol@urv.cat
isaias.revert@urv.cat
guiomar.ibanez@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ TOSTADO, JUAN CARLOS
MARTÍN BOFARULL, MÓNICA
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
ARZA NOLLA, MARC
TEIXIDÓ FIGUERAS, JORDI JOSEP
ESTEVE GONZÁLEZ, PATRICIA
ALBIOL SÁNCHEZ, JUDIT
REVERT SUÁREZ, ISAIAS
IBÁÑEZ ZARATE, GUIOMAR
Web
Descripció general L’assignatura Principis d’Economia Aplicada ofereix una visió que combina teoria i pràctica per tal d’entendre les característiques, macromagnituds i importància de l’activitat econòmica. Concretament, es presenten els principals trets que caracteritzen les economies modernes, tant pel que fa als sectors d’activitat en què aquestes s’estructuren, com a les institucions que les regeixen. Cal destacar que l’enfocament de l’assignatura és eminentment pràctic, ja que al marge de la caracterització teòrica de cadascun dels temes, els alumnes utilitzen una part important del temps de treball en buscar informació econòmica, processar-la i confeccionar treballs i exercicis.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis.
 A8 Elaborar informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional, regional o local) o de sectors de la mateixa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Domina els instruments d'anàlisi de l'estructura econòmica d'un territori.
Coneix i comprèn les diferents activitats, institucions i agents presents a l'economia espanyola.
 A8 Coneix els fons documentals més habituals per a l'anàlisi de l'activitat econòmica.
Utilitza i combina informacions de diferents fons documentals, n'extreu el contingut bàsic i redacta informes de síntesi de tipus sectorial o territorial.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1.- CREIXEMENT ECONÒMIC: VARIABLES RELLEVANTS PER A L’ANÀLISI D’UNA ECONOMIA 1.1. El creixement econòmic: aproximacions teòriques.
1.2. L’activitat econòmica i el concepte de Valor Afegit.
1.3. Els indicadors de l’activitat econòmica i de la distribució de la renda.
1.4. Fonts estadístiques
1.5. Cas aplicat: creixement, crisi i reptes actuals de l’economia espanyola
TEMA 2. EL CREIXEMENT ECONÒMIC 2.1. El creixement econòmic: real i nominal
2.2. Els determinants del PIB per càpita
2.3. Comparacions internacionals del PIB per càpita
2.4. Fonts estadístiques
2.5. Cas aplicat: Creixement, crisi i reptes actuals de l'economia espanyola
TEMA 3. ELS DESEQUILIBRIS INTERNS 3.1. Desequilibris monetaris: la inflació. Indicadors de preus
3.2. Desequilibris al mercat de treball: l'atur. Indicadors del mercat de treball.
3.3. Desequilibris del sector públic: el dèficit públic i el deute.
3.4. Fonts estadístiques
3.5. Cas aplicat: el dèficit públic i les seves implicacions
TEMA 4. ELS DESEQUILIBRIS EXTERNS 4.1. La Balança de Pagament: concepte i estructura
4.2. La capacitat/ necessitat de finançament
4.3. Fonts estadístiques
4.4. Cas aplicat: Evolució del sector exterior de l’economia espanyola i comparativa amb altres economies
TEMA 5. LA INTERDEPENDÈNCIA DELS SECTORS: LA TAULA INPUT-OUTPUT 5.1. Les taules Input-Output com instrument comptable
5.2. Els coeficients tècnics
5.3. L'anàlisi de la interdependència productiva: el model de demanda
5.4. Fonts estadístiques
5.5. Cas aplicat: la Taula Input-ouput de l’economia catalana
TEMA 6 . ELS SECTORS PRODUCTIUS 6.1 Canvis en l'estructura sectorial de les economies
6.2. La transformació del sector agrari
6.3. Els canvis en el sector industrial
6.4. El procés de tercialització
6.5. Fonts estadístiques
6.6. Cas aplicat: anàlisi sectorial de l'economia espanyola

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
A8
0.5 1 1.5
Sessió Magistral
A5
C3
22 40 62
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A8
C3
18 33 51
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A8
B6
10 6 16
Treballs
A5
A8
B6
C3
C4
4 6 10
Atenció personalitzada
B6
1.5 0 1.5
 
Proves de desenvolupament
A5
A8
C4
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació
Sessió Magistral Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats de realització de problemes a l'aula (avaluables)
Treballs Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables)

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A8
B6
Exercicis a realitzar a l'aula d'informàtica 10%
Treballs
A5
A8
B6
C3
C4
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor 20%
Proves de desenvolupament
A5
A8
C4
Exàmens sobre els continguts del programa 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria de l'assignatura consistirà en un examen que representa el 70% de la nota de l'assignatura, atès que es mantenen les qualificacions assolides al treball (20%) i als exercicis avaluables (10%).


Fonts d'informació

Bàsica DELGADO, M.J. et al. , Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos, 2002, Ariel Practicum, Barcelona.
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 8a ed., 2007, Civitas, Madrid.
JIMÉNEZ, J.C. et al. , Ejercicios y prácticas de economía española, 1999, Civitas, Madrid.
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
MARTINEZ CHACÓN, E. , Economía española, 2a ed., 2009, Ed. Ariel, Barcelona
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
DE ESPINOLA, J.R, Crecimiento y crisis de la economia española (1995-2009), 2010, Ed. Universitas
SERRANO, J. et al., Entorno económico: Instrumentos para su análisis, 2009, Ed. Pirámide

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent