DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PRINCIPIS D'ECONOMIA APLICADA Codi 16224006
Ensenyament
Grau d'Economia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
RUIZ SALVADOR, ESTHER
VERDE LLOP, SONIA
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
SÁNCHEZ TOSTADO, JUAN CARLOS
TEIXIDÓ FIGUERAS, JORDI JOSEP
Adreça electrònica juancarlos.sanchez@urv.cat
josemanuel.vila@urv.cat
mariavictoria.soldevila@urv.cat
esther.ruiz@urv.cat
jordijosep.teixido@urv.cat
marialuz.caballero@urv.cat
sonia.verde@urv.cat
nuria.barrubes@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ TOSTADO, JUAN CARLOS
VILA CÓRCOLES, JOSE MANUEL
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
RUIZ SALVADOR, ESTHER
TEIXIDÓ FIGUERAS, JORDI JOSEP
CABALLERO GABAS, MARIA LUZ
VERDE LLOP, SONIA
BARRUBÉS PIÑOL, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura Principis d’Economia Aplicada ofereix una visió que combina teoria i pràctica per tal d’entendre les característiques, macromagnituds i importància de l’activitat econòmica. Concretament, es presenten els principals trets que caracteritzen les economies modernes, tant pel que fa als sectors d’activitat en què aquestes s’estructuren, com a les institucions que les regeixen. Cal destacar que l’enfocament de l’assignatura és eminentment pràctic, ja que al marge de la caracterització teòrica de cadascun dels temes, els alumnes utilitzen una part important del temps de treball en buscar informació econòmica, processar-la i confeccionar treballs i exercicis.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Dominar els mètodes i instruments bàsics per a l'anàlisi de la realitat empresarial.
 A3 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financer, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials i econòmiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Domina els instruments d'anàlisi de l'estructura econòmica d'un territori.
Coneix i comprèn les diferents activitats, institucions i agents presents a l'economia espanyola.
 A3 Coneix els fons documentals més habituals per a l'anàlisi de l'activitat econòmica.
Utilitza i combina informacions de diferents fons documentals, n'extreu el contingut bàsic i redacta informes de síntesi de tipus sectorial o territorial.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1.- LA COMPTABILITAT NACIONAL 1.1. L’activitat econòmica i el concepte de Valor Afegit.
1.2. El PIB a la Comptabilitat Nacional
1.3. Del PIB a la capacitat/necessitat de finançament del país
1.4. Fonts estadístiques
1.5. Cas aplicat: Anàlisi de les dades de la Comptabilitat Nacional
TEMA 2. EL CREIXEMENT ECONÒMIC 2.1. El PIB i el creixement econòmic: comparacions temporals.
2.2. Benestar i els determinants del PIB per càpita
2.3. Diferències internacionals del PIB per càpita: comparacions territorials.
2.4. Fonts estadístiques
2.5. Cas aplicat: Comparacions temporals i territorials de magnituds econòmiques.
TEMA 3. ELS DESEQUILIBRIS INTERNS 3.1. Desequilibris monetaris: la inflació. Indicadors de preus
3.2. Desequilibris al mercat de treball: l'atur. Indicadors del mercat de treball.
3.3. Desequilibris del sector públic: el dèficit públic i el deute.
3.4. Fonts estadístiques
3.5. Cas aplicat: Anàlisi dels desequilibris interns d'una economia
TEMA 4. ELS DESEQUILIBRIS EXTERNS 4.1. La Balança de Pagament: concepte i estructura
4.2. El compte corrent i el compte de capital:la capacitat/necessitat de finançament
4.3. El compte financer
4.4. Visió conjunta de la Balança de Pagaments
4.5. Fonts estadístiques
4.6. Cas aplicat: Anàlisi dels desequilibris externs d'una economia
TEMA 5. LA INTERDEPENDÈNCIA DELS SECTORS: LA TAULA INPUT-OUTPUT 5.1. Les taules Input-Output: definició, estructura i continguts.
5.2. Efectes arrossegament directes: els coeficients tècnics
5.3. Instrument de simulació: el model de demanda
5.4. Fonts estadístiques
5.5. Cas aplicat: Anàlisi de l'activitat econòmica a partir de la TIO d'una economia.

TEMA 6 . ELS SECTORS PRODUCTIUS 6.1 Els canvis en l'estructura sectorial de les economies.
6.2. Indicadors del sector agrari
6.3. Indicadors del sector industrial
6.4. Indicadors del sector serveis.
6.5. Fonts estadístiques
6.6. Cas aplicat: Anàlisi sectorial d'una economia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A3
0.5 0.5 1
Sessió Magistral
A2
C3
30 30 60
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
C3
12 10 22
Treballs
A2
A3
B5
B6
C1
C3
C4
12 50 62
Atenció personalitzada
B6
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A2
C3
C4
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació
Sessió Magistral Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura
Treballs Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables)
Atenció personalitzada Temps per resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
A3
B5
B6
C1
C3
C4
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor 30%
Proves de desenvolupament
A2
C3
C4
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:

- Primer parcial: examen sobre els continguts del Tema 1 i Tema 2. (10%)

- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (60%)
70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en primera convocatòria suspendran l'assignatura en primera convocatòria (la nota final de la primera convocatòria serà la nota de l'examen final).

La qualificació final en segona convocatòria serà:

a) Pels alumnes que volen tenir en compte la nota del treball : 20% treball i 80% examen final.
b) Pels alumnes que no volen tenir en compte la nota del treball de l'assignatura: 100% examen final.

Els alumnes hauran d'indicar clarament si volen tenir en compte o no la nota del treball en el primer full de l'examen final de segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
JIMÉNEZ, J.C. et al. , Ejercicios y prácticas de economía española, 1999, Civitas, Madrid.
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 10a ed., 2011, Civitas, Madrid.
DELGADO, M.J. et al. , Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos, 2002, Ariel Practicum, Barcelona.
SERRANO, J. et al., Entorno económico: Instrumentos para su análisis, 2009, Ed. Pirámide

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent