IDENTIFYING DATA 2009_10
Subject (*) ESTADÍSTICA I Code 16224007
Study programme
Grau d'Economia (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Formació bàsica First First
Language
Castellà
Català
Department Economia
Coordinator
LÓPEZ-REY LAURENS, JUAN MANUEL
E-mail juanmanuel.lopezrey@urv.cat
joan.masip@urv.cat
teresa.corbella@urv.cat
josepmaria.allepus@urv.cat
Lecturers
LÓPEZ-REY LAURENS, JUAN MANUEL
MASIP VIÑES, JOAN
CORBELLA DOMÈNECH, TERESA
ALLEPÚS QUEROL, JOSE MARIA
Web http://moodle.urv.cat/
General description and relevant information Aprendre a ordenar la informació econòmica per a aprofitar-la millor i per seleccionar les mesures més representatives per descriure-la. Contingut: Estadística descriptiva, anàlisi de la regressió, números índexs i taxes de variació.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A3 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financer, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials i econòmiques.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Management of information and knowledge.
 C4 Correct oral and written expression in one of the two official languages of the URV.

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A3 Interpreta i organitza correctament la informació quantitativa i qualitativa inicial.
Resol sense errors els problemes estadístics que se li plantegen.
Aplica les tècniques estadístiques adequades al problema que es planteja.
Interpreta correctament i comprèn la informació estadística obtinguda.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Type C Code Learning outcomes
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produce grammatically correct written texts

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. Introducció 1. Concepte i contingut de l'Estadística
2. Estadística econòmica
3. Estadística descriptiva. Inferència estadística
4. Concepte estadístic de població, mostra i individu
5. Variables estadístiques. Classificació
6. Fases del procés estadístic
Tema 2. Anàlisi descriptiva de les dades 1. Distribució de freqüències d'una variable
2. Reducció de dades, agrupació en intervals
3. Representacions gràfiques
4. Paràmetres poblacionals. Mesures i estadístics mostrals
5. Mesures i estadístics de posició: mesures de tendència central
6. Mesures de posició no centrals: quartils, decils, percentils
7. Mesures de variabilitat o dispersió
8. Forma d'una distribució: asimetria i curtosi
9. Mesures de concentració: Índex de Gini i corba de Lorenz
Tema 3. Tractament descriptiu bidimensional 1. Introducció al tractament bidimensional
2. Distribucions marginals i condicionades
3. Covariància, coeficient de correlació lineal de Pearson. Propietats
4. Independència, dependència estadística, dependència funcional

Tema 4. Anàlisi de la regressió 1. Concepte de regressió lineal simple. Criteri de mínims quadrats
2. Obtenció dels coeficients de la recta. Interpretació
3. Bondat de l'ajust: variància residual, coeficient de determinació
4. Predicció
Tema 5. Números índexs i taxes de variació 1. Definició d'un índex i les seves aplicacions
2. Índexs simples i complexes (o compostos)
3. Índexs complexes (o compostos) de preus ponderats i no ponderats
4. Propietats dels índexs. Enllaços i canvis de base
5. Índexs de valor. Com deflactar sèries econòmiques
6. Altres indicadors econòmics
7. Taxes de variació

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 3 4
Lecture
A3
B1
28 42 70
Problem solving, classroom exercises
A3
B1
22 33 55
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
A3
B1
C3
6 9 15
Personal tuition
A3
B1
1 0 1
 
Mixed tests
A3
B1
C4
2 3 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Classe de presentació de l'assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Problem solving, classroom exercises Formulació, anàlisi, resolució i interpretació de problemes o exercicis.
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms Tractament de dades mitjançant full de càlcul.

Personalized attention
Description
Consultes: Resoldre dubtes de forma personalitzada. El primer dia de classe s'informarà de l'horari d'atenció als estudiants de cada professor/a.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
A3
B1
C3
Es realitzaran 3 proves al llarg del curs, on cadascuna puntua un 5% de la nota final. 15%
Mixed tests
A3
B1
C4
Dues proves:
1. A meitats de curs (15% nota final), amb preguntes curtes i/o tipus test, i exercicis pràctics.
2. A la primera convocatòria oficial (70% de la nota final), amb preguntes curtes i/o tipus test, i exercicis pràctics.
85%
Others  
 
Other comments and second exam session

El primer dia de classe s'indicaran les normes de realització de les diferents proves així com el material que es pot portar en cadascuna d'elles. Aquestes normes estaran penjades a l'espai moodle de l'assignatura durant tot el curs.

Segona convocatòria: L'estructura de l'examen és idèntica a la de la primera convocatòria oficial: primera part amb preguntes curtes o tipus test (valoració del 30-40% de la nota final) i una segona part de problemes similars als de les pràctiques de classe (60-70% de la nota final). No es tindran en compte les puntuacions obtingudes en les activitats de l'avaluació continuada.


Sources of information

Basic

DOMINGO, C. /Coord.) (2006): "Exercicis d'estadística empresarial". Universitat Rovira i Virgili, 2006 col. EINA, 36.

MARTINPLIEGO, F.J. (2004): "Introducción a la estadística económica yempresarial (Teoría y práctica)". Thomson.

PEREZ, C. (2002): "Estadística a través deExcel". PrenticeHall.

Complementary

ARNALDOS,F. et al. (2003): "Estadística descriptiva para economía y administraciónde empresas". AC.

Altres recursos

Pàgina web de l' Instituto Nacional de Estadística (www.ine.es) i de l’Institut Català d’Estadística (www.idescat.net)

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.