DATOS IDENTIFICATIVOS 2010_11
Asignatura (*) TEORÍA DE LA ORGANIZACIÓN INDUSTRIAL Código 16224109
Titulación
Grado de Economia
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Economia
Coordinador/a
FLORES FILLOL, RICARDO
Correo-e ricardo.flores@urv.cat
enric.meix@urv.cat
Profesores/as
FLORES FILLOL, RICARDO
MEIX LLOP, ENRIC
Web http://gandalf.fcee.urv.es/professors/RicardoFlores/
Descripción general e información relevante S'estudia la interacció estratègica, el poder de mercat (monopoli i models d'oligopoli), diferenciació de producte i integració d'empreses (fusions).

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Saber explicar el funcionament de l'economia tant a nivell macroeconòmic com microeconòmic.
 A2 Dominar els mètodes i instruments bàsics per a l'anàlisi de la realitat empresarial.
 A5 Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resolver problemas complejos de forma efectiva.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Identifica i anticipa problemes econòmics rellevants amb relació al poder de mercat i la interacció estratègica.
 A2 Domina els instruments analítics, gràfics i lògics per entendre la racionalitat empresarial i la interacció entre empreses en un determinat context econòmic i amb unes determinades regles.
 A5 Entén la racionalitat de les empreses quan interactuen en diferents contextos i sap analitzar el paper de les institucions econòmiques públiques.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Sigue un método lógico para identificar las causas de un problema y no quedarse con los síntomas.
Elabora una estratégia para resolver el problema.
Encuentra la solución adecuada.
Transfiere el aprendizaje de casos y ejercicios del aula a situaciones reales de otros ámbitos.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.

Contenidos
tema Subtema
1. Fonaments • Benestar i poder de mercat
• Teoria de l’empresa
2. Monopoli • Poder de mercat
• Discriminació de preus
3. Oligopoli • Competència simultània: Cournot i Bertrand
• Competència seqüencial: Stackelberg
4. Diferenciació de producte • Competència monopolística
• Competència amb localització: Hotelling
5. Entrada • Entada i dissuasió
• Preus predatoris
6. Integració • Restriccions verticals i integració vertical
• Integració horitzontal
7. Regulació: el cas del monopoli natural

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1 2
Sesión magistral
A1
A2
A5
31 46 77
Resolución de problemas/ejercicios
A1
A2
A5
18 27 45
Atención personalizada
A1
A2
A5
6 6 12
 
Pruebas prácticas
A1
A2
A5
B2
C4
3 7.5 10.5
Pruebas de desarrollo
A1
B2
C4
1 2.5 3.5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes.
Presentació de l'assignatura: els continguts i el funcionament, com s'avaluarà, què és el que s'ha de fer i què es demana.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Són classes on el professor exposa els conceptes teòrics corresponents al temari.
Resolución de problemas/ejercicios En aquestes classes els alumnes resoldran a la pissarra alguns dels exercicis proposats prèviament i que els alumnes hauran de portar ja resolts per grups.

Atención personalizada
descripción
Correspon al temps que disposa el professor per a rebre consultes, dubtes, etc. per part de l'estudiant. Es concretarà el primer dia de classe.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios
A1
A2
A5
En aquestes classes els alumnes resoldran a la pissarra alguns dels exercicis proposats prèviament i que els alumnes hauran de portar ja resolts per grups. 40%
Pruebas prácticas
A1
A2
A5
B2
C4
Exercicis semblants als fets a classe. 40%
Pruebas de desarrollo
A1
B2
C4
Pregunta de raonament i interpretació de resultats. 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Pel que fa a l'avaluació de la segona convocatòria, hi haurà un examen general de tota la matèria (que típicament inclou preguntes de tipus test i proves pràctiques i de desenvolupament). Aquest examen contarà el 100% de la nota final.


Fuentes de información

Básica

1) J. Church i R. Ware, Industrial organization: a strategic approach, McGraw-Hill.
2) X. Martínez-Giralt, Organització industrial, Sevei de publicacions de la UAB.

Complementária

J. Tirole, The Theory of Industrial Organization, MIT Press.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.