IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) THEORY OF INDUSTRIAL ORGANIZATION Code 16224109
Study programme
Bachelor's Degree in Economics (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 2Q
Language
Català
Department Economics
Coordinator
FLORES FILLOL, RICARDO
TARGA BARRERA, ANTONI
E-mail ricardo.flores@urv.cat
Lecturers
FLORES FILLOL, RICARDO
Web http://gandalf.fcee.urv.es/professors/RicardoFlores/
General description and relevant information S'estudia la interacció estratègica, el poder de mercat (monopoli i models d'oligopoli), diferenciació de producte i relacions verticals.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Explain how the economy works on both the macroeconomic and microeconomic.
 A2 Students master the basic methods and tools for analyzing business reality.
 A5 Analyze economic institutions: companies, public organizations, industrial and financial markets and other services.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Effective solutions to complex problems
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Identify and predict significant economic problems in relation to market power and strategic interaction.
 A2 Master the analytical, graphic and logical tools for understanding business rationality and interaction between companies in a given economic context with certain rules.
 A5 Understand the rationality of companies when they interact in different contexts and can analyze the role of public financial institutions.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Follow a logical method to identify the causes of a problem and not merely accept the symptoms.
Draw up strategies to solve problems.
Find appropriate solutions.
Transfer classroom exercises and the cases they have studied to real situations in other environments.
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce well-structured, clear and rich written texts

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducció a l'Economia Industrial • Objecte i desenvolupament de l'Economia Industrial
• Doctrines de l'Economia Industrial
2. Eficiència i poder de mercat • Monopoli i poder de mercat
• Eficiència i estructura de mercat
• Eficiència dinàmica: innovació
3. Discriminació de preus • Discriminació de primer, segon i tercer grau
• Discriminació temporal
4. Relacions verticals • Control vertical
• Integració vertical
• Monopoli bilateral
• Límits a la integració vertical
5. Models bàsics d'oligopoli • Competència en quantitats: el model de Cournot
• Factors que influeixen en la col.lusió
• Estabilitat de la cooperació
6. Entrada en la indústria • Model d'Stackelberg
• Avantatge del primer moviment
• Barreres d’entrada
7. Competència en preus i diferenciació de producte • La paradoxa de Bertrand
• Duopoli amb diferenciació horitzontal de producte
• Diferenciació horitzontal i entrada a la indústria
• Diferenciació vertical

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 1 2
Lecture
A1
A2
A5
31 46 77
Problem solving, exercises
A1
A2
A5
18 27 45
Personal attention
A1
A2
A5
6 6 12
 
Practical tests
A1
A2
A5
B2
C4
3 7.5 10.5
Extended-answer tests
A1
B2
C4
1 2.5 3.5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes.
Presentació de l'assignatura: els continguts i el funcionament, com s'avaluarà, què és el que s'ha de fer i què es demana.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Són classes on el professor exposa els conceptes teòrics corresponents al temari.
Problem solving, exercises En aquestes classes els alumnes resoldran a la pissarra alguns dels exercicis proposats prèviament i que els alumnes hauran de portar ja resolts per grups.
Personal attention Resolució de dubtes.

Personalized attention
Description
Correspon al temps que disposa el professor per a rebre consultes, dubtes, etc. per part de l'estudiant. Es concretarà el primer dia de classe.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, exercises
A1
A2
A5
En aquestes classes els alumnes resoldran a la pissarra alguns dels exercicis proposats prèviament i que els alumnes hauran de portar ja resolts per grups. 30%
Practical tests
A1
A2
A5
B2
C4
Exercicis semblants als fets a classe. 50%
Extended-answer tests
A1
B2
C4
Pregunta de raonament i interpretació de resultats 20%
Others  
 
Other comments and second exam session

- Pel que fa a l'avaluació de la primera convocatòria, hi haurà un examen parcial que representarà un 20% de la nota final, i un examen final que representarà el 50% de la nota final. El 30% restant va lligat al lliurament d'exercicis en classe i participació en classe. Es requereix un mínim de 4 en l'examen final per a poder fer la mitjana.

- Pel que fa a l'avaluació de la segona convocatòria, hi haurà un examen general de tota la matèria (que típicament inclou preguntes pràctiques). Aquest examen comptarà el 100% de la nota final.


Sources of information

Basic

1) Oliva, M., Carles, M., Durán, C., Pérez, M.J., Teoria de l'organització industrial, servei de publicacions de la URV, última edició disponible.

2) Flores-Fillol, R., Pérez Lacasta, M.J., Pràctiques d'Economia Industrial, eina-e, servei de publicacions de la URV.

Complementary

Tirole, J., "The theory of industrial organization", MIT Press (última edició disponible).

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.