IDENTIFYING DATA 2015_16
Subject (*) PUBLIC ECONOMICS Code 16224111
Study programme
Bachelor's Degree in Economics (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 1Q
Language
Català
Department Economia
Coordinator
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
E-mail mariajose.perez@urv.cat
Lecturers
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
Web
General description and relevant information L'objectiu d'aquesta assignatura és explicar l'estat actual del coneixement dels temes econòmics que afecten al Sector Públic, incloent els resultats de la recerca recent i fent referència al marc institucional de la economia espanyola.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A4 Understand how the public sector works and can manage its institutions efficiently.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Effective solutions to complex problems
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A4 Understand the mechanisms for making decisions in the public sphere.
Describe the composition of the public sector and understand the factors affecting the evolution and composition of revenues and public spending.
Understand the various methods applied to public sector management, as well as the instruments for controlling management.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Analyze problems and their causes from an overall perspective and in the medium and the long term.
Type C Code Learning outcomes
 C3 Have a full understanding of the economic, legal, social and ethical implications of accessing and using information.
 C4 Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. Economia i sector públic: introducció 1. Què és l’economia pública?
2. Què o qui és l’Estat?
3. Activitat econòmica de l’Estat
TEMA 2. Model de referència: Economia del Benestar 1. Economia de mercat
2. Concepte d’eficiència de Pareto
3. Teoremes fonamentals de l’Economia del Benestar
TEMA 3. Béns públics 1. Provisió òptima
2. Provisió privada
3. Provisió pública
4. Mecanisme de revelació de preferències
TEMA 4: Externalitats 1. Concepte d’externalitat
2. El problema del medi ambient
3. Internalització de les externalitats
TEMA 5. Informació incompleta 1. Selecció adversa
2. Risc moral
3. El paper de l’Estat
TEMA 6. Monopoli natural 1. Ineficiència del monopoli
2. Regulació del monopoli
3. Economies de xarxa
TEMA 7. Eficiència i equitat 1. Funcions de benestar social
2. Justícia distributiva
3. Conflicte entre eficiència i equitat
TEMA 8. Elecció col·lectiva 1. Demodràcia directa
2.Democràcia representativa

Tema 9. Fallades de l'Estat 1. Problemes d'agència
2. Burocràcia
3. Grups d'interès
TEMA 10. Ingressos Públics 1. Costos de la imposició
2. Imposició óptima
3. Deute públic
TEMA 11. Estat del Benestar 1. Lluita contra la pobresa
2. Sanitat
3. Sistema de pensions
4. Educació

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
0.5 1 1.5
Lecture
A4
30 45 75
Problem solving, classroom exercises
B2
28 44 72
Personal tuition
1.5 0 1.5
 
Mixed tests
A4
B2
1 0 1
Mixed tests
A4
B2
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació.
Lecture Exposició sintètica dels continguts de cadascun dels temes en que es divideix l'assignatura.
Problem solving, classroom exercises Anàlisi d'un problema relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Personal tuition Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets

Personalized attention
Description
L'atenció personalitzada es planteja a partir de les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament i la tutorització en la resolució dels exercicis plantejats.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, classroom exercises
B2
Realització d'una o dues pràctiques relacionades amb els continguts de l'assignatura. Els continguts, metodologia i terminis son indicats pel professor 15%
Mixed tests
A4
B2
Examen parcial que es realitza el mes de novembre.
Inclourà preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test (70%) així com resolució de problemes (30%)
30%
Mixed tests
A4
B2
Examen final que es realitza en la data oficial de 1a convocatòria.
Inclourà preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test (70%) així com resolució de problemes (30%)
50%
Others  

Assistència al Simposi d'Economia i realització d'una prova objectiva

5%
 
Other comments and second exam session

En 2a convocatòria hi ha dues opcions: -examen del 60% si s'han resolt les pràctiques plantejades (s'afegeix la nota
dels problemes) o -examen del 100% (teòric i pràctic) qui no hagi resolt prèviament les pràctiques.


Sources of information

Basic Albi, E. et al., Economía Pública, I y II, 2000, Barcelona
Rosen, H., Manual de Hacienda Pública, 3ª (2001), Madrid
Stiglitz, J. , Economía del Sector Público, 2ª (1995) , Barcelona

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.