DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TEORIA DEL SECTOR PÚBLIC Codi 16224112
Ensenyament
Grau d'Economia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Coordinador/a
THEILEN ., BERND GEORG
Adreça electrònica bernd.theilen@urv.cat
guiomar.ibanez@urv.cat
Professors/es
THEILEN ., BERND GEORG
IBÁÑEZ ZARATE, GUIOMAR
Web
Descripció general i informació rellevant El objectiu d’aquesta assignatura es fer una descripció dels objectius del sector públic. En primer lloc s'analitza com els objectius del sector públic es deriven dels objectius dels individus de la economia. En segon lloc s'analitza com es poden finançar els objectius públics mitjans impostos. Es comparen diferents tipus d'impostos i s'analitzen els seus propietats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer el funcionament del Sector Públic i ser capaç de gestionar eficientment les seves institucions.
 A5 Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis.
 A9 Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional, regional, local o de l'empresa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Sap explicar els avantatges i inconvenients dels mecanismes de decisió col·lectius.
Analitza els efectes de les diferents formes d’imposició.
 A5 Explica les avantatges i inconvenients de les diferents formes d’organització pública i privada.
 A9 Coneix les fonts d’informació relevants per a la redacció de projectes econòmics.
Sap presentar i comunicar la informació de forma clara i entendible per a el públic objectiu del projecte.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
PART I TEORIA DEL BENESTAR
TEMA 1. L'economia del ''laissez faire''
1.1. Introducció
1.2. Els consumidors
1.3. Els productors
1.4. L'eficiència econòmica
1.5. Els teoremes fonamentals de l'economia del benestar
1.6. La intervenció pública
TEMA 2. L’agregació de les preferències individuals
2.1. Introducció
2.2. El teorema d'impossibilitat d'Arrow
2.3. Teoremes de possibilitat
2.4. La impossibilitat d'un liberal Paretià
TEMA 3. El mesurament del benestar
3.1. Cardinalitat i comparabilitat interpersonal
3.2. La redistribució de la renda: Formes funcionals de la FBS de Bergson-Samuelson
3.3. La redistribució de la renda: Limitacions
3.4. El mesurament del benestar
3.5. L'anàlisi cost-benefici

PART II TEORIA DE LA IMPOSICIÓ
TEMA 4. Els ingressos públics i l’impost
4.1. Classificació dels Ingressos públics
4.2. Tarifes impositius
4.3. Mesures de progressivitat

4.4. Principis impositius
4.5. Conclusions
TEMA 5. La incidència impositiva
5.1. Introducció
5.2. Incidència impositiva en equilibri parcial: competència perfecta
5.3. Incidència impositiva en equilibri parcial: monopoli
5.4. Incidència impositiva en equilibri general: model unisectorial
5.5. Incidència impositiva en equilibri general: model bisectorial
5.6. Conclusions
TEMA 6. Efectes microeconòmics de la imposició
6.1. Efectes generals
6.2. Imposicions i perduda de benestar
6.3. Imposicions i treball
6.4. Imposicions i estalvi
6.5. Imposicions, elusió i evasió d'impostos
6.6. Conclusions
TEMA 7. Imposició òptima
7.1. Imposició òptima directe
7.2. Imposició òptima indirecte
7.3. Imposició òptima amb renda bàsica
7.4. Altres aspectes d'optimitat
7.5. Conclusions


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
A5
38 38 76
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
B1
16 32 48
Presentacions / exposicions
A4
A5
A9
B6
2 10 12
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A4
A5
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció en la assignatura i el sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de la assignatura per part del professor.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes per part dels estudiants al aula.
Presentacions / exposicions Presentació d'un treball per part dels estudiants.
Atenció personalitzada Consulta dels estudiants sobre les problemes, el treball y altres continguts de la assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
En el horari de consulta els estudiants poden fer preguntes respecte als continguts de la assignatura. Les consultes es farán al despatx del professor en el horari establert o concertant hora prèviament.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
B1
S'han de entregar exercicis que posteriorment s'han de resoldre a l'aula. 25%
Presentacions / exposicions
A4
A5
A9
B6
S'ha de entregar i exposar un treball a l'aula. 25%
Proves de desenvolupament
A4
A5
Es fa 1 prova final. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria la nota final (NF) será NF = 0.25T+0.75max{1/3E +2/3P; P} on T és la nota del treball, E és la nota dels exercicis (que inclou amb un 5% la participació en el simposi d'economia), i P la nota de la prova final. És a dir,, la nota de la prova final (que inclou tot el temari) es pot utilitzar per a pujar la nota dels exercicis. Si no pujar la nota es fa la ponderació que figura a dalt.

En segona convocatòria, si no ja s'ha aprovat durant el curs, s'ha de presentar el treball (25%) i es fa una prova escrita (75%).

Per a aprovar la assignatura la nota de la prova final i del treball ha de ser com a mínim un 4.


Fonts d'informació

Bàsica Albi, E. et al., Economia Pública, Vol 1 i 2, , 2000
Rosen, H.S. , Hacienda Pública, 7ª, 2005

Complementària Stiglitz, J.E., Lecciones sobre Economía Pública, , 1988
Auerbach, A. i Feldstein, M. (eds.), Handbook of Public Economics, , 1985
Jha, R., Modern Public Economics, , 1998
Laffont, J.-J., Fundamentals of Public Economics, , 1996

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LA MICROECONOMIA/16224004
MICROECONOMIA/16224103
TEORIA ECONÒMICA DEL BENESTAR/16224108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent