Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Pensar amb una visió global, macroeconòmica i actuar amb una visió local, microeconòmica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Coneix els principals paradigmes del pensament econòmic contemporani (segles XVIII-XX), com també les diferents postures dins seu.
Compren la relació entre realitat econòmica i pensament econòmic en cada moment històric.
Compren l’evolució del pensament econòmic d’acord amb la lògica interna dels seus paradigmes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 0. INTRODUCCIÓ.
|
Principals enfocaments en la Història del Pensament Econòmic.
Conceptes bàsics previs.
Els orígens del pensament econòmic.
|
Tema 1. LA DOCTRINA MERCANTILISTA DURANT L’EDAT MODERNA. |
1.1. El context històric: comerç, metalls i Estat en la base agrària.
1.2. El context filosòfic: jurisprudència moral.
1.3. Els primers pensadors sense sistema: Arbitristes, Mercantilistes, Aritmètica Política.
|
Tema 2. LA REVOLUCIÓ FILOSÒFICA DEL SEGLE XVIII I EL NAIXEMENT DE LA CIÈNCIA ECONÒMICA. |
2.1. El context històric: transició vers l’estructura industrial.
2.2. El context filosòfic: Progrés, Harmonia, Racionalisme.
2.3. La Fisiocràcia.
2.4. L’Escola Escocesa: Adam Smith.
|
Tema 3. L’ECONOMIA POLÍTICA CLÀSSICA: CONSTRUCCIÓ D’UN PRIMER PARADIGMA ENTORN DEL VALOR - TREBALL. |
3.1. El context històric: capitalisme industrial, hegemonia britànica i primera expansió internacional.
3.2. El context filosòfic: positivisme, evolucionisme.
3.3. La Teoria del Valor -Treball i les seves implicacions.
3.4. El desenvolupament del paradigma: D. Ricardo (vs. T. Malthus). J.B. Say.
3.5. Una visió crítica dins el paradigma: J. Stuart Mill.
|
Tema 4. LES HETERODÒXIES DELS SEGLE XIX. |
4.1. El context històric: costos socials i nacionals de la industrialització.
4.2. El context filosòfic: romanticisme, historicisme, organicisme.
4.3. L’Escola Històrica d’Economia Alemanya. Les posicions EUA.
4.4. Les formulacions del socialisme “utòpic”.
4.5. La visió de Karl Marx.
|
Tema 5. LA CONSTRUCCIÓ D’UN SEGON PARADIGMA ENTORN DEL VALOR - UTILITAT.
|
5.1. El context històric: crisi internacional de 1873.
5.2. El context filosòfic: subjectivisme, utilitarisme.
5.3. La Teoria del Valor - Utilitat i les seves implicacions.
5.4. L’anàlisi marginalista: Escola austríaca, Jevons.
5.5 Marshall: la síntesi neoclàssica (model d’equilibri parcial).
5.6. Walras: el model d’equilibri general.
|
Tema 6. CRITICS I REFORMISTES DEL PARADIGMA NEOCLÀSSIC |
6.1. Context històric: Tensions monopolístiques i capitalisme financer.
6.2. Fi del context filosòfic: derivacions de la Controvèrsia del Mètode.
6.3. Contra el paradigma: l’Escola Institucionalista (T. Veblen)
6.4. Dins el paradigma: Teòrics de la competència imperfecta.
6.5. L’eclecticisme crític de J.A. Schumpeter.
|
Tema 7. TERCER PARADIGMA: LA MACROECONOMIA KEYNESIANA. |
7.1. Context històric: desequilibris d’entreguerres i nou model de creixement.
7.2. La Teoría General de Keynes.
7.3. El desenvolupament d’eines de contrastació empírica.
7.4. Aportacions de l’”Edat Daurada”: Hicks, Phillips, Samuelson.
7.5. Visions alternatives: Teories de la Dependència.
|
Tema 8. LA REVISIÓ NEOLIBERAL DE LA MACROECONOMIA. |
8.1. Context històric: crisi internacional de 1971-1973.
8.2. Precedents del corrent principal: I. Fischer, Nova Escola Austríaca.
8.3. Friedman: la contraofensiva monetarista.
8.4. Nova Economia Clàssica i Teoria de les Expectatives racionals.
8.5. Nova Economia Política i Teoria de l’Elecció Pública (Buchanan)
8.6. Algunes línies microeconòmiques recents: Nova Teoria del Consumidor, Economia de la Informació, Teories de l’Empresa, Teoria Econòmica de la Família.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
47 |
58 |
105 |
Treballs |
|
2 |
37 |
39 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Encaminades a sincronitzar l'alumnat amb els objectius de la matèria: conceptes bàsics, metodologies a tenir en compte, formes d'abordar l'estudi i els treballs, etc. |
Sessió Magistral |
Classes presencials, on el professor imparteix els coneixements teòrics de la matèria a través de l'explicació d'esquemes prèviament penjats a moodle. |
Treballs |
Lectures repartides al llarg del quadrimestre, amb un fil conductor comú, de les quals caldrà fer una valoració per separat en primer terme , i una anàlisi comparada com a exercici final. |
Atenció personalitzada |
Seguiment del treball personal de l'alumne, per resoldre'n els dubtes de contingut (teoria) o bé de mètode (treballs). |
Descripció |
Com que una part important de l'avaluació s'efectua fora de l'aula, de manera autònoma, és indispensable que l'alumne confronti periòdicament amb el professor l'estat dels seus treballs, els dubtes de contingut, la manera d'enfocar la matèria. S’entén que és Atenció personalitzada el temps dedicat a l'aula a resoldre qüestions, però sobretot aquesta tasca s'efectua fora de l'aula, i estaria integrada en el temps assignat a l'elaboració de treballs com a Pràctica Autònoma.
A aquest efecte, l'alumne podrà utilitzar l'entorn virtual (moodle, correu electrònic), com també efectuar les seves consultes de manera presencial en una franja horària que serà especificada a començaments del quadrimestre.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Girarà entorn d'un seguit de lectures de textos originals de diferents pensadors econòmics. Les lectures s'hauran de tractar en dos blocs avaluables per separat. El primer consistirà a sintetitzar en una ressenya per lectura, l'aportació de cada pensador propost; el conjunt d'aquestes ressenyes constituiran el 20% de la nota. El segon bloc (l'altre 20%) es lliurarà al final, i consistirà en una comparativa argumentada, entre els autors propostos, i d'ells respecte del conjunt del pensament econòmic. |
40% |
Proves de desenvolupament |
|
Una prova final, en data de convocatòria oficial, que integrarà preguntes combinades (de desenvolupament, curtes i interpretació de textos). Se n'avaluen els continguts, la capacitat de síntesi i destriatge de la informació, la coherència i la correcció en l'expressió. |
60% |
Altres |
|
|
Per obtenir l'aprovat cal haver lliurat tots els exercicis i lectures, a més de fer l'examen |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Tot el treball efectuat fora de l'aula es podrà repetir dins els terminis previstos, cas de no assolir el nivell mínim exigit. SEGONA CONVOCATÒRIA. Amb caràcter general, constarà d'una única prova que inclourà tota la matèria i que constituirà el 100% de la nota. En el cas específic dels alumnes que hagin seguit l'avaluació continuada en primera convocatòria, se'n conservaran les notes obtingudes i aprovades; caldrà repetir les parts suspeses i presentar-se a l'examen de segona convocatòria (tota la matèria). En aquest cas, s'hi mantindrà la ponderació de primera convocatòria (40% treballs-60% examen). L'alumne sempre podrà optar, tanmateix, per fer l'examen únic de caràcter general (100% de la nota). |
Bàsica |
ARGEMI, L., Història del pensament econòmic, EDIUOC, Barcelona.
BARBER, W., Historia del pensamiento económico, Alianza Editorial, Madrid
BLAUG, M., Teoría económica en retrospección., F.C.E., México
EKELUND, R.– HEBERT, R., Historia de la teoría económica y de su método, McGraw-Hill, Madrid
ESTAPE, F., Introducción al pensamiento económico. Una perspectiva española, Espasa-Calpe, Madrid
RODRIGUEZ BRAUN, C., Grandes economistas, Pirámide, Madrid
SCHUMPETER, J.A., Historia del análisis económico., Ariel, Barcelona
SCHUMPETER, J.A., Diez grandes economistas: de Marx a Keynes, Alianza Editorial, Madrid
SCREPANTI, E.-ZAMAGNA, S., Panorama de la historia del pensamiento económico., Ariel, Barcelona
SKOUSEN, M. , La formación de la Teoría Económica moderna, Unión Editorial, Madrid
SPIEGEL, H.W., El desarrollo del pensamiento económico., Omega, Barcelona
|
|
Complementària |
ARGEMI, L., Història del pensament econòmic a Catalunya, Eumo, Vic
BARBE, L, El curso de la economía: grandes escuelas, autores y temas del discurso económico, Ariel, Barcelona
BLAUG, M., Grans economistes abans de Keynes., UOC-Proa, Barcelona
BLAUG, M., Grans economistes després de Keynes, UOC-Proa, Barcelona
DEANE, P., El Estado y el sistema económico. Introducción a la historia de la Economía Política, Crítica, Barcelona
GORDON, S. , Historia y Filosofía de las Ciencias Sociales, Ariel, Barcelona
NEVES, J.L, Los Premios Nobel de Economía (1969-2005), Pirámide, Madrid
RONCAGLIA, A., La riqueza de las ideas: una historia del pensamiento económico, Cambridge-Publicaciones Universidad de Zaragoza, Zaragoza
SEGURA, J.-RODRIGUEZ BRAUN, C. (eds.), La economía en sus textos, Taurus, Madrid
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|