DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL PENSAMENT ECONÒMIC Codi 16224117
Ensenyament
Grau d'Economia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.muinos@urv.cat
Professors/es
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura recorre la trajectòria del pensament econòmic des del segle XVII fins l'actualitat. Els continguts estan agrupats en funció dels principals paradigmes de la ciència econòmica (i de les seves reivisions), seguint dues línies explicatives: la que relaciona l'evolució del discurs econòmic amb el paral.lel desenvolupament històric; i la que ressegueix l'evolució del discurs econòmic en funció de la lògica interna dels seus paradigmes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Pensar amb una visió global, macroeconòmica i actuar amb una visió local, microeconòmica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix els principals paradigmes del pensament econòmic contemporani (segles XVIII-XX), com també les diferents postures dins seu.
Compren la relació entre realitat econòmica i pensament econòmic en cada moment històric.
Compren l’evolució del pensament econòmic d’acord amb la lògica interna dels seus paradigmes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 0. INTRODUCCIÓ.

Principals enfocaments en la Història del Pensament Econòmic.
Conceptes bàsics previs.
Els orígens del pensament econòmic.
Tema 1. LA DOCTRINA MERCANTILISTA DURANT L’EDAT MODERNA.
1.1. El context històric: comerç, metalls i Estat en la base agrària.
1.2. El context filosòfic: jurisprudència moral.
1.3. Els primers pensadors sense sistema: Arbitristes, Mercantilistes, Aritmètica Política.
Tema 2. LA REVOLUCIÓ FILOSÒFICA DEL SEGLE XVIII I EL NAIXEMENT DE LA CIÈNCIA ECONÒMICA.
2.1. El context històric: transició vers l’estructura industrial.
2.2. El context filosòfic: Progrés, Harmonia, Racionalisme.
2.3. La Fisiocràcia.
2.4. L’Escola Escocesa: Adam Smith.
Tema 3. L’ECONOMIA POLÍTICA CLÀSSICA: CONSTRUCCIÓ D’UN PRIMER PARADIGMA ENTORN DEL VALOR - TREBALL.

3.1. El context històric: capitalisme industrial, hegemonia britànica i primera expansió internacional.
3.2. El context filosòfic: positivisme, evolucionisme.
3.3. La Teoria del Valor -Treball i les seves implicacions.
3.4. El desenvolupament del paradigma: D. Ricardo (vs. T. Malthus). J.B. Say.
3.5. Una visió crítica dins el paradigma: J. Stuart Mill.
Tema 4. LES HETERODÒXIES DELS SEGLE XIX.
4.1. El context històric: costos socials i nacionals de la industrialització.
4.2. El context filosòfic: romanticisme, historicisme, organicisme.
4.3. L’Escola Històrica d’Economia Alemanya. Les posicions EUA.
4.4. Les formulacions del socialisme “utòpic”.
4.5. La visió de Karl Marx.
Tema 5. LA CONSTRUCCIÓ D’UN SEGON PARADIGMA ENTORN DEL VALOR - UTILITAT.

5.1. El context històric: crisi internacional de 1873.
5.2. El context filosòfic: subjectivisme, utilitarisme.
5.3. La Teoria del Valor - Utilitat i les seves implicacions.
5.4. L’anàlisi marginalista: Escola austríaca, Jevons.
5.5 Marshall: la síntesi neoclàssica (model d’equilibri parcial).
5.6. Walras: el model d’equilibri general.
Tema 6. CRITICS I REFORMISTES DEL PARADIGMA NEOCLÀSSIC
6.1. Context històric: Tensions monopolístiques i capitalisme financer.
6.2. Fi del context filosòfic: derivacions de la Controvèrsia del Mètode.
6.3. Contra el paradigma: l’Escola Institucionalista (T. Veblen)
6.4. Dins el paradigma: Teòrics de la competència imperfecta.
6.5. L’eclecticisme crític de J.A. Schumpeter.
Tema 7. TERCER PARADIGMA: LA MACROECONOMIA KEYNESIANA.
7.1. Context històric: desequilibris d’entreguerres i nou model de creixement.
7.2. La Teoría General de Keynes.
7.3. El desenvolupament d’eines de contrastació empírica.
7.4. Aportacions de l’”Edat Daurada”: Hicks, Phillips, Samuelson.
7.5. Visions alternatives: Teories de la Dependència.
Tema 8. LA REVISIÓ NEOLIBERAL DE LA MACROECONOMIA.
8.1. Context històric: crisi internacional de 1971-1973.
8.2. Precedents del corrent principal: I. Fischer, Nova Escola Austríaca.
8.3. Friedman: la contraofensiva monetarista.
8.4. Nova Economia Clàssica i Teoria de les Expectatives racionals.
8.5. Nova Economia Política i Teoria de l’Elecció Pública (Buchanan)
8.6. Algunes línies microeconòmiques recents: Nova Teoria del Consumidor, Economia de la Informació, Teories de l’Empresa, Teoria Econòmica de la Família.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
B3
C3
47 58 105
Treballs
A7
B1
B3
C3
C4
2 37 39
Atenció personalitzada
B1
C3
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
A7
B3
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Encaminades a sincronitzar l'alumnat amb els objectius de la matèria: conceptes bàsics, metodologies a tenir en compte, formes d'abordar l'estudi i els treballs, etc.
Sessió Magistral Classes presencials, on el professor imparteix els coneixements teòrics de la matèria a través de l'explicació d'esquemes prèviament penjats a moodle.
Treballs Lectures repartides al llarg del quadrimestre, amb un fil conductor comú, de les quals caldrà fer una valoració per separat en primer terme , i una anàlisi comparada com a exercici final.
Atenció personalitzada Seguiment del treball personal de l'alumne, per resoldre'n els dubtes de contingut (teoria) o bé de mètode (treballs).

Atenció personalitzada
Descripció
Com que una part important de l'avaluació s'efectua fora de l'aula, de manera autònoma, és indispensable que l'alumne confronti periòdicament amb el professor l'estat dels seus treballs, els dubtes de contingut, la manera d'enfocar la matèria. S’entén que és Atenció personalitzada el temps dedicat a l'aula a resoldre qüestions, però sobretot aquesta tasca s'efectua fora de l'aula, i estaria integrada en el temps assignat a l'elaboració de treballs com a Pràctica Autònoma. A aquest efecte, l'alumne podrà utilitzar l'entorn virtual (moodle, correu electrònic), com també efectuar les seves consultes de manera presencial en una franja horària que serà especificada a començaments del quadrimestre.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A7
B1
B3
C3
C4
Girarà entorn d'un seguit de lectures de textos originals de diferents pensadors econòmics. Les lectures s'hauran de tractar en dos blocs avaluables per separat. El primer consistirà a sintetitzar en una ressenya per lectura, l'aportació de cada pensador propost; el conjunt d'aquestes ressenyes constituiran el 20% de la nota. El segon bloc (l'altre 20%) es lliurarà al final, i consistirà en una comparativa argumentada, entre els autors propostos, i d'ells respecte del conjunt del pensament econòmic. 40%
Proves de desenvolupament
A7
B3
C4
Una prova final, en data de convocatòria oficial, que integrarà preguntes combinades (de desenvolupament, curtes i interpretació de textos). Se n'avaluen els continguts, la capacitat de síntesi i destriatge de la informació, la coherència i la correcció en l'expressió. 60%
Altres   Per obtenir l'aprovat cal haver lliurat tots els exercicis i lectures, a més de fer l'examen
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tot el treball efectuat fora de l'aula es podrà repetir dins els terminis previstos, cas de no assolir el nivell mínim exigit.

SEGONA CONVOCATÒRIA. Amb caràcter general, constarà d'una única prova que inclourà tota la matèria i que constituirà el 100% de la nota.

En el cas específic dels alumnes que hagin seguit l'avaluació continuada en primera convocatòria, se'n conservaran les notes obtingudes i aprovades; caldrà repetir les parts suspeses i presentar-se a l'examen de segona convocatòria (tota la matèria). En aquest cas, s'hi mantindrà la ponderació de primera convocatòria (40% treballs-60% examen).

L'alumne sempre podrà optar, tanmateix, per fer l'examen únic de caràcter general (100% de la nota).


Fonts d'informació

Bàsica ARGEMI, L., Història del pensament econòmic, EDIUOC, Barcelona.
BARBER, W., Historia del pensamiento económico, Alianza Editorial, Madrid
BLAUG, M., Teoría económica en retrospección., F.C.E., México
EKELUND, R.– HEBERT, R., Historia de la teoría económica y de su método, McGraw-Hill, Madrid
ESTAPE, F., Introducción al pensamiento económico. Una perspectiva española, Espasa-Calpe, Madrid
RODRIGUEZ BRAUN, C., Grandes economistas, Pirámide, Madrid
SCHUMPETER, J.A., Historia del análisis económico., Ariel, Barcelona
SCHUMPETER, J.A., Diez grandes economistas: de Marx a Keynes, Alianza Editorial, Madrid
SCREPANTI, E.-ZAMAGNA, S., Panorama de la historia del pensamiento económico., Ariel, Barcelona
SKOUSEN, M. , La formación de la Teoría Económica moderna, Unión Editorial, Madrid
SPIEGEL, H.W., El desarrollo del pensamiento económico., Omega, Barcelona

Complementària ARGEMI, L., Història del pensament econòmic a Catalunya, Eumo, Vic
BARBE, L, El curso de la economía: grandes escuelas, autores y temas del discurso económico, Ariel, Barcelona
BLAUG, M., Grans economistes abans de Keynes., UOC-Proa, Barcelona
BLAUG, M., Grans economistes després de Keynes, UOC-Proa, Barcelona
DEANE, P., El Estado y el sistema económico. Introducción a la historia de la Economía Política, Crítica, Barcelona
GORDON, S. , Historia y Filosofía de las Ciencias Sociales, Ariel, Barcelona
NEVES, J.L, Los Premios Nobel de Economía (1969-2005), Pirámide, Madrid
RONCAGLIA, A., La riqueza de las ideas: una historia del pensamiento económico, Cambridge-Publicaciones Universidad de Zaragoza, Zaragoza
SEGURA, J.-RODRIGUEZ BRAUN, C. (eds.), La economía en sus textos, Taurus, Madrid

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent