DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL PENSAMENT ECONÒMIC Codi 16224117
Ensenyament
Grau d'Economia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.muinos@urv.cat
Professors/es
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura recorre la trajectòria del pensament econòmic des del segle XVII fins l'actualitat. Els continguts estan agrupats en funció dels principals paradigmes de la ciència econòmica (i de les seves reivisions), seguint dues línies explicatives: la que relaciona l'evolució del discurs econòmic amb el paral.lel desenvolupament històric; i la que ressegueix l'evolució del discurs econòmic en funció de la lògica interna dels seus paradigmes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Pensar amb una visió global, macroeconòmica i actuar amb una visió local, microeconòmica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix els principals paradigmes del pensament econòmic contemporani (segles XVIII-XX), com també les diferents postures dins seu.
Compren la relació entre realitat econòmica i pensament econòmic en cada moment històric.
Compren l’evolució del pensament econòmic d’acord amb la lògica interna dels seus paradigmes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 0. CIÈNCIA, MÈTODE, UNITAT D'ESTUDI. ALGUNES IMPLICACIONS

Algunes qüestions entorn del mètode científic.
Principals enfocaments de la Història del Pensament Econòmic.
Tema 1. EDAT MODERNA: ESCOLÀSTICS I MERCANTILISTES 1.1. El context històric i filosòfic
1.2. L'escolàstica
1.3. Els mercantilistes
Tema 2. EL NAIXEMENT DE LA CIÈNCIA ECONÒMICA: EL PARADIGMA DEL VALOR – TREBALL. 2.1. El context històric i filosòfic
2.2. L'ambient intel·lectual que entorna Smith: Locke, Cantillon, Fisiòcrates
2.3. L’Escola Escocesa: Adam Smith.
2.3.1. L’ordre natural.
2.3.2. L’origen de la riquesa.
2.3.3. La Teoria del Valor – Treball.
Tema 3. L’ ECONOMIA POLÍTICA CLÀSSICA. 3.1. El context històric i filosòfic
3.2. El model de distribució antagònica de D. Ricardo.
3.3. Les correccions de J. B. Say.
3.4. Les postures “precursores” de T. Malthus.
3.5. Una visió crítica dins el paradigma: J. Stuart Mill.
Tema 4. LES HETERODÒXIES DELS SEGLE XIX. 4.1. El context històric i filosòfic
4.2. França: El socialisme utòpic. Sismondi.
4.3. L’ historicisme alemany (Müller, List, Schmoller, Weber)
4.4. La visió de Karl Marx.
Tema 5. LA CONSTRUCCIÓ D’UN SEGON PARADIGMA ENTORN DEL VALOR - UTILITAT.
5.1. El context històric i filosòfic
5.2. La Teoria del Valor - Utilitat i les seves implicacions.
5.3. Línia britànica: Bentham -> Jevons.
5.4. Línia austríaca: Menger, Wieser, Böhm-Bawerk
5.5. La Síntesi Neoclàssica. Marshall i l’Equilibri Parcial.
5.6. L. Walras: L’Equilibri General.
5.7. El marginalisme a EUA: J.B. Clark
Tema 6. EL DESENVOLUPAMENT DEL PARADIGMA NEOCLÀSSIC 6.1. El context històric i filosòfic
6.2. Desenvolupaments sobre Utilitat: Edgeworth, Hicks.
6.3. Desenvolupaments sobre Competència: Robinson, Chamberlin.
6.4. L’aparició de l’Economia del Benestar (Pigou, Pareto).
6.5. La Nova Escola Austríaca: Mises, Von Hayek (Schumpeter)
6.6. Contra el Paradigma: l’Escola Institucionalista (Veblen, Commons, Mitchell, Galbraith).
Tema 7. TERCER PARADIGMA: LA MACROECONOMIA KEYNESIANA. 7.1. El context històric i metodològic.
7.2. Les posicions de J. M. Keynes.
7.3. Desenvolupaments d’inspiració keynesiana: Hicks-Hansen, Phillips, Samuelson.
7.4. Creixement i Distribució: Harrod-Domar, Kaldor.
7.5. Les Teories del Desenvolupament Desigual.
Tema 8. PROGRAMES D’INVESTIGACIÓ DE LA NOVA ECONOMIA CLÀSSICA 8.1. El context històric i metodològic.
8.2. Les branques de la Nova Economia Clàssica.
8.3. El monetarisme: de Wicksell i Fisher a Friedman.
8.4. Els Economistes de l’Oferta.
8.5. Plantejaments microeconòmics: Nou Model d’Equilibri General, Nova Teoria del Consumidor (Arrow, Stigler, Lucas, Akerlof).
8.6. Nova Economia Política (Economia del Benestar, Teoria de l’Elecció Pública, Teories de la Regulació). Arrow, Stigler, Buchanan.
8.7. Les posicions neoinstitucionalistes (North, Coase, Becker).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A7
B3
C3
45 45 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
B1
B3
C3
C4
7 23 30
Treballs
A7
B1
B3
C3
C4
3 21 24
Atenció personalitzada
B1
C3
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A7
B3
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Encaminades a sincronitzar l'alumnat amb els objectius de la matèria: conceptes bàsics, metodologies a tenir en compte, formes d'abordar l'estudi i els treballs, etc.
Sessió Magistral Classes presencials, on el professor imparteix els coneixements teòrics de la matèria a través de l'explicació d'esquemes prèviament penjats a moodle.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Un exercici per tema. Pel caràcter d'aquesta assignatura, es tractarà sempre de comentaris de textos originals dels pensadors explicats a classe.
Els exercicis es realitzaran a l'aula, i hom permetrà tenir a l'abast el material no virtual necessari per resoldre'ls.
Hom hi valorarà la coherència, la capacitat crítica, la correcta contextualització dins el discurs econòmic, i la comparació de cada posició amb altres visions dins el pensament econòmic.
Treballs Resum, comparativa i valoració dels textos originals llegits al llarg de curs, com també d'altres suggerits específicament per aquest treball.
Atenció personalitzada Seguiment del treball personal de l'alumne, per resoldre'n els dubtes de contingut (teoria) o bé de mètode (treballs).

Atenció personalitzada
Descripció
Com que una part important de l'avaluació s'efectua fora de l'aula, de manera autònoma, és indispensable que l'alumne confronti periòdicament amb el professor l'estat dels seus treballs, els dubtes de contingut, la manera d'enfocar la matèria. S’entén que és Atenció personalitzada el temps dedicat a l'aula a resoldre qüestions, però sobretot aquesta tasca s'efectua fora de l'aula, i estaria integrada en el temps assignat a l'elaboració de treballs com a Pràctica Autònoma. A aquest efecte, l'alumne podrà utilitzar l'entorn virtual (moodle, correu electrònic), com també efectuar les seves consultes de manera presencial en una franja horària que serà especificada a començaments del quadrimestre.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
B1
B3
C3
C4
Comentari de text, dins l'Aula, d'extractes d'obres originals referides a cada tema. 30%
Treballs
A7
B1
B3
C3
C4
Disertació sobre un tema econòmic a través de la visió dels diferents autors llegits, a més d'altres suggerits específicament per aquest treball. Pot ser resum i comparativa de lectures, o bé altres formats.
Es tindrà molt en compte que el document presenti el format propi d'un treball acadèmic: bibliografia, referències, etc.
20%
Proves de desenvolupament
A7
B3
C4
Una prova final, en data de convocatòria oficial, que integrarà preguntes combinades (de desenvolupament, curtes i interpretació de textos).

Se n'avaluen els continguts, la capacitat de síntesi i destriatge de la informació, la coherència i la correcció en l'expressió.

Qualsevol resposta pegada a l'esquema que hom proporciona a classe, serà invalidada.

En primera convocatòria, previ acord amb l'alumnat, hom podrà fer un tipus d'examen diferent, llevat de test. No així en segona convocatòria.
50%
Altres  

Per obtenir l'aprovat, cal haver lliurat tots els exercicis i treballs, a més de fer l'examen. Es tindrà positivament en compte l'interès que l'alumne hagi mostrat d'una manera continuada per la matèria, com també l'assistència a classe (tot i no ser obligatòria).

 
Altres comentaris i segona convocatòria

SEGONA CONVOCATÒRIA. Amb caràcter general, constarà d'una única prova que inclourà tota la matèria i que constituirà el 100% de la nota.

En el cas específic dels alumnes que hagin seguit l'avaluació continuada en primera convocatòria, se'n conservaran les notes obtingudes i aprovades; hom podrà repetir les parts suspeses, i presentar-se a l'examen de segona convocatòria (tota la matèria). En aquest cas, s'hi mantindrà la ponderació de primera convocatòria (20% lectures-30% exercicis i 50% examen).

L'alumne sempre podrà optar, tanmateix, per fer l'examen únic de caràcter general (100% de la nota).


Fonts d'informació

Bàsica ARGEMI, L., Història del pensament econòmic, EDIUOC, Barcelona.
BACKHOUSE, R., Historia del análisis económico moderno., Alianza Editorial, Madrid
BARBER, W., Historia del pensamiento económico, Alianza Editorial, Madrid
BARNETT, V. (Ed.), Historia del Pensamiento Económico Mundial, Paraninfo, Madrid
BLAUG, M., Teoría económica en retrospección., F.C.E., México
EKELUND, R.– HEBERT, R., Historia de la teoría económica y de su método, McGraw-Hill, Madrid
ESTAPE, F., Introducción al pensamiento económico. Una perspectiva española, Espasa-Calpe, Madrid
LANDRETH, H. – COLANDER, D., Historia del pensamiento económico, McGraw-Hill, Madrid
PERDICES DE BLAS, L., Historia del Pensamiento Económico., Síntesis, Madrid
PERDICES DE BLAS, L. (Coord.) , Escuelas de pensamiento económico, Ecobook, Madrid
RODRIGUEZ BRAUN, C., Grandes economistas, Pirámide, Madrid
ROTHBARD, M.N. , Historia del pensamiento econòmico, Unión Editorial, Madrid
SCHUMPETER, J.A., Historia del análisis económico., Ariel, Barcelona
SCHUMPETER, J.A., Diez grandes economistas: de Marx a Keynes, Alianza Editorial, Madrid
SCREPANTI, E.-ZAMAGNA, S., Panorama de la historia del pensamiento económico., Ariel, Barcelona
SKOUSEN, M. , La formación de la Teoría Económica moderna, Unión Editorial, Madrid
SPIEGEL, H.W., El desarrollo del pensamiento económico., Omega, Barcelona

Complementària ARGEMI, L., Història del pensament econòmic a Catalunya, Eumo, Vic
BARBE, L, El curso de la economía: grandes escuelas, autores y temas del discurso económico, Ariel, Barcelona
BLAUG, M., Grans economistes abans de Keynes., UOC-Proa, Barcelona
BLAUG, M., Grans economistes després de Keynes, UOC-Proa, Barcelona
DEANE, P., El Estado y el sistema económico. Introducción a la historia de la Economía Política, Crítica, Barcelona
GORDON, S. , Historia y Filosofía de las Ciencias Sociales, Ariel, Barcelona
NEVES, J.L, Los Premios Nobel de Economía (1969-2005), Pirámide, Madrid
RONCAGLIA, A., La riqueza de las ideas: una historia del pensamiento económico, Cambridge-Publicaciones Universidad de Zaragoza, Zaragoza
SEGURA, J.-RODRIGUEZ BRAUN, C. (eds.), La economía en sus textos, Taurus, Madrid
ROLL, E., Historia de las doctrinas económicas, F.C.E., Mèxic
GALINDO, M. A, Keynes y el nacimiento de la macroeconomía, Síntesis, Madrid
SAN EMETERIO, N, Nueva Economía Institucional, Síntesis, Madrid
BARBERÀ, R. A. - DONCEL, L. M. , La moderna economía del crecimiento, Síntesis, Madrid

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA ECONÒMICA/16224116
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent