DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) POLÍTICA INDUSTRIAL Codi 16224118
Ensenyament
Grau d'Economia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Coordinador/a
VARELA IRIMIA, JOSÉ LUIS
Adreça electrònica joseluis.varela@urv.cat
Professors/es
VARELA IRIMIA, JOSÉ LUIS
Web
Descripció general i informació rellevant Se analiza la forma en que se organizan los mercados, los motivos que justifican la intervención pública y los mecanismos en base a los cuales dicha intervención se puede instrumentar.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Entén la situació estratègica de l’empresa al mercat i coneix les implicacions de les actuacions públiques sobre el mercat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: INTRODUCCIÓ
TEMA 1.
1.1. Introducció.
1.2. Motivació per a la intervenció pública en sectors industrials.


TEMA 2.
2.1. Panoràmica de l'evolució del sector públic industrial espanyol en les últimes dècades.
2.2. Els processos de liberalització i privatització.
2.3. De la intervenció pública directa a l'Estat com a garant del bon funcionament dels sectors oligopolístics estratègics.
2.4. L'articulació del control públic a través de les polítiques de competència i regulació.


BLOC 2: POLÍTICA DE LA COMPETÈNCIA
TEMA 3.
3.1. Introducció.
3.2. La necessitat d'una política de la competència.
3.3. Marc legislatiu a nivell europeu i espanyol.
3.4. Les autoritats europea, espanyola i autonòmiques de la competència.
3.5. Evolució històrica i diferències USA-UE.

TEMA 4.
4.1. Mercat rellevant i pràctiques prohibides.
4.2. Desenvolupaments recents.
4.3. Anàlisi de casos seleccionats.

TEMA 5.
5.1. Control de fusions.

TEMA 6.
6.1. Control d'ajuts estatals.

BLOC 3: REGULACIÓ
TEMA 7.
7.1. Regulació amb informació perfecta.

TEMA 8.
8.1. Regulació amb informació imperfecta.
8.2. Els incentius a mentir de l'empresa regulada.
8.3. Mecanismes per donar els incentius "correctes" a l'empresa regulada (ressenya a T de contractes i subhastes).



TEMA 9.
9.1. La regulació en la pràctica.
9.2. La problemàtica associada a la implantació d'una regulació eficaç.
9.3. Els mecanismes regulatoris en l'actualitat.
9.4. Preus d'accés i interconnexió.


BLOC 4: SECTORS INDUSTRIALS
TEMA 10.
10.1. Telecomunicacions.
TEMA 11.
11.1. Energia: Sector elèctric i gas
TEMA 12.
12.1. Transport.
TEMA 13.
13.1. Altres sectors.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
31 48 79
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B1
8 16 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
B1
4 6 10
Treballs
A5
B1
B4
C4
10 20 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A5
C4
2 0 2
Proves pràctiques
A5
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura, de los objetivos y métodos de evaluación. Descripción de la dinámica y desarrollo del curso.
Sessió Magistral Presentación oral de conocimientos teóricos apoyandose en el uso de diapositivas (electrónicas) y de la pizarra.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Complemento a las clases de teoría donde se explican y discuten ejemplos y/o ejercicios que ilustran los principales contenidos de las sesiones magistrales.
El objetivo es que el alumno adquiera la capacidad de resolver ejercicios por su cuenta para poder entregar las listas de ejercicios asociadas a cada tema.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Análisis de casos recientes o significativos de temas de política de la competencia y/o sectores industriales regulados. El objetivo es aprender a utilizar los contenidos teóricos para analizar de manera estructurada cuestiones de política industrial.
Treballs Elaboración y eventual presentación (en grupo) de un tema o caso de política de la competencia o regulación. El objetivo es que el alumno sepa aplicar de manera autónoma los conocimientos teóricos y las habilidades de análisis adquiridas en el estudio de casos.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguimiento de la evolución del alumno y sugerencia de directrices para la mejor consecución de los objetivos de la asignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B1
El alumno deberá resolver en clase y/o entregar regularmente, y en el plazo requerido, listas de ejercicios o cuestiones relacionadas con la parte de teoría.
Se espera también su participación activa en las sesiones de resolución de dichas listas.
10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
B1
En la presentación de casos prácticos se espera que el alumno participe de manera activa, exponiendo su parecer o con intervenciones que denoten el seguimiento de la exposición. 5%
Treballs
A5
B1
B4
C4
Elaboración de un ensayo sobre un tema propuesto por el profesor. El trabajo se realizará por grupos, donde cada miembro debe ser capaz de realizar un aporte sustantivo. El trabajo deberá presentarse por escrito para su evaluación y además los miembros del grupo deben ser capaces de defenderlo oralmente.
Del resto de alumnos se espera su asistencia y participación activa, exponiendo sus cuestiones o puntos de vista.
15%
Proves objectives de preguntes curtes
A5
C4
Examen de conceptos teóricos. 35%
Proves pràctiques
A5
C4
Examen de ejercicios y cuestiones prácticas. 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Las pruebas objetivas de preguntas cortas y las pruebas prácticas serán combinadas para constituir un examen parcial y otro final con contenidos mixtos de teoría y práctica. Más concretamente el peso del 35% correspondiente a las "pruebas objetivas de preguntas cortas" y el 35% correspondiente a las "pruebas prácticas" se distribuirá en dos pruebas: Habrá un examen final de toda la asignatura con un peso del 50% de la nota final de la asignatura, una mitad de este examen será teórica y la otra práctica. A mitad de curso se realizará el examen parcial, no eliminatorio, con un peso del 20% de la nota final, donde igualmente teoría y práctica tendrán un peso análogo. Ambos exámenes suman el 70% correspondiente a las "pruebas objetivas de preguntas cortas" (35%) y "pruebas prácticas" (35%) indicado más arriba.

La evaluación en segunda convocatoria consistirá exclusivamente en un examen de toda la materia, con una parte teórica y otra práctica, cuyo resultado constituirá el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Pepall, Lynne, Richards, Daniel J. y Norman, George, Organización Industrial. Teoría y práctica contemporáneas, Thomson, 3ª Ed. (2006),
Bel, Germà y Costas, Antón, La privatización y sus motivaciones en España: de instrumento a política, Revista de Historia Industrial, 19-20 (2001), pp.105-132,
Motta, Massimo, Competition Policy: Theory and Practice, Cambridge; New York : Cambridge University Press, cop. 2004,
Viscusi, W. Kip, Harrington, Joseph E. y Vernon, John M., Economics of Regulation and Antitrust, MIT Press (2005),

Complementària Buccirossi, Paolo (Editor), Handbook of Antitrust Economics, MIT Press (2008),
den Hertog, Johan, Review of economic theories of regulation, Tjalling C. Koopmans Research Institute, Discussion paper n. 10-18 (2011),
Laffont, Jean Jacques y Tirole, Jean, Competition in Telecommunications, MIT Press (1996),
Whinston, Michael D., Lectures on Antitrust Economics (Cairoli Lectures), MIT Press (2008),
DG Competition, http://ec.europa.eu/competition/index_en.html, ,
Comisión Nacional de la Competencia, http://www.cncompetencia.es, ,
Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones, http://www.cmt.es, ,
Comisión Nacional de la Energía, http://www.cne.es, ,
OMEL, http://www.omel.es, ,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MATEMÀTIQUES II/16224009
TEORIA DE L'ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/16224109
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent