DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) ORGANIZACIÓN DE EMPRESAS Código 16234003
Titulación
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Ciclo 1er
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer Primero
Lengua de impartición
Anglès
Castellà
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
LÓPEZ PANISELLO, MA. BELÉN
Correo-e pau.galiana@urv.cat
Profesores/as
GALIANA LLASAT, PABLO FERNANDO
Web
Descripción general e información relevante Introducció als conceptes d'empresa i empresari. Ubicar l'empresa en un entorn on la competitivitat és determinant a l'hora de prendre decisions. Aproximació als subsistemes empresarials: conceptes i mètodes inicials.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Conèixer la naturalesa i el funcionament d'una empresa o una altra institució pública o privada i de les seves àrees funcionals, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i la seva dimensió estratègica.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbito técnico concreto
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Sap analitzar la influència de l'entorn sobre l'empresa.
Coneix el concepte d'empresa i el d'empresari.
Sap explicar el concepte de competitivitat empresarial.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1. EMPRESA I EMPRESARI


1.1. L’empresa i el sistema econòmic
1.2. Funcions de l’empresa com a agent econòmic
1.3. Introducció conceptual a l’empresa
1.4. Classes d’empreses
1.5. La figura de l’empresari i de l'emprenedor: la creació d'empreses
TEMA 2. ELS SUBSISTEMES EMPRESARIALS 2.1. Els subsistemes constitutius de l’empresa
2.2. El subsistema d’administració
2.3. El subsistema productiu i d’operacions
2.4. El subsistema comercial
2.5. El subsistema de recursos humans
2.6. El subsistema d’inversió i finançament
TEMA 3. L'ENTORN EMPRESARIAL 3.1. Concepte i naturalesa de l'entorn
3.2. Factors de l’entorn i efectes sobre l’empresa
3.3. La resposta de l’empresa a l’entorn: la direcció estratègica
3.4. Els grups d’interès a l’empresa
3.5. L’ètica i la responsabilitat social de l’empresa
TEMA 4. LA COMPETITIVITAT EMPRESARIAL 4.1. Concepte i nivells de la competitivitat
4.2. Les dimensions i factors de la competitivitat
4.3. Avantatges competitius i estratègies competitives
4.4. Les forces competitives en els sectors industrials
4.5. Recursos i capacitats de l’empresa


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A4
2 0 2
Trabajos
A4
B6
C4
2 20 22
Sesión magistral
A4
B4
32 0 32
Estudios previos
A4
4 50 54
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
A4
B4
B6
12 0 12
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A4
B4
B6
2 0 2
Atención personalizada
A4
2 0 2
 
Pruebas objetivas de tipo test
A4
B4
4 20 24
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Trabajos Treballs que realitza l'alumne.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Estudios previos Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori... per part de l'alumne.
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

Atención personalizada
descripción
Durant la realització de les pràctiques proposades l'alumnat tindrà les oportunes tutoritzacions per part del professor, tant a l'aula com fora de l'aula. Les hores de tutoria al despatx del professor es comunicaran als alumnes a l'inici del curs.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Trabajos
A4
B6
C4
Es faran dos treballs al llarg del curs. Els treballs s’elaboraran en grup. El pes de cada treball a la nota final serà del 20%. 40%
Pruebas objetivas de tipo test
A4
B4
Es realitzaran dues proves objectives tipus test amb preguntes teòriques i pràctiques. La primera prova es realitzarà a meitat del curs. La segona prova es realitzarà l’últim dia del curs e inclourà tots el continguts de la assignatura. El pes de la primera prova en la nota final es del 10%. El pes de la segona prova es del 50%.
60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Segona convocatòria: L'examen de la segona convocatòria constarà de dos parts: teòrica i pràctica. La part teòrica inclourà preguntes tipus test. La pràctica inclourà exercicis, preguntes curtes, casos, etc. En la qualificació de l'examen, el pes de la teoria serà del 60% i el de la pràctica, el 40% restant. No es tindran en compte les activitats realitzades durant el curs.


Fuentes de información

Básica

BUENO CAMPOS, E.: Curso básico de economía de la empresa: un enfoque de organización. Pirámide, Madrid, 2002.

CASTILLO CLAVERO, A.M. (Dir. y Coord.): Introducción a la economía y administración de empresas, Pirámide, Madrid, 2003.

AGUIRRE SÁDABA, A. (Coord.): Fundamentos de economía y administración de empresas. Pirámide, Madrid, 1992.

Complementária , , ,

BUENO, E.; CRUZ ROCHE, I. y DURÁN, J. J.: Economía de la empresa: análisis de las decisiones empresariales. 15ª Edición, Pirámide, Madrid, 1992.

DÍEZ DE CASTRO, E.; GALÁN, J. L. y MARTÍN, E.: Introducción a la economía de la empresa. 2 Volúmenes. Pirámide, Madrid, 1996.

PÉREZ GOROSTEGUI, E.: Economía de la empresa: introducción. Ceura, Madrid, 1994.

SUÁREZ, A. S.: Curso de introducción a la economía de la empresa. Pirámide, Madrid, 1991.

Bibliografia exercicis

GARCÍA DEL JUNCO, J. y CASANUEVA ROCHA, C. (Coord. y Dir.) (2000): Prácticas de la gestión empresarial, McGraw-Hill, Madrid.

GARCÍA MORENO, S.; NÁJERA SÁNCHEZ, J. J. y RICO GARCÍA, M. G. (2001): Organización y administración de empresas. Una visión práctica, ESIC, Madrid.

HERNÁNDEZ ORTIZ, M. J. (Coord.): Casos prácticos de administración y organización de empresas. Pirámide, Madrid, 2000.

MARTÍN, E.; GALÁN, J. L.; BARROSO, C. y COSSIO, J.: Problemas de economía de la empresa. Pirámide, Madrid, 1996.

PÉREZ GOROSTEGUI, E.: Economía de la empresa aplicada. Pirámide, Madrid, 1990.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.