DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) INTRODUCCIÓN A LA MICROECONOMÍA Código 16234004
Titulación
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Ciclo 1er
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer Primero
Lengua de impartición
Castellà
Català
Departamento Economia
Coordinador/a
GUAITOLI ., DANILO
Correo-e jordi.sarda@urv.cat
Profesores/as
SARDÀ PONS, JORDI
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura proporciona els coneixements fonamentals de la teoria econòmica, en particular l'anàlisi microeconòmica dels mercats.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Entendre els principis bàsics de funcionament de l'economia a nivell microeconòmic i macroeconòmic per a la gestió d'empreses.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Sap explicar i analitzar el mercat de competència perfecta.
Analitza els efectes de les fallades de mercat en els mercats competitius.
Entén la integració dels mercats locals i nacionals dintre del mercat internacional.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produir un text escrit adequat a la situació comunicativa

Contenidos
tema Subtema
Introducció
PART I. Mercats competitius
1. Mercat competitiu • Els incentius al intercanvi
• La demanda de mercat: consum, preus relatius i altres factors
• L’oferta de mercat: producció, preus i altres factors
• Equilibri i forces de mercat
• Estàtica comparativa: lleis de l’oferta i la demanda; elasticitat
• Avaluació de l’equilibri: excedent dels consumidors, excedent dels productors, eficiència
2. Mercats competitius intervinguts • Preus màxims i mínims
• Impost sobre la quantitat
• Incidència del impost sobre els consumidors i els productors
• Subvencions, subsidis, preus garantits
3. Mercats competitius globals • Integració d’un mercat petit al mercat internacional d’un bé
• Integració d’un mercat gran al mercat internacional d’un bé
• Aranzels, quotes, subvencions a l’exportació
PART II. Fallides de mercat
4. Béns públics • Els béns públics com a problema per als mercats
• Solucions a la insuficient provisió privada d’un bé públic
5. Externalitats • Les externalitats com a problema per als mercats
• Solucions
6. Informació incompleta • La manca d’informació com a problema per als mercats
• Solucions
7. Mercats no competitius • Competència imperfecta (causes: economies d’escala, barreres d’entrada)
• Monopoli
• Solucions (regulació, discriminació de preus)

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1
2 1 3
Sesión magistral
A1
37 44 81
Resolución de problemas/ejercicios
A1
B1
C4
13 45 58
Atención personalizada
B1
2 0 2
 
Pruebas prácticas
A1
B1
C4
4 0 4
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A1
B1
C4
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l’assignatura
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolución de problemas/ejercicios Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne (fora de l'aula) i del professor (a l'aula).

Atención personalizada
descripción
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Al principi del curs cada professor indicarà les seves hores d'atenció.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas prácticas
A1
B1
C4
Una serie de proves a l'aula sobre els problemes i exercicis que s'han treballat fora de l'aula. 30%
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A1
B1
C4
Un examen final sobre tot el temari (preguntes curtes obertes o de tipus test). 70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació en 2a convocatòria es farà mitjançant un examen final sobre tot el temari (preguntes curtes obertes o de tipus test), que determinarà el 100% de la nota.


Fuentes de información

Básica

Mankiw, N. Gregory. Principios de Economía. 4ª ed., Thomson, Madrid, 2007.

Complementária

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Més detalls al principi del curs.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.