Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Entendre els principis bàsics de funcionament de l'economia a nivell microeconòmic i macroeconòmic per a la gestió d'empreses. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B6 |
Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
| C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Domina els instruments d'anàlisi de l'estructura econòmica d'un territori.
Coneix i comprèn les diferents activitats, institucions i agents presents a l'economia espanyola.
Coneix els fons documentals més habituals per a l'anàlisi de l'activitat econòmica.
Utilitza i combina informacions de diferents fons documentals, n'extreu el contingut bàsic i redacta informes de síntesi de tipus sectorial o territorial.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B6 |
Redacta documentos con el formato, contenido, estructura, correción lingüística, registro adecuado e ilustra conceptos utilizando correctamente las convenciones: formatos, títulos, pies, leyenda,...
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
| | C4 |
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
|
tema |
Subtema |
TEMA 1.- LA COMPTABILITAT NACIONAL |
1.1. L’activitat econòmica i el concepte de Valor Afegit.
1.2. El PIB a la comptabilitat nacional.
1.3. Del PIB a la capacitat/necessitat de finançament del país
1.4. Fonts estadístiques
1.5. Cas aplicat: anàlisi de les dades de la comptabilitat nacinal.
|
TEMA 2. EL CREIXEMENT ECONÒMIC |
2.1. El PIB i el creixement econòmic: comparacions temporals.
2.2. Benestar i els determinants del PIB per càpita
2.3. Diferències internacionals del PIB per càpita: comparacions territorials.
2.4. Fonts estadístiques
2.5. Cas aplicat: comparacions temporals i territorials de magnituds econòmiques.
|
TEMA 3. ELS DESEQUILIBRIS INTERNS |
3.1. Desequilibris monetaris: la inflació. Indicadors de preus
3.2. Desequilibris al mercat de treball: l'atur. Indicadors del mercat de treball.
3.3. Desequilibris del sector públic: el dèficit públic i el deute.
3.4. Fonts estadístiques
3.5. Cas aplicat: anàlisi dels desequilibris interns d'una economia
|
TEMA 4. ELS DESEQUILIBRIS EXTERNS |
4.1. La Balança de Pagament: concepte i estructura
4.2. El compte corrent i el compte de capital
4.3. El compte financer
4.4. Mètode de registre i interpretació conjunta de saldos.
4.5. Fonts estadístiques
4.6. Cas aplicat: anàlisi dels desequilibris externs d'una economia
|
TEMA 5. ELS SECTORS PRODUCTIUS |
5.1 Canvis en l'estructura sectorial de les economies
5.2. Indicadors econòmics del sector agrari
5.3. Indicadors econòmics del sector industrial
5.4. Indicadors econòmics del sector serveix
5.5. Fonts estadístiques
5.6. Cas aplicat: anàlisi dels sectors productius
|
TEMA 6. LA INTERDEPENDÈNCIA DELS SECTORS: LA TAULA INPUT-OUTPUT |
6.1. Les taules Input-Output com instrument comptable
6.2. Els coeficients tècnics
6.3. L'anàlisi de la interdependència productiva: el model de demanda
6.4. Fonts estadístiques
6.5. Cas aplicat: la Taula Input-ouput de l’economia catalana
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
0.5 |
1 |
1.5 |
Sesión magistral |
|
22 |
40 |
62 |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
|
18 |
33 |
51 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
10 |
6 |
16 |
Trabajos |
|
4 |
6 |
10 |
Atención personalizada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació |
Sesión magistral |
Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Activitats de realització de problemes a l'aula (avaluables) |
Trabajos |
Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables) |
Atención personalizada |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball. |
descripción |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
Exercicis a realitzar a l'aula d'informàtica |
10% |
Trabajos |
|
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor |
20% |
Pruebas de desarrollo |
|
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:
- Primer parcial: examen sobre els continguts del Tema 1 i Tema 2. (10%)
- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (60%)
|
70% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en primera convocatòria suspendran l'assignatura en primera convocatòria. La qualificació final en segona convocatòria serà: a) Pels alumnes que han fet el treball de l'assignatura: 20% treball i 80% examen final. b) Pels alumnes que no han fet el treball de l'assignatura: 100% examen final. |
Básica |
SERRANO, J. et al., Entorno económico: Instrumentos para su análisis, 2009, Ed. Pirámide
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MARTINEZ CHACÓN, E. , Economía española, 2a ed., 2009, Ed. Ariel, Barcelona
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 10a ed., 2011, Civitas, Madrid.
DELGADO, M.J. et al. , Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos, 2002, Ariel Practicum, Barcelona.
|
|
Complementária |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|