Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Students understand the basic micro-and macroeconomic principles involved in business management.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B6 |
Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C3 |
Be able to manage information and knowledge |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Domina els instruments d'anàlisi de l'estructura econòmica d'un territori.
Coneix i comprèn les diferents activitats, institucions i agents presents a l'economia espanyola.
Coneix els fons documentals més habituals per a l'anàlisi de l'activitat econòmica.
Utilitza i combina informacions de diferents fons documentals, n'extreu el contingut bàsic i redacta informes de síntesi de tipus sectorial o territorial.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B6 |
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C3 |
Locate and access information effectively and efficiently.
| | C4 |
Produce well-structured, clear and rich written texts
|
Topic |
Sub-topic |
TEMA 1.- LA COMPTABILITAT NACIONAL |
1.1. L’activitat econòmica i el concepte de Valor Afegit.
1.2. El PIB a la comptabilitat nacional.
1.3. Del PIB a la capacitat/necessitat de finançament del país
1.4. Fonts estadístiques
1.5. Cas aplicat: anàlisi de les dades de la comptabilitat nacinal.
|
TEMA 2. EL CREIXEMENT ECONÒMIC |
2.1. El PIB i el creixement econòmic: comparacions temporals.
2.2. Benestar i els determinants del PIB per càpita
2.3. Diferències internacionals del PIB per càpita: comparacions territorials.
2.4. Fonts estadístiques
2.5. Cas aplicat: comparacions temporals i territorials de magnituds econòmiques.
|
TEMA 3. ELS DESEQUILIBRIS INTERNS |
3.1. Desequilibris monetaris: la inflació. Indicadors de preus
3.2. Desequilibris al mercat de treball: l'atur. Indicadors del mercat de treball.
3.3. Desequilibris del sector públic: el dèficit públic i el deute.
3.4. Fonts estadístiques
3.5. Cas aplicat: anàlisi dels desequilibris interns d'una economia
|
TEMA 4. ELS DESEQUILIBRIS EXTERNS |
4.1. La Balança de Pagament: concepte i estructura
4.2. El compte corrent i el compte de capital
4.3. El compte financer
4.4. Mètode de registre i interpretació conjunta de saldos.
4.5. Fonts estadístiques
4.6. Cas aplicat: anàlisi dels desequilibris externs d'una economia
|
TEMA 5. ELS SECTORS PRODUCTIUS |
5.1 Canvis en l'estructura sectorial de les economies
5.2. Indicadors econòmics del sector agrari
5.3. Indicadors econòmics del sector industrial
5.4. Indicadors econòmics del sector serveix
5.5. Fonts estadístiques
5.6. Cas aplicat: anàlisi dels sectors productius
|
TEMA 6. LA INTERDEPENDÈNCIA DELS SECTORS: LA TAULA INPUT-OUTPUT |
6.1. Les taules Input-Output com instrument comptable
6.2. Els coeficients tècnics
6.3. L'anàlisi de la interdependència productiva: el model de demanda
6.4. Fonts estadístiques
6.5. Cas aplicat: la Taula Input-ouput de l’economia catalana
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
0.5 |
1 |
1.5 |
Lecture |
|
22 |
40 |
62 |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
18 |
33 |
51 |
Problem solving, classroom exercises |
|
10 |
6 |
16 |
Assignments |
|
4 |
6 |
10 |
Personal tuition |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Extended-answer tests |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació |
Lecture |
Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura |
Problem solving, classroom exercises |
Activitats de realització de problemes a l'aula (avaluables) |
Assignments |
Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables) |
Personal tuition |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball. |
Description |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, classroom exercises |
|
Exercicis a realitzar a l'aula d'informàtica |
10% |
Assignments |
|
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor |
20% |
Extended-answer tests |
|
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:
- Primer parcial: examen sobre els continguts del Tema 1 i Tema 2. (10%)
- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (60%)
|
70% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en primera convocatòria suspendran l'assignatura en primera convocatòria. La qualificació final en segona convocatòria serà: a) Pels alumnes que han fet el treball de l'assignatura: 20% treball i 80% examen final. b) Pels alumnes que no han fet el treball de l'assignatura: 100% examen final. |
Basic |
SERRANO, J. et al., Entorno económico: Instrumentos para su análisis, 2009, Ed. Pirámide
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MARTINEZ CHACÓN, E. , Economía española, 2a ed., 2009, Ed. Ariel, Barcelona
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 10a ed., 2011, Civitas, Madrid.
DELGADO, M.J. et al. , Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos, 2002, Ariel Practicum, Barcelona.
|
|
Complementary |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|