Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A4 |
Conèixer la naturalesa i el funcionament d'una empresa o una altra institució pública o privada i de les seves àrees funcionals, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i la seva dimensió estratègica. |
| A5 |
Dirigir una empresa o una altra institució pública o privada i dirigir o gestionar en alguna de les seves àrees funcionals (recursos humans, administració i finances, comercialització i màrqueting, operacions). |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B2 |
Resolver problemas complejos de forma efectiva. |
| B6 |
Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C2 |
Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación. |
| C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A4 |
Coneix els principals conceptes de la gestió de l’àrea productiva de l’empresa.
| | A5 |
Coneix els mètodes de gestió propis del disseny del subsistema d’operacions: mètodes de localització, mètodes de distribució en planta i mesura del treball.
Sap identificar els diferents sistemes de planificació de les operacions, en coneix l'aplicabilitat, i resol els mètodes de càlcul: planificació agregada per taules, Bowman i programació lineal.
Sap identificar els diferents sistemes de gestió d’inventaris i la seva aplicabilitat: MRP, gestió clàssica i Just in Time.
Coneix els principals conceptes de la programació i control de les operacions i sap resoldre els diferents mètodes i algorismes.
Coneix els elements propis de la gestió de projectes i els principals mètodes de suport: diagrama de Gantt i PERT. Sap utilitzar el programari.
Coneix els conceptes principals del control de la qualitat del procés i sap utilitzar les eines estadístiques bàsiques: gràfics de control i anàlisi estadística de les dades.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B2 |
Recoje la información significativa que necesita para resolver los problemas partiendo de datos y no sólo de opiniones subjetivas y sigue un método lógico de análisis de la información.
Presenta diferentes opciones alternativas de solución delante un mismo problema y avalua sus posibles riesgos y ventajas.
Analiza los problemas y sus causas desde un enfoque global y de medio y largo plazo.
| | B6 |
Las presentaciones estan estructuradas, cumpliendo con los requisitos exigidos, si hubiera.
Sabe responder a las preguntas que se le formulan.
Planifica la comunicación: genera ideas, busca informaciones, selecciona i ordena la información, realiza esquemas, determina el tipo de público y los objetivos de comunicación,...
Sus presentaciones estan debidamente preparadas, utilizando estratégias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C2 |
Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
| | C4 |
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
|
tema |
Subtema |
1. El disseny del subsistema d’operacions |
a. Estratègia empresarial i estratègia d’operacions
b. Selecció i disseny del producte
c. Selecció i disseny del procés productiu
d. Planificació de la capacitat a llarg termini
e. La localització de l’activitat productiva
f. La distribució en planta
g. Disseny i mesura del treball
h. Tècniques per a la presa de decisions a nivell estratègic |
2. La planificació de les operacions |
a. La planificació de les operacions
b. La Planificació Agregada de la Producció
c. El Programa Mestre de Producció
d. La Planificació de la Capacitat |
3. Els sistemes de planificació i gestió d’inventaris |
a. La gestió clàssica d’inventaris
b. El sistemes MRP
c. Just in Time |
4. Programació i control de les operacions |
a. Les activitats d’execució i control de les operacions
b. L’assignació de la càrrega als centres de treball
c. La seqüenciació
d. La tecnologia de la producció optimitzada: teoria de les limitacions (TOC) |
5. La gestió de projectes |
a. Conceptes bàsics
b. Eines per la gestió de projectes: Gantt i Pert |
6. El control de la qualitat del procés |
a. Eines clàssiques de control de la qualitat
b. Gràfics de control per variables i per atributs |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
16 |
20 |
36 |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
10 |
10 |
20 |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
|
4 |
2 |
6 |
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pruebas prácticas |
|
6 |
10 |
16 |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
1 |
8 |
9 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura, mètode docent a l'aula, activitats a realitzar, avaluació continuada i examen final. |
Sesión magistral |
Presentació dels conceptes bàsics de la Direcció d'Operacions i de les principals tècniques i mètodes per la presa de decisions. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Realització d'exercicis proposats, estudi i anàlisi de casos pràctics, anàlisi de l'empresa real, utilització del simulador TOC i realització d'exercicis, búsqueda d'informació relacionada, etc. |
Resolución de problemas/ejercicios |
Resolució, per part de l'alumne, d'exercicis proposats.
|
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
Realització de pràctiques a l'aula d'informàtica amb programari relacionat amb l'assignatura. |
descripción |
L'alume disposa d'un horari d'atenció per resoldre els dubtes relatius al desenvolupament de l'assignatura. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolución de problemas/ejercicios |
|
Activitats proposades durant el curs: realització d'exercicis, estudi i anàlisi de casos pràctics, anàlisi de l'empresa real, utilització del simulador TOC, realització de test teòricopràctics, i búsqueda d'informació relacionada, etc. |
30% |
Pruebas prácticas |
|
Realització d'un examen de tipus pràctic, on l'alumnat haurà de realitzar exercicis d'aplicació de les tècniques i mètodes pròpies de la matèria. |
40% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Realització d'un examen tipus test amb preguntes relacionades amb la teoria i la pràctica. |
30% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per la segona convocatòria es mantindrà la mateixa estructura d'avaluació i percentatge de qualificació que la primera. La qualificació de les activitats proposades durant el curs (30%) es mantindrà per les dues convocatòries. L'estudiant que no pugui seguir l'assignatura de forma presencial a l'aula, haurà de posar-se en contacte amb el professor, durant el primer mes de classe, per tal de conèixer les activitats (exercicis, treballs, etc.) a realitzar per obtenir el 30% de la nota equivalent a les activitats realitzades durant el curs. L'estudiant que no es presenti a l'examen (proves test i pràctiques) obtindrà una qualificació de no presentat. |
Básica |
|
Richard B. Chase, F. Robert Jacobs, Nicholas J. Aquilano: Administración de operaciones : producción y cadena de suministros.México. McGraw Hill, 2009 DOMINGUEZ MACHUCA,J.A. et alt.: Dirección de operaciones. Aspectos estratégicos en la producción y los
servicios. McGraw-Hill. Madrid. 1997 DOMINGUEZ MACHUCA,J.A. et alt.: Dirección de operaciones. Aspectos tácticos y operativos en la producción y los servicios. McGraw-Hill.
Madrid. 1997 HEIZER,J. y RENDER,B.: Dirección de la producción -Decisiones
estratégicas. Prentice Hall. Madrid. 2001 HEIZER,J. y RENDER,B.: Dirección de la producción -Decisiones
tácticas. Prentice Hall. Madrid. 2001 |
Complementária |
|
GOLDRATT, Eliyahu M.; COX, Jeff: La Meta: Un proceso de mejora continua.
Ed. Díaz de Santos , 1993 / Ed. Taular, 1986 BESTERFIELD,D.H.:
Control de Calidad. 4ª edición.
Prentice Hall. México. 1995 DAVIS,Mark M.; AQUILANO, Nicholas
J.; CHASE,Richard B.: Fundamentos de
Dirección de Operaciones. 3ª de. Madrid: McGraw-Hill, 2001 Lee J. Krajewski, Larry P. Ritzman, Manoj K. Malhotra: Administración de operaciones : procesos y cadenas de valor.México.Pearson educación. 2008 JURAN,J.M.
y GRYNA,F.M.: Planificación y análisis de
la calidad. Ed. Reverté. México. 1981 JURAN,J.M.
y GRYNA,F.M.: Manual de Control de
Calidad. Vol. I y II. McGraw-Hill. Madrid. 1994 Bibliografia exercicis FONTS,A.: Apunts Direcció d’Operacions FONTS,A.: Exercicis Direcció d’Operacions Lectura d'articles i casos pràctics i realització d'exercicis Presentacions
fetes a classe per part de les empreses |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|