DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) DIRECCIÓN DE RECURSOS HUMANOS Código 16234109
Titulación
Grado de Administración y Dirección de Empresas (Terres de l'Ebre) (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VILLARROYA MARTÍNEZ, MATILDE
Correo-e matilde.villarroya@urv.cat
Profesores/as
VILLARROYA MARTÍNEZ, MATILDE
Web
Descripción general e información relevante Introducció als conceptes de la funció de gestió de personal i les seves polítiques.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Dirigir una empresa o una altra institució pública o privada i dirigir o gestionar en alguna de les seves àrees funcionals (recursos humans, administració i finances, comercialització i màrqueting, operacions).
 A7 Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Sap ubicar la funció de recursos humans a l’empresa.
Coneix la importància estratègica de les persones i la seva gestió. 
Aplica les polítiques de recursos humans, n'analitza els possibles problemes i proposa solucions.
 A7 Sap interpretar els problemes relacionats amb la gestió de recursos humans.
Proposa solucions adients als problemes detectats tenint en compte els conceptes teòrics i el context del cas. 
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Se interesa por la importancia de la actividad que se desarrolla en el grupo.
 B6 Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
Sabe responder a las preguntas que se le formulan.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.

Contenidos
tema Subtema
PART I: LA GESTIÓ DE PERSONES A L’ORGANITZACIÓ
1. Naturalesa i funcions de la gestió de persones a l’empresa 1.1. Què és la gestió de persones? Naturalesa i funcions
1.2. Importància estratègica de la gestió de persones. Relació amb l’estratègia i integració amb altres funcions
1.3. Nivells de gestió
2. D’on ve la funció de personal? Història 2.1. Orígens
2.2. Fase del benestar
2.3. Management científic
2.4. Ciències del comportament
2.5. Integració de polítiques de personal
2.6. Gestió de recursos humans
2.7. Gestió de persones
3. Qui és el responsable d’aquesta funció? Agents 3.1. Alta direcció
3.2. Línia de comandament
3.3. Departament de RH
3.4. Agències externes
3.5. Model de rols de Tyson
PART II: ACTIVITATS I POLÍTIQUES DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL
4. Planificació de RH 4.1. Conceptualització, conceptes i objectius
4.2. Procés
4.3. Avantatges i inconvenients
4.4. Mètodes
4.5. Aplicació pràctica
5. Anàlisi i descripció dels llocs de treball 5. Anàlisi i descripció dels llocs de treball
5.1. Conceptualització, conceptes i objectius
5.2. Procés
5.3. Avantatges i inconvenients
5.4. Mètodes
5.5. Aplicació pràctica
6. Reclutament, selecció i socialització 6.1. Conceptualització, conceptes i objectius
6.2. Procés
6.3. Avantatges i inconvenients
6.4. Mètodes
6.5. Aplicació pràctica
7. Formació i desenvolupament 7.1. Conceptualització, conceptes i objectius
7.2. Procés
7.3. Avantatges i inconvenients
7.4. Mètodes
7.5. Aplicació pràctica
8. Avaluació de l’acompliment 8.1. Conceptualització, conceptes i objectius
8.2. Procés
8.3. Avantatges i inconvenients
8.4. Mètodes
8.5. Aplicació pràctica
9. Retribució i compensació 9.1. Conceptualització, conceptes i objectius
9.2. Procés
9.3. Avantatges i inconvenients
9.4. Mètodes
9.5. Aplicació pràctica
10. Promocions i transferències 10.1. Conceptualització, conceptes i objectius
10.2. Procés
10.3. Avantatges i inconvenients
10.4. Mètodes
10.5. Aplicació pràctica
11. Gestió de la desvinculació 11.1. Conceptualització, conceptes i objectius
11.2. Procés
11.3. Avantatges i inconvenients
11.4. Mètodes
11.5. Aplicació pràctica
PART III : NOVES TENDÈNCIES EN LA GESTIÓ DE RECURSOS HUMANS
12. Noves tendències en la GRH 12.1. Gestió per competències
12.2. Pràctiques d’alt compromís
12.3. Altres tendències

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A5
B5
B6
C4
15 22.5 37.5
Estudio de caso
B5
B6
C4
30 45 75
Presentaciones/exposiciones
B6
C4
7.5 11 18.5
Sesión magistral
B6
C4
15 0 15
Atención personalizada
A5
B5
B6
C4
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Es descriurà en què consistirà l'assignatura, el seu temari, les metodologies docents i el sistema d'avaluació. S'explicarà la dinàmica de treball setmanal, la distribució de les sessions, etc.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Quinzenalment, cada grup constituït a l'inici de curs haurà de lliurar els exercicis i preguntes treballats a classe sobre un tema en concret.
Estudio de caso Quinzenalment, cada grup haurà de lliurar la ressolució d'un cas pràctic. Es realitza a classe. Prèviament el grup ha de dominar els continguts d'aquell tema.
Presentaciones/exposiciones Setmalment, un grup exposarà una sèrie d'articles seleccionats sobre el tema de la setmana.
Sesión magistral La modalitat serà participativa i es durà a terme a través de preguntes que fomentin la reflexió i el debat i a través dels dubtes que plantegin els estudiants que prèviament a assistir a la sessió hauran d'haver llegit el temari corresponent.

Atención personalizada
descripción
Resoldre els dubtes que plantegin els estudiant a l'aula o en les hores convenides per a tutories fora de l'aula.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A5
B5
B6
C4
Es realitzaran a l'aula i es lliuraran en grup setmanalment. 25%
Estudio de caso
B5
B6
C4
Es realitzaran a l'aula i es lliuraran en grup setmanalment. 25%
Presentaciones/exposiciones
B6
C4
Es realitzaran en grup. Cada setmana aleatòriament es valorarà la presentació d'alguns grups. 10%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Durant l'avaluació continuada de la 1ª convocatòria, s'accepta la NO entrega d'1 cas i 1 exercici. Si es supera aquest límit, l'estudiant haurà d'anar a la 2ª convocatòria.

La 2ª convocatòria valora el 100% en un examen que inclou preguntes tipus test i un cas. Per poder accedir a aquest examen, és requisit imprescindible que s'hagin entregat tots els casos i exercicis proposats durant l'avaluació continuada de l'assignatura.


Fuentes de información

Básica • Bohlander, G.; Sherman, A. y Snell, S. , Administración de recursos humanos, 12ª edición, Madrid: Thomson
• Gómez-Mejía, L.R.; Balkin, D.B. y Cardy, L.R. , Gestión de Recursos Humanos , 5ta edición, Pearson Prentice Hall: Madrid
• Dolan, S.L.; Valle, R.; Jackson, S.E. y Schuler, R.S. , La Gestión de los Recursos Humanos: Cómo atraer, retener y desarrollar con éxito el capital humano en tiempos de transformación , 3ra edición, McGraw Hill: Madrid

Complementária

Libros

·         De la Calle Durán, M.C. y Ortiz de Urbina Criado, M. (2006), Fundamentos de recursos humanos, Madrid: Pearson Educación.

·         Delgado, M.I.; Gómez, L.; Romero, A.M. y Vázquez, E. (2006), Gestión de recursos humanos: Del análisis teórico a la solución práctica, Madrid: Pearson Prentice Hall.

·         Fernández López, J. (2005), Gestión por competencias: Un modelo estratégico para la dirección de recursos humanos, Madrid: Pearson Educación.

·         García-Tenorio Ronda, J. y Sabater Sánchez, R (2004), Fundamentos de dirección y gestión de recursos humanos, Madrid: Thomson.

·         Leal Millán, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L. y Román, M. (1999), El factor humano en las relaciones laborales: Manual de dirección y gestión, Madrid: Ediciones Pirámide.

·         Pereda Marín, S. y Berrocal Berrocal, F. (2006), Técnicas de gestión de recursos humanos por competencias, 2ª edición, Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

·         Porret Gelabert, M. (2008), Recursos humanos: Dirigir y gestionar personas en las organizaciones, 3ª edición, Barcelona: ESIC Editorial.

·         Puchol, L. (2005), Dirección y gestión de recursos humanos, 6ª edición, Madrid: Ediciones Díaz de Santos.

·         Valverde, M. (2002), Recursos Humanos I, Barcelona: Ediuoc.

·         Werther, W.B. y Davis, K. (2008), Administración de Recursos Humanos. El capital humano de las empresas, McGraw Hill: Méjico.

 

Revistas

·         Capital Humano

·         Dirigir Personas, Revista Profesional de la Gestión de Personas, AEDIPE (Asociación Española de dirección y Desarrollo de Personas)

·         Estudios Financieros, Revista de Trabajo y Seguridad Social: Recursos Humanos

·         Harvard Deusto Business Review

 

Otras fuentes

 ·         Periódicos: Expansión y Empleo

(http://www.expansionyempleo.com/actualidadytendencias.html)

·         Páginas web de empresas

·         Película: Recursos Humanos, año 1999, Director: Laurent Cantet, Origen: Francés.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.