DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) DIRECCIÓ ESTRATÈGICA Codi 16234110
Ensenyament
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
GALIANA LLASAT, PABLO FERNANDO
Adreça electrònica pau.galiana@urv.cat
Professors/es
GALIANA LLASAT, PABLO FERNANDO
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Els continguts de l’assignatura s’enquadren en l’estudi de l’estratègia empresarial. Disciplina que, dins de l’Administració d’Empreses, representa un dels camps de màxim interès per la seva aplicació en l’anàlisi i solució dels problemes empresarials actuals. La Direcció Estratègica és el contrapunt necessari per a entendre la realitat econòmica dels sectors industrials, dels agents econòmics i de les organitzacions en un entorn competitiu.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer la naturalesa i el funcionament d'una empresa o una altra institució pública o privada i de les seves àrees funcionals, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i la seva dimensió estratègica.
 A7 Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments de formulació i implementació d’estratègies de negoci i corporatives.
Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments per l’establiment d’objectius i realitzar l’anàlisi estratègica, tant interna com externa.
 A7 Analitza adequadament casos d’empreses i els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals des d’una perspectiva global de l’alta direcció, i dissenya actuacions que proporcionen solucions adequades a la seva realitat competitiva.
És capaç de cercar, analitzar i interpretar informació per a la presa de decisions estratègiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA

1.1. Concepte d’estratègia
1.2. Nivells i procés de l'estratègia
1.3. Concepte de negoci
1.4. Objectius estratègics: visió i missió

TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA

2.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi interna
2.2. La cadena de valor
2.3. Anàlisi de recursos i capacitats
2.4. Avaluació estratègica dels recursos i capacitats

TEMA 3 ANÀLISI EXTERNA DE L’EMPRESA

3.1. Conceptualització de l’entorn
3.2. Anàlisi de l’estructura de la indústria: les forces competitives de Porter
3.3. Els grups estratègics
3.4. Estratègies de defensa i d’atac

TEMA 4 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA COMPETITIVA

4.1. Tipologies d’estratègies competitives genèriques i avantatge competitiu
4.2. Avantatge competitiu en costos i en diferenciació
4.3. L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia
4.4. La innovació de valor i els oceans blaus

TEMA 5 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA CORPORATIVA

5.1. Estratègies d’expansió i diversificació
5.2. Gestió d’empreses diversificades: Matrius de gestió de la cartera de negocis
5.3. Estratègies de cooperació i d’internacionalització
5.4. Estratègies tecnològiques i de gestió de la innovació


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A5
28 28 56
Resolució de problemes, exercicis
A5
B2
23 18 41
Pràctiques a través de TIC
A2
A5
B2
B5
C4
4 25 29
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A4
2 0 2
Proves objectives de tipus test
A4
1 8 9
Proves pràctiques
B2
1 8 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodologia de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle).
Pràctiques a través de TIC Realitrzació de dues activitats en equip mitjançant les TIC.
Atenció personalitzada Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A2
A5
B2
B5
C4
Realització en equip de dues activitats relacionades amb els continguts de l'assignatura mitjançant la utilització de les TIC. 30%
Proves objectives de tipus test
A4
Controls tipus test que es realitzaran al llarg del curs. 10%
Proves objectives de tipus test
A4
Part teòrica de l'examen, tipus test. 30%
Proves pràctiques
B2
Part pràctica de l'examen, resolució de casos pràctics. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a superar l'assignatura en 1a convocatòria s'ha d'obtenir com a mínim 5 punts, sobre un màxim de 10, en la suma de la qualificacions obtingudes en les quatre parts de que consta el sistema d'avaluació (totes elles obligatòries).

La qualificació en la 2a convocatòria s'obtindrà com aquella que resulti ser més alta entre les dues situacions següents:

a) La nota obtinguda en la prova integral teòrico-pràctica que es realitzi en 2a convocatòria (el 100% de la qualificació final s'obté d'aquest examen).

b) La mitjana ponderada entre la nota de la prova integral (examen) realitzat en 2a convocatòria (que pondera un 30% la part teòrica i un 30% la part pràctica) i les notes obtingudes en 1a convocatòria en l'avaluació de les activitats (que pondera un 30%) i en els controls o proves parcials (que ponderen un 10%).


Fonts d'informació

Bàsica

NAVAS, J. E. I GUERRAS, L. A. (2007): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 4a edición. Madrid: Thomson-Civitas.

Complementària

BUENO CAMPOS, E. et al. (2006): Dirección estratégica:Desarrollo de la estrategia y análisis de casos. Madrid: Pirámide.

FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, E. (2005): Dirección estratégica de la empresa: Fundamentos y puesta en práctica. Madrid: Delta.

GRANT, R. M. (2006): Dirección estratégica: Conceptos,técnicas y aplicaciones, 3a edición. Madrid: Thomson-Civitas.

JOHNSON, G.; SCHOLES, K. i WHITTINGTON, R. (2006):Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones, 7aedición. Madrid: Pearson Prentice Hall.

MENGUZZATO, M. i RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La direcciónestratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía.

PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas parael análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación ysostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportacionesy conclusiones. Bilbao: Deusto.

STRATEGOR (1995): Estrategia,estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona:Masson.

THOMPSON, A. A. Jr.;STRICKLAND III, A. J. i GAMBLE, J. E. (2008): Administración estratégica:Teoría y casos, 15a edición. México: McGraw-Hill.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent