DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) DIRECCIÓN ESTRATÉGICA Código 16234110
Titulación
Grado de Administración y Dirección de Empresas (Terres de l'Ebre) (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Tercer Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
GALIANA LLASAT, PABLO FERNANDO
Correo-e pau.galiana@urv.cat
Profesores/as
GALIANA LLASAT, PABLO FERNANDO
Web http://moodle.urv.net
Descripción general e información relevante Els continguts de l’assignatura s’enquadren en l’estudi de l’estratègia empresarial. Disciplina que, dins de l’Administració d’Empreses, representa un dels camps de màxim interès per la seva aplicació en l’anàlisi i solució dels problemes empresarials actuals. La Direcció Estratègica és el contrapunt necessari per a entendre la realitat econòmica dels sectors industrials, dels agents econòmics i de les organitzacions en un entorn competitiu.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Conèixer la naturalesa i el funcionament d'una empresa o una altra institució pública o privada i de les seves àrees funcionals, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i la seva dimensió estratègica.
 A7 Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resolver problemas complejos de forma efectiva.
 B5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments de formulació i implementació d’estratègies de negoci i corporatives.
Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments per l’establiment d’objectius i realitzar l’anàlisi estratègica, tant interna com externa.
 A7 Analitza adequadament casos d’empreses i els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals des d’una perspectiva global de l’alta direcció, i dissenya actuacions que proporcionen solucions adequades a la seva realitat competitiva.
És capaç de cercar, analitzar i interpretar informació per a la presa de decisions estratègiques.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Presenta diferentes opciones alternativas de solución delante un mismo problema y avalua sus posibles riesgos y ventajas.
Entiende el problema i es capaz de desglosarlo en partes manipulables.
Presenta opciones de solución que son efectivas en la mayoría de los casos para resolver los problemas.
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Acepta y cumple las normas de grupo.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA

1.1. Concepte d’estratègia
1.2. Nivells i procés de l'estratègia
1.3. Concepte de negoci
1.4. Objectius estratègics: visió i missió

TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA

2.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi interna
2.2. La cadena de valor
2.3. Anàlisi de recursos i capacitats
2.4. Avaluació estratègica dels recursos i capacitats

TEMA 3 ANÀLISI EXTERNA DE L’EMPRESA

3.1. Conceptualització de l’entorn
3.2. Anàlisi de l’estructura de la indústria: les forces competitives de Porter
3.3. Els grups estratègics
3.4. Estratègies de defensa i d’atac

TEMA 4 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA COMPETITIVA

4.1. Tipologies d’estratègies competitives genèriques i avantatge competitiu
4.2. Avantatge competitiu en costos i en diferenciació
4.3. L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia
4.4. La innovació de valor i els oceans blaus

TEMA 5 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA CORPORATIVA

5.1. Estratègies d’expansió i diversificació
5.2. Gestió d’empreses diversificades: Matrius de gestió de la cartera de negocis
5.3. Estratègies de cooperació i d’internacionalització
5.4. Estratègies tecnològiques i de gestió de la innovació


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Sesión magistral
A2
A5
28 28 56
Resolución de problemas/ejercicios
A5
B2
23 18 41
Prácticas a través de TIC
A2
A5
B2
B5
C4
4 25 29
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas objetivas de tipo test
A4
2 0 2
Pruebas objetivas de tipo test
A4
1 8 9
Pruebas prácticas
B2
1 8 9
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodologia de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació.
Sesión magistral Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolución de problemas/ejercicios Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle).
Prácticas a través de TIC Realitrzació de dues activitats en equip mitjançant les TIC.
Atención personalizada Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes.

Atención personalizada
descripción
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas a través de TIC
A2
A5
B2
B5
C4
Realització en equip de dues activitats relacionades amb els continguts de l'assignatura mitjançant la utilització de les TIC. 30%
Pruebas objetivas de tipo test
A4
Controls tipus test que es realitzaran al llarg del curs. 10%
Pruebas objetivas de tipo test
A4
Part teòrica de l'examen, tipus test. 30%
Pruebas prácticas
B2
Part pràctica de l'examen, resolució de casos pràctics. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a superar l'assignatura en 1a convocatòria s'ha d'obtenir com a mínim 5 punts, sobre un màxim de 10, en la suma de la qualificacions obtingudes en les quatre parts de que consta el sistema d'avaluació (totes elles obligatòries).

La qualificació en la 2a convocatòria s'obtindrà com aquella que resulti ser més alta entre les dues situacions següents:

a) La nota obtinguda en la prova integral teòrico-pràctica que es realitzi en 2a convocatòria (el 100% de la qualificació final s'obté d'aquest examen).

b) La mitjana ponderada entre la nota de la prova integral (examen) realitzat en 2a convocatòria (que pondera un 30% la part teòrica i un 30% la part pràctica) i les notes obtingudes en 1a convocatòria en l'avaluació de les activitats (que pondera un 30%) i en els controls o proves parcials (que ponderen un 10%).


Fuentes de información

Básica

NAVAS, J. E. I GUERRAS, L. A. (2007): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 4a edición. Madrid: Thomson-Civitas.

Complementária

BUENO CAMPOS, E. et al. (2006): Dirección estratégica:Desarrollo de la estrategia y análisis de casos. Madrid: Pirámide.

FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, E. (2005): Dirección estratégica de la empresa: Fundamentos y puesta en práctica. Madrid: Delta.

GRANT, R. M. (2006): Dirección estratégica: Conceptos,técnicas y aplicaciones, 3a edición. Madrid: Thomson-Civitas.

JOHNSON, G.; SCHOLES, K. i WHITTINGTON, R. (2006):Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones, 7aedición. Madrid: Pearson Prentice Hall.

MENGUZZATO, M. i RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La direcciónestratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía.

PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas parael análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación ysostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportacionesy conclusiones. Bilbao: Deusto.

STRATEGOR (1995): Estrategia,estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona:Masson.

THOMPSON, A. A. Jr.;STRICKLAND III, A. J. i GAMBLE, J. E. (2008): Administración estratégica:Teoría y casos, 15a edición. México: McGraw-Hill.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.