DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) GESTIÓ DE LA QUALITAT Codi 16234111
Ensenyament
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
HERNÁNDEZ TALAVERA, ALBERTO
GAS AIXENDRI, CARLOS JESÚS
Adreça electrònica alberto.hernandez@urv.cat
Professors/es
HERNÁNDEZ TALAVERA, ALBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura de coneixement bàsic de les característiques diferencials i forma de funcionament pràctic de les empreses, amb la qualitat com a eina de gestió. Explica el procés històric, económic i social que ha conduit al concepte actual de Gestió de la Qualitat, tot justificant les diferents etapes que es poden identificar. Desenvolupa els principis que regeixen la Gestió de la Qualitat i els presenta en la seva vesant d'aplicació directa i pràctica a l'empresa. Proporciona les competències necessàries per saber recopilar dades significatives, analitzar, diagnosticar i presentar propostes adients, per la correcta implantació de la Gestió de Qualitat a l'empresa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Dirigir una empresa o una altra institució pública o privada i dirigir o gestionar en alguna de les seves àrees funcionals (recursos humans, administració i finances, comercialització i màrqueting, operacions).
 A6 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Coneix els principals conceptes de la Gestió de la Qualitat.
Coneix i diagnostica els principals enfocaments d’aplicació a l’empresa.
Coneix i identifica els elements característics de la Gestió de la Qualitat en les empreses de serveis.
Sap identificar i aplicar els models i la normativa de la Gestió de la Qualitat.
 A6 Redacta informes de diagnòstic de la Gestió de la Qualitat a l’empresa.
Sap fer propostes pròpies que puguin esser aplicades a la pràctica dels Sistemes de Gestió de la Qualitat de les empreses.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Evolució i definició del concepte de Qualitat
1.1. Importància de la qualitat
1.2. Orígens i evolució de la qualitat
1.3. Concepte de qualitat
1.4. Els gurus de la qualitat

TEMA 2. Enfocaments d’aplicació a l’empresa 2.1. Evolució dels enfocaments d’aplicació a l’empresa
2.2. Control de qualitat
2.3. Assegurament de la qualitat
2.4. Gestió de la qualitat
TEMA 3. Diagnòstic i planificació de la Qualitat 3.1. Avaluació de la situació de l’empresa
3.2. Identificació i documentació dels processos
3.3. Planificació de la qualitat
TEMA 4. La gestió de la Qualitat de Servei 4.1. Les empreses de serveis
4.2. Concepte i dimensions de la qualitat de servei
4.3. Models i escales de mesura
4.4. Qualitat, satisfacció i fidelitat del client
TEMA 5. Models d’aplicació de la Gestió de la Qualitat 5.1. Models d’excel·lència: EFQM i Baldrige
5.2. El model EFQM, contingut dels criteris
5.3. Normes ISO 9001, versió 1994, 2000 i 2008
5.4. Normes ISO 9001, desenvolupament
5.5. Comparació dels diferents models i conclusions


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 6 10
Sessió Magistral
A5
20 42 62
Resolució de problemes, exercicis
A5
A6
B4
B5
C4
12 24 36
Seminaris
A5
2 6 8
Atenció personalitzada
6 12 18
 
Proves pràctiques
A5
A6
B4
B5
C4
8 0 8
Proves de desenvolupament
A5
A6
B4
B5
C4
4 0 4
Proves objectives de preguntes curtes
A5
A6
B4
B5
C4
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Enquesta d'expectatives dels alumnes.
Sessió Magistral Exposició del profesor dels continguts de l'assignatura, de forma reflexiva i buscant la resposta dels alumnes a qüestions que permetin aprofundir en el coneixement de la matèria.
Resolució de problemes, exercicis Exercici pràctic sobre gestió de queixes/reclamacions.
Exercici pràctic sobre elaboració i anàlisi de enquestes per clients
Seminaris Revisió, ampliació i enfoc pràctic dels continguts corresponents als exercicis i les proves pràctiques per preparar el treball final.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individualitzada, lliure i voluntària als alumnes, per preparar les activitats d'avaluació, així com per abordar qualsevol altra qüestió relacionada amb l'assignatura. Es durá a terme a l'aula i concertant hora, al despatx.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A5
A6
B4
B5
C4
Presentació, pública, al aula, en grup, de dos exercicis pràctics. 10%
Proves de desenvolupament
A5
A6
B4
B5
C4
Lliurament, al aula, en grup, del treball final. 30%
Proves objectives de preguntes curtes
A5
A6
B4
B5
C4
Defensa, al aula, individual, del treball final. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria: Examen escrit 100%


Fonts d'informació

Bàsica Claver, E.; Llopis J. y Tarí, J.J., Calidad y Dirección de Empresas, , 1999
Llorens, F.J., Calidad Total. Fundamentos e implantación, , 2000
Setó, D., De la calidad de servicio a la fidelidad del cliente, , 2004

Complementària Deming, W.E., Calidad, productividad y competitividad: la salida de la crisis, , 1989
Drummond, H., Qué es hoy la calidad total: el movimiento de la calidad, , 1995

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent