DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) GESTIÓN DE LA CALIDAD Código 16234111
Titulación
Grado de Administración y Dirección de Empresas (Terres de l'Ebre) (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Tercer Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
HERNÁNDEZ TALAVERA, ALBERTO
GAS AIXENDRI, CARLOS JESÚS
Correo-e alberto.hernandez@urv.cat
Profesores/as
HERNÁNDEZ TALAVERA, ALBERTO
Web
Descripción general e información relevante Assignatura de coneixement bàsic de les característiques diferencials i forma de funcionament pràctic de les empreses, amb la qualitat com a eina de gestió. Explica el procés històric, económic i social que ha conduit al concepte actual de Gestió de la Qualitat, tot justificant les diferents etapes que es poden identificar. Desenvolupa els principis que regeixen la Gestió de la Qualitat i els presenta en la seva vesant d'aplicació directa i pràctica a l'empresa. Proporciona les competències necessàries per saber recopilar dades significatives, analitzar, diagnosticar i presentar propostes adients, per la correcta implantació de la Gestió de Qualitat a l'empresa.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Dirigir una empresa o una altra institució pública o privada i dirigir o gestionar en alguna de les seves àrees funcionals (recursos humans, administració i finances, comercialització i màrqueting, operacions).
 A6 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Coneix els principals conceptes de la Gestió de la Qualitat.
Coneix i diagnostica els principals enfocaments d’aplicació a l’empresa.
Coneix i identifica els elements característics de la Gestió de la Qualitat en les empreses de serveis.
Sap identificar i aplicar els models i la normativa de la Gestió de la Qualitat.
 A6 Redacta informes de diagnòstic de la Gestió de la Qualitat a l’empresa.
Sap fer propostes pròpies que puguin esser aplicades a la pràctica dels Sistemes de Gestió de la Qualitat de les empreses.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Identifica los objetivos colectivos del grupo con los suyos propios.
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1. Evolució i definició del concepte de Qualitat
1.1. Importància de la qualitat
1.2. Orígens i evolució de la qualitat
1.3. Concepte de qualitat
1.4. Els gurus de la qualitat

TEMA 2. Enfocaments d’aplicació a l’empresa 2.1. Evolució dels enfocaments d’aplicació a l’empresa
2.2. Control de qualitat
2.3. Assegurament de la qualitat
2.4. Gestió de la qualitat
TEMA 3. Diagnòstic i planificació de la Qualitat 3.1. Avaluació de la situació de l’empresa
3.2. Identificació i documentació dels processos
3.3. Planificació de la qualitat
TEMA 4. La gestió de la Qualitat de Servei 4.1. Les empreses de serveis
4.2. Concepte i dimensions de la qualitat de servei
4.3. Models i escales de mesura
4.4. Qualitat, satisfacció i fidelitat del client
TEMA 5. Models d’aplicació de la Gestió de la Qualitat 5.1. Models d’excel·lència: EFQM i Baldrige
5.2. El model EFQM, contingut dels criteris
5.3. Normes ISO 9001, versió 1994, 2000 i 2008
5.4. Normes ISO 9001, desenvolupament
5.5. Comparació dels diferents models i conclusions


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
4 6 10
Sesión magistral
A5
20 42 62
Resolución de problemas/ejercicios
A5
A6
B4
B5
C4
12 24 36
Seminarios
A5
2 6 8
Atención personalizada
6 12 18
 
Pruebas prácticas
A5
A6
B4
B5
C4
8 0 8
Pruebas de desarrollo
A5
A6
B4
B5
C4
4 0 4
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A5
A6
B4
B5
C4
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura.
Enquesta d'expectatives dels alumnes.
Sesión magistral Exposició del profesor dels continguts de l'assignatura, de forma reflexiva i buscant la resposta dels alumnes a qüestions que permetin aprofundir en el coneixement de la matèria.
Resolución de problemas/ejercicios Exercici pràctic sobre gestió de queixes/reclamacions.
Exercici pràctic sobre elaboració i anàlisi de enquestes per clients
Seminarios Revisió, ampliació i enfoc pràctic dels continguts corresponents als exercicis i les proves pràctiques per preparar el treball final.

Atención personalizada
descripción
Atenció individualitzada, lliure i voluntària als alumnes, per preparar les activitats d'avaluació, així com per abordar qualsevol altra qüestió relacionada amb l'assignatura. Es durá a terme a l'aula i concertant hora, al despatx.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas prácticas
A5
A6
B4
B5
C4
Presentació, pública, al aula, en grup, de dos exercicis pràctics. 10%
Pruebas de desarrollo
A5
A6
B4
B5
C4
Lliurament, al aula, en grup, del treball final. 30%
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A5
A6
B4
B5
C4
Defensa, al aula, individual, del treball final. 60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Segona convocatòria: Examen escrit 100%


Fuentes de información

Básica Claver, E.; Llopis J. y Tarí, J.J., Calidad y Dirección de Empresas, , 1999
Llorens, F.J., Calidad Total. Fundamentos e implantación, , 2000
Setó, D., De la calidad de servicio a la fidelidad del cliente, , 2004

Complementária Deming, W.E., Calidad, productividad y competitividad: la salida de la crisis, , 1989
Drummond, H., Qué es hoy la calidad total: el movimiento de la calidad, , 1995

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.