DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) FONAMENTS DE MÀRQUETING Codi 16234114
Ensenyament
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GENÉ ALBESA, JAUME
MESTRE GIL, ALBERT
RYAN ., GERARD ANTHONY
Adreça electrònica albert.mestre@urv.cat
Professors/es
MESTRE GIL, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Coneix la funció estratègica del màrqueting.
Identifica les implicacions d'un pla d'acció de màrqueting per als diferents departaments de l'empresa.
Pot sistematitzar la informació per a desenvolupar estratègies de màrqueting.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes de màrqueting a. Concepte de màrqueting
b. Àmbits d’actuació del màrqueting
c. Orientacions i aproximacions al mercat
d. Evolució dels paradigmes de màrqueting
e. Ètica i màrqueting
2. La planificació estratègica de màrqueting a. El procés de màrqueting
b. Necessitat de planificar en màrqueting
c. Conceptes de planificació de màrqueting
d. Els objectius i la seva naturalesa
e. Guia per a la preparació del pla de màrqueting
f. Funcions del pla de màrqueting
3. Els condicionants de l’entorn del màrqueting a. Concepte d’entorn
b. Factors del macroentorn
c. Factors del microentorn
d. Estimació de l’evolució i seguiment de l’entorn
4. La implantació d’estratègies de màrqueting
a. Estratègies de creixement
b. Estratègies d’aprofitament de l’avantatge competitiu
c. Estratègies d’innovació
d. Estratègies en front la competència
e. Estratègies de cartera de productes
5. El comportament del consumidor a. L’estudi del comportament del consumidor
b. Models de comportament
c. Els hàbits de compra
d. Evolució i tendències
6. El màrqueting business to business (B2B)
a. Comportaments de compra en les organitzacions
b. L’organització i els processos de compres a les empreses i organitzacions
c. Variables de la venda B2B
7. La segmentació dels mercats a. Conceptes i utilitats de la segmentació
b. Justificació de la segmentació dels mercats
c. Procés per a segmentar els mercats
d. Models de segmentació de mercats
e. Criteris de segmentació de mercats de consum
f. Criteris de segmentació de mercats industrials
g. Criteris de segmentació de mercats de serveis
h. Estratègies de segmentació i definició del públic objectiu
8. El posicionament dels productes i les marques a. Concepte de imatge, identitat i posicionament
b. Procés per a determinar el posicionament dels productes i les marques
c. Interpretació dels posicionaments
d. Estratègies de posicionament
e. El reposicionament

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B3
2 1 3
Sessió Magistral
A6
B3
C3
C4
45.5 45.5 91
Atenció personalitzada
10 10 20
 
Proves objectives de tipus test
A6
C3
1 11 12
Proves de desenvolupament
A6
B3
C3
C4
1.5 22.5 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà la presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics del màrqueting i es donaran pautes per a la realització del treball de desenvolupament.

Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Preparació i discusió dels treballs de desenvolupament en grup, a realitzar al llarg del curs, en contacte amb el professor

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A6
C3
L'examen final de l'assignatura constarà d'un test sobre continguts teorico-practiques, amb quatre respostes alternatives. Les respostes incorrectes restaran una tercera part del valor de la resposta correcta i les preguntes no contestades no sumaran ni restaran. 50%
Proves de desenvolupament
A6
B3
C3
C4
Treball sobre casos reals de màrqueting que els alumnes desenvoluparan en grup i defensaran publicament a l'aula. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Hi haurà uns treballs d'avaluació continuada. Els treballs respresentaran el 50% de la nota final de l'assignatura.

Per tal de tenir nota d'avaluació continuada, cal treure un mínim de 4/10 en l'examen final de l'assignatura.

En segona convocatòria el 100% de la nota és l'examen final.


Fonts d'informació

Bàsica Kotler, P , irección de Marketing. Edición del Milenio , 10ª Edición, Madrid, Prentice-Hall, Altres

Dossier(s) d’articles preparats pels professors. Disponibles Al Moodle.

Complementària
  • Santesmases, M. Marketing. Conceptos y estrategias. Madrid, Pirámide, 1999.
  • Martin Armario, E. Marketing. Ariel, Barcelona, 1998.
  • Lambin, J.J. Marketing estratégico, Madrid. McGraw Hill, 1995.
  • Rodríguez Ardura, I. El Marketing y el éxito en la empresa (2ª ed.). Madrid: Pirámide, 1998.
  • Kotler, P.; Armstrong, G.; Saunders, J.; Wong, V. Principles of marketing. The European Edition. Hertfordshire: Prentice Hall, 1999.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent