DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ DE MERCATS I APLICACIONS Codi 16234116
Ensenyament
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
RABASSA FIGUERAS, MARIA NOEMÍ
TERES GRA, ESTHER
Adreça electrònica ester.teres@urv.cat
Professors/es
TERES GRA, ESTHER
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura Investigació de Mercats dóna a conèixer els procediments i instruments per a la investigació relacionada en les decisions que s’han de prendre en l’àmbit del màrqueting. El seu contingut s’encamina a obtenir una visió general del procés d'investigació de mercats, i pretén donar a conèixer la utilitat de la investigació de màrqueting, el seu context i els límits del seu ús. Es presentaran les principals tècniques d’investigació que s’utilitzen: en què consisteixen, quan cal utilitzar-les i també els seus avantatges i inconvenients respecte a la resta de tècniques. L’assignatura es durà a terme des d’una perspectiva d’usuari de la investigació, és a dir, com utilitzar la investigació en cada situació per prendre les millors decisions operatives i estratègiques

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financero-comptable, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Interpreta els resultats i obté les conclusions oportunes, per a recollir-les en l’informe final.
Sap dissenyar una investigació de mercats
Utilitza les tècniques d’anàlisi més apropiades, depenent del tipus d’estudi i dels seus objectius.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
 B6 Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Fonaments de la investigació comercial

1.1. Necessitats d’informació per a la gestió de Màrqueting
1.2. Fonts i sistemes d’informació de màrqueting
1.3. Organització de la investigació comercial
1.4. Formulació d’una investigació comercial
1.5. Limitacions de la investigació comercial

TEMA 2. La investigació qualitativa

2.1. Factors a considerar de la investigació qualitativa
2.2. Tècniques d’investigació qualitativa
2.3. Entrevista en profunditat
2.4. Grups de discussió
2.5. Interpretació dels resultats i presa de decisions
2.6. Innovacions metodològiques
TEMA 3. La investigació quantitativa

3.1. Factors a considerar de la investigació quantitativa
3.2. Disseny estudis quantitatius
3.3. Decisió i característiques de la mostra
3.4. Selecció de la mostra i treball de camp
TEMA 4. Tècniques d’investigació quantitativa

4.1. Tipologies d’enquestes.
4.2. Disseny del qüestionari. Escales i Codificació.
4.3. L’observació i l’experimentació
4.5. Els panells i òmnibus
4.6. Innovacions metodològiques
TEMA 5. Anàlisis bàsica de dades
5.1. Pla d’anàlisi i elaboració d’informes
5.2. Anàlisi descriptiva
5.3. El procés de tabulació
5.4. Representacions gràfiques

TEMA 6. Aplicacions de la investigació comercial

6.1. Test de producte/concepte
6.2. L’estimació de la demanda de mercat
6.2. Anàlisi de la imatge de la marca
6.3. La segmentació de mercats
6.4. Mapes de posicionament
6.5. Efectivitat publicitària
6.6. La Satisfacció i fidelitat dels clients
6.7. Analítica bàsica Web
6.7. La informació a les xarxes socials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
C3
11 15 26
Sessió Magistral
B2
29 47 76
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
6 0 6
Debats
B6
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
C3
5 8 13
Presentacions / exposicions
C4
2 16 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves orals
C4
2 0 2
Proves objectives de tipus test
C3
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assigantura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, part dels continguts de l'assignatura. S'utilitzarà el programa específic d'investigació de mercats per tal de fer el tractament i anàlisis de dades.
Sessió Magistral Exposició del continguts en sesions teòriques
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis pràctics a l'aula que es treballaran a l'aula ordinària
Debats Presentar diferents tòpics per tal de ser debatuts i valorats de forma coordinada
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Treballs Realització de tres exercicis coordinats, per tal de realitzar y desenvolupar les fases del procés metodològic d'investigació de mercats
Presentacions / exposicions Presentació oral de dos treballs en grup seguint les pautes idicades en cada cas.

Atenció personalitzada
Descripció
La utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets seran al desptax del profesor sempre després de finalitzar les sesions, en el cas que no es pugui asisitir es pot concertar dia i hora amb el professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
C3
Utilització de diferent programari d'investigació comercial. 10%
Sessió Magistral
B2
Participació a clase 5%
Proves objectives de tipus test
C3
C4
Prova tipus test tant del continguts teòrics com pràctics de l'assignatura 15%
Proves orals
C4
Treball. Valoració Informe investigació

Treball. Valoració Aplicacions de la Investigació de mercats
20%+20%
Altres  

Disseny Guio Disseny Qüestionari

15%+15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera Convocatòria : Avaluació continuada mitjançant la realització dels exercicis pràctics que es proposen i les proves tipus test. Per aprovar l'assignatura s'han d'aprovar aquells exercicis o proves fetes individualment i amb grup. No hi ha opció de realitzar un examen final amb tot el contingut.

Segona convocatòria: Examen que consisteix en una part tipus test (40%) i una part tipus pràctic (60%). Per fer la mitjana amb la nota s'han de superar les dues parts per separat.


Fonts d'informació

Bàsica Luque Teodoro, Investigación de márkeitng, Fundamentos, 1 edició, Barcelona
Visauta, B, Análisis estadístico con SPSS para windows, 2002,
Teordoro Luque, Técnicas de Análisis de datos e investigación de mercados, 2000, Ediciones Pirámide
Días de rada Iguzquiza, Vidal, Diseño y Elaboración de Cuestionarios para la Investigación Comercial, 2001, Esic Editorial
BÁEZ Y PÉREZ DE TUDELA, JUAN, Investigación Cualitativa, 2009, Esic Editorial

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent