DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) INVESTIGACIÓN DE MERCADOS Y APLICACIONES Código 16234116
Titulación
Grado de Administración y Dirección de Empresas (Terres de l'Ebre) (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Tercer Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
RABASSA FIGUERAS, MARIA NOEMÍ
TERES GRA, ESTHER
Correo-e ester.teres@urv.cat
Profesores/as
TERES GRA, ESTHER
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura Investigació de Mercats dóna a conèixer els procediments i instruments per a la investigació relacionada en les decisions que s’han de prendre en l’àmbit del màrqueting. El seu contingut s’encamina a obtenir una visió general del procés d'investigació de mercats, i pretén donar a conèixer la utilitat de la investigació de màrqueting, el seu context i els límits del seu ús. Es presentaran les principals tècniques d’investigació que s’utilitzen: en què consisteixen, quan cal utilitzar-les i també els seus avantatges i inconvenients respecte a la resta de tècniques. L’assignatura es durà a terme des d’una perspectiva d’usuari de la investigació, és a dir, com utilitzar la investigació en cada situació per prendre les millors decisions operatives i estratègiques

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financero-comptable, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resolver problemas complejos de forma efectiva.
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Interpreta els resultats i obté les conclusions oportunes, per a recollir-les en l’informe final.
Sap dissenyar una investigació de mercats
Utilitza les tècniques d’anàlisi més apropiades, depenent del tipus d’estudi i dels seus objectius.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Identifica lo que es un problema y toma la decisión de afrontarlo.
 B6 Adapta su argumentación a los diferentes grupos y/o situaciones preestablecidas.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Avalua ciríticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
Utiliza la informaicón comprendiendo las implicaciones económicas, legales, sociales y éticas del acceso a la información y a su uso.
 C4 Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1. Fonaments de la investigació comercial

1.1. Necessitats d’informació per a la gestió de Màrqueting
1.2. Fonts i sistemes d’informació de màrqueting
1.3. Organització de la investigació comercial
1.4. Formulació d’una investigació comercial
1.5. Limitacions de la investigació comercial

TEMA 2. La investigació qualitativa

2.1. Factors a considerar de la investigació qualitativa
2.2. Tècniques d’investigació qualitativa
2.3. Entrevista en profunditat
2.4. Grups de discussió
2.5. Interpretació dels resultats i presa de decisions
2.6. Innovacions metodològiques
TEMA 3. La investigació quantitativa

3.1. Factors a considerar de la investigació quantitativa
3.2. Disseny estudis quantitatius
3.3. Decisió i característiques de la mostra
3.4. Selecció de la mostra i treball de camp
TEMA 4. Tècniques d’investigació quantitativa

4.1. Tipologies d’enquestes.
4.2. Disseny del qüestionari. Escales i Codificació.
4.3. L’observació i l’experimentació
4.5. Els panells i òmnibus
4.6. Innovacions metodològiques
TEMA 5. Anàlisis bàsica de dades
5.1. Pla d’anàlisi i elaboració d’informes
5.2. Anàlisi descriptiva
5.3. El procés de tabulació
5.4. Representacions gràfiques

TEMA 6. Aplicacions de la investigació comercial

6.1. Test de producte/concepte
6.2. L’estimació de la demanda de mercat
6.2. Anàlisi de la imatge de la marca
6.3. La segmentació de mercats
6.4. Mapes de posicionament
6.5. Efectivitat publicitària
6.6. La Satisfacció i fidelitat dels clients
6.7. Analítica bàsica Web
6.7. La informació a les xarxes socials

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
A2
C3
11 15 26
Sesión magistral
B2
29 47 76
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
B2
6 0 6
Debates
B6
3 0 3
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A2
C3
5 8 13
Presentaciones/exposiciones
C4
2 16 18
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas orales
C4
2 0 2
Pruebas objetivas de tipo test
C3
C4
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assigantura
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Aplicar, a nivell pràctic, part dels continguts de l'assignatura. S'utilitzarà el programa específic d'investigació de mercats per tal de fer el tractament i anàlisis de dades.
Sesión magistral Exposició del continguts en sesions teòriques
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria Durant el curs es plantejaran exercicis pràctics a l'aula que es treballaran a l'aula ordinària
Debates Presentar diferents tòpics per tal de ser debatuts i valorats de forma coordinada
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Treballs Realització de tres exercicis coordinats, per tal de realitzar y desenvolupar les fases del procés metodològic d'investigació de mercats
Presentaciones/exposiciones Presentació oral de dos treballs en grup seguint les pautes idicades en cada cas.

Atención personalizada
descripción
La utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets seran al desptax del profesor sempre després de finalitzar les sesions, en el cas que no es pugui asisitir es pot concertar dia i hora amb el professor.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
A2
C3
Utilització de diferent programari d'investigació comercial. 10%
Sesión magistral
B2
Participació a clase 5%
Pruebas objetivas de tipo test
C3
C4
Prova tipus test tant del continguts teòrics com pràctics de l'assignatura 15%
Pruebas orales
C4
Treball. Valoració Informe investigació

Treball. Valoració Aplicacions de la Investigació de mercats
20%+20%
Otros  

Disseny Guio Disseny Qüestionari

15%+15%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Primera Convocatòria : Avaluació continuada mitjançant la realització dels exercicis pràctics que es proposen i les proves tipus test. Per aprovar l'assignatura s'han d'aprovar aquells exercicis o proves fetes individualment i amb grup. No hi ha opció de realitzar un examen final amb tot el contingut.

Segona convocatòria: Examen que consisteix en una part tipus test (40%) i una part tipus pràctic (60%). Per fer la mitjana amb la nota s'han de superar les dues parts per separat.


Fuentes de información

Básica Luque Teodoro, Investigación de márkeitng, Fundamentos, 1 edició, Barcelona
Visauta, B, Análisis estadístico con SPSS para windows, 2002,
Teordoro Luque, Técnicas de Análisis de datos e investigación de mercados, 2000, Ediciones Pirámide
Días de rada Iguzquiza, Vidal, Diseño y Elaboración de Cuestionarios para la Investigación Comercial, 2001, Esic Editorial
BÁEZ Y PÉREZ DE TUDELA, JUAN, Investigación Cualitativa, 2009, Esic Editorial

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.