Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A6 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials. |
| A7 |
Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A6 |
Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments per analitzar i dissenyar l’estructura organitzativa d’empreses i institucions.
Entén el funcionament de les organitzacions actuals i en sap identificar i resoldre els problemes interns de gestió.
Proposa actuacions de gestió interna de l’estructura organitzativa de l’empresa des d’una perspectiva global de l’alta direcció, interrelacionant totes les seves parts i components.
| | A7 |
Analitza adequadament casos d’empreses i els problemes de disseny organitzatiu i de gestió interna de les empreses actuals, i dissenya actuacions que proporcionen solucions adequades a la seva realitat.
És capaç de cercar, analitzar i interpretar informació per a la presa de decisions en l’àmbit del disseny organitzatiu.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Analiza una situación dada y le identifica aspectos que deben mejorar.
Identifica necesidades de mejora en situaciones y contextos complejos.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
|
tema |
Subtema |
TEMA 1. Elements bàsics de disseny de l’organització |
1.1. L’empresa com a coalició de participants
1.2 Concepte, definicions, classificació i elements de les organitzacions
1.3. L’organització com a sistema obert
1.4. Organitzacions mecàniques i orgàniques
|
TEMA 2. Paràmetres de disseny organitzatiu |
2.1. Concepte i components de l’estructura organitzativa
2.2. Els paràmetres de disseny segons Mintzberg
2.3. La diferenciació de tasques
2.4. Disseny dels llocs de treball
2.5. Interdependència de tasques
2.6. Integració de tasques: departamentalització i organigrames
2.7. Concepte de procés. El mapa de processos
2.8. Mecanismes de coordinació
2.9. Autoritat, jerarquia, àmbit de control i òrgans staff
2.10. Centralització i descentralització
|
TEMA 3. Factors de contingència |
3.1. Fins i objectius
3.2. L’adaptació a l’entorn
3.3. Relacions entre estratègia i estructura
3.4. El imperatiu de la tecnologia
3.5. La repercussió de la grandària de l’organització
3.6. L’evolució de les organitzacions: el cicle de vida
3.7. Cultura, poder i lideratge a l’organització |
TEMA 4. Tipus de dissenys organitzatius |
4.1. Les configuracions estructurals de Mintzberg
4.1.1. L’organització simple o empresarial
4.1.2. La màquina burocràtica
4.1.3. La burocràcia professional
4.1.4. L’organització divisional
4.1.5. L’adhocràcia
4.1.6. L’organització missionera i l’organització polititzada
4.2. L’organització per processos i de tipus horitzontal
4.3. L’organització en xarxa: trèvol i federal
4.4. L’organització virtual: hipertext i hipertrèvol |
TEMA 5. El canvi a l’organització |
5.1. Concepte de canvi o de desenvolupament organitzacional: Tipus, models i resistències
5.2. Grups i equips de treball
5.3. La reenginyeria de processos
5.4. La teoria de recursos i capacitats: el factor humà a l’organització
5.5. Responsabilitat corporativa i intel•ligència social
5.6. La gestió del coneixement: la teoria de l’organització que aprèn
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
30 |
10 |
40 |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
13 |
16 |
29 |
Prácticas a través de TIC |
|
5 |
40 |
45 |
Presentaciones/exposiciones |
|
8 |
2 |
10 |
Atención personalizada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
2 |
18 |
20 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura, de l'encaix de l'assignatura en el Pla d'Estudis i presentació del professor. |
Sesión magistral |
Explicació de conceptes teòrics. Presentacions en format "power point". Material publicat prèviament a l'aula virtual (MOODLE).
Explicacions teòriques i exposició d'exemples i casos reals. Comentari d'articles i lectures. |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
Els alumnes preparen en grup un article o cas durant 30 minuts i després els grups exposen al conjunt de la classe i es propicia un debat i una comparativa de la realitat amb la teoria. |
Prácticas a través de TIC |
Requereixen consultes i recerca per internet. De casos reals. |
Presentaciones/exposiciones |
Els alumnes prepararan en grup lectures i/o articles i/o casos pràctics i després el presentaran a l'aula. Es propiciarà un debat sobre els temes que es comentin, tot relacionant-ho amb la teoria. |
Atención personalizada |
Repàs a conceptes generals i visió general dels temes que es van tractar en assignatures anteriors relacionades amb aquesta.
Resolució dels dubtes sobre la teoria i els casos reals que s'exposin a classe. |
descripción |
El professor atendrà personalment als alumnes que així ho sol.licitin. També es respondrà als correus electrònics que s'enviin a la bústia del professor, en un màxim de 48 hores. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Prácticas a través de TIC |
|
Es proposaran 5 activitats d’avaluació continuada. Cadascuna de les activitats inclourà un exercici pràctic, la resolució d’algun supòsit o cas, el debat teòric d’un concepte, l’ús actiu d’Internet per tal de cercar informació relacionada amb la matèria treballada, l’anàlisi o debat d’algun aspecte de la nova economia que guardi relació amb el contingut de l’assignatura, etc.
Es fixarà un termini màxim de lliurament per a cada exercici i se n’hauran de presentar mínim 4 per tal d’obtenir puntuació.
|
50% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Examen tipus test, de continguts teòric |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
La qualificació final de l'assignatura en primera convocatòria s'obtindrà realitzant el lliurament de 5 activitats pràctiques al llarg del curs (50% de la nota). A més, es farà un exàmen teòric tipus test (l'altre 50% de la nota). A la segona convocatòria, la qualificació final s'obtindrà de la nota que resulti ser la més alta entre les dos situacions següents: a) La nota de l'examen de 2a convocatòria de tipus teòrico-pràctic (100% de la nota). b) La nota de l'examen de 2a convocatòria de tipus teòrico-pràctic (amb una ponderació del 50%) i la nota de les activitats d'avaluació continua realitzades en 1a convocatòria (amb una ponderació del 50%). |
Básica |
|
MINTZBERG, H. (1984): La estructuración de las organizaciones. Barcelona:
Ariel. BRUNET, I.; VIDAL, A. (2004): Empresa y
recursos organizativos. Madrid: Pirámide. |
Complementária |
|
MINTZBERG, H. (2001): Diseño de organizaciones eficientes.
Buenos Aires: El Ateneo. |
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ORGANIZACIÓN DE EMPRESAS/16234003 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|