DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) DISEÑO ORGANIZATIVO Código 16234210
Titulación
Grado de Administración y Dirección de Empresas (Terres de l'Ebre) (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ABELLÓ PELLICER, CARLES
GALIANA LLASAT, PABLO FERNANDO
Correo-e pau.galiana@urv.cat
Profesores/as
GALIANA LLASAT, PABLO FERNANDO
Web
Descripción general e información relevante

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A6 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials.
 A7 Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A6 Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments per analitzar i dissenyar l’estructura organitzativa d’empreses i institucions.
Entén el funcionament de les organitzacions actuals i en sap identificar i resoldre els problemes interns de gestió.
Proposa actuacions de gestió interna de l’estructura organitzativa de l’empresa des d’una perspectiva global de l’alta direcció, interrelacionant totes les seves parts i components.
 A7 Analitza adequadament casos d’empreses i els problemes de disseny organitzatiu i de gestió interna de les empreses actuals, i dissenya actuacions que proporcionen solucions adequades a la seva realitat.
És capaç de cercar, analitzar i interpretar informació per a la presa de decisions en l’àmbit del disseny organitzatiu.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Analiza una situación dada y le identifica aspectos que deben mejorar.
Identifica necesidades de mejora en situaciones y contextos complejos.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1. Elements bàsics de disseny de l’organització 1.1. L’empresa com a coalició de participants
1.2 Concepte, definicions, classificació i elements de les organitzacions
1.3. L’organització com a sistema obert
1.4. Organitzacions mecàniques i orgàniques
TEMA 2. Paràmetres de disseny organitzatiu 2.1. Concepte i components de l’estructura organitzativa
2.2. Els paràmetres de disseny segons Mintzberg
2.3. La diferenciació de tasques
2.4. Disseny dels llocs de treball
2.5. Interdependència de tasques
2.6. Integració de tasques: departamentalització i organigrames
2.7. Concepte de procés. El mapa de processos
2.8. Mecanismes de coordinació
2.9. Autoritat, jerarquia, àmbit de control i òrgans staff
2.10. Centralització i descentralització
TEMA 3. Factors de contingència 3.1. Fins i objectius
3.2. L’adaptació a l’entorn
3.3. Relacions entre estratègia i estructura
3.4. El imperatiu de la tecnologia
3.5. La repercussió de la grandària de l’organització
3.6. L’evolució de les organitzacions: el cicle de vida
3.7. Cultura, poder i lideratge a l’organització
TEMA 4. Tipus de dissenys organitzatius 4.1. Les configuracions estructurals de Mintzberg
4.1.1. L’organització simple o empresarial
4.1.2. La màquina burocràtica
4.1.3. La burocràcia professional
4.1.4. L’organització divisional
4.1.5. L’adhocràcia
4.1.6. L’organització missionera i l’organització polititzada
4.2. L’organització per processos i de tipus horitzontal
4.3. L’organització en xarxa: trèvol i federal
4.4. L’organització virtual: hipertext i hipertrèvol
TEMA 5. El canvi a l’organització 5.1. Concepte de canvi o de desenvolupament organitzacional: Tipus, models i resistències
5.2. Grups i equips de treball
5.3. La reenginyeria de processos
5.4. La teoria de recursos i capacitats: el factor humà a l’organització
5.5. Responsabilitat corporativa i intel•ligència social
5.6. La gestió del coneixement: la teoria de l’organització que aprèn

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Sesión magistral
B3
30 10 40
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
B3
C4
13 16 29
Prácticas a través de TIC
B3
C4
5 40 45
Presentaciones/exposiciones
C4
8 2 10
Atención personalizada
2 2 4
 
Pruebas objetivas de tipo test
B3
2 18 20
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura, de l'encaix de l'assignatura en el Pla d'Estudis i presentació del professor.
Sesión magistral Explicació de conceptes teòrics. Presentacions en format "power point". Material publicat prèviament a l'aula virtual (MOODLE).

Explicacions teòriques i exposició d'exemples i casos reals. Comentari d'articles i lectures.
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria Els alumnes preparen en grup un article o cas durant 30 minuts i després els grups exposen al conjunt de la classe i es propicia un debat i una comparativa de la realitat amb la teoria.
Prácticas a través de TIC Requereixen consultes i recerca per internet. De casos reals.
Presentaciones/exposiciones Els alumnes prepararan en grup lectures i/o articles i/o casos pràctics i després el presentaran a l'aula. Es propiciarà un debat sobre els temes que es comentin, tot relacionant-ho amb la teoria.
Atención personalizada Repàs a conceptes generals i visió general dels temes que es van tractar en assignatures anteriors relacionades amb aquesta.

Resolució dels dubtes sobre la teoria i els casos reals que s'exposin a classe.

Atención personalizada
descripción
El professor atendrà personalment als alumnes que així ho sol.licitin. També es respondrà als correus electrònics que s'enviin a la bústia del professor, en un màxim de 48 hores.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas a través de TIC
B3
C4
Es proposaran 5 activitats d’avaluació continuada. Cadascuna de les activitats inclourà un exercici pràctic, la resolució d’algun supòsit o cas, el debat teòric d’un concepte, l’ús actiu d’Internet per tal de cercar informació relacionada amb la matèria treballada, l’anàlisi o debat d’algun aspecte de la nova economia que guardi relació amb el contingut de l’assignatura, etc.

Es fixarà un termini màxim de lliurament per a cada exercici i se n’hauran de presentar mínim 4 per tal d’obtenir puntuació.
50%
Pruebas objetivas de tipo test
B3
Examen tipus test, de continguts teòric 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La qualificació final de l'assignatura en primera convocatòria s'obtindrà realitzant el lliurament de 5 activitats pràctiques al llarg del curs (50% de la nota). A més, es farà un exàmen teòric tipus test (l'altre 50% de la nota).

A la segona convocatòria, la qualificació final s'obtindrà de la nota que resulti ser la més alta entre les dos situacions següents:

a) La nota de l'examen de 2a convocatòria de tipus teòrico-pràctic (100% de la nota).

b) La nota de l'examen de 2a convocatòria de tipus teòrico-pràctic (amb una ponderació del 50%) i la nota de les activitats d'avaluació continua realitzades en 1a convocatòria (amb una ponderació del 50%).


Fuentes de información

Básica

MINTZBERG, H. (1984): La estructuración de las organizaciones. Barcelona: Ariel.

BRUNET, I.; VIDAL, A. (2004): Empresa y recursos organizativos. Madrid: Pirámide.

Complementária

MINTZBERG, H. (2001): Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires: El Ateneo.

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ORGANIZACIÓN DE EMPRESAS/16234003
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.