Type A
|
Code |
Competences Specific | | A2 |
Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B5 |
Teamwork, collaboration and sharing of responsibility |
| B6 |
Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A2 |
Identify situations where the economic and financial information produced by businesses, is a fundamental part of business decision-making processes.
Describe the process of normalization of economic and financial information nationally and internationally, and the effect of these on the quality of business information
Used instruments and analysis procedures statements.
Compile and sort through relevant information in order to describe the security, solvency and profitability of a company.
Use the balance sheets of a company to describe its financial status and cash flow.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B5 |
Participate actively and share information, knowledge and experience.
Finish the tasks assigned to them in the time allowed and with the resources available.
Take an interest in the importance of the group’s activity.
| | B6 |
Use other media to support the message of their presentations.
Plan their communications: generate ideas, search for information, select and order the information, make schemes, determine the type of audience and the objectives of the communication, etc.
Analyze, appraise and respond to the questions they are asked during an oral presentation.
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
Prepare their presentations and use a variety of presentation strategies (audiovisual support, eye contact, voice, gesture, time, etc.).
Encourage their audiences to participate and ask constructive questions to stimulate dialogue.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C4 |
Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
Part I. ANÀLISI COMPTABLE I ELS ESTATS FINANCERS |
|
Tema 1. Objectius de l'anàlisi d'estats financers |
1. Els objectius de les unitats econòmiques: especial referència a l'empresa privada.
2. La informació comptable en l'àmbit empresarial
3. Els usuaris de la informació comptable
4. La importància de la publicitat de la informació comptable en els mercats de capitals
5. Els objectius de la informació comptable
6. Naturalesa de l'anàlisi comptable: Concepte i fins de l'anàlisi d'estats financers
7. Principals vessants de l'anàlisi comptable. Anàlisi patrimonial. Anàlisi financer. Anàlisi econòmica. |
Tema 2. Les normes comptables: Conseqüències per a l'anàlisi |
1. L'harmonització comptable
2. Les Normes Internacionals d'informació financera
3. La normalització a Espanya
4. Reforma i adaptació de la legislació mercantil en matèria comptable per a la seva harmonització internacional
5. El marc conceptual per a la informació financera |
Tema 3. Interpretació dels comptes anuals |
1. La circulació econòmica a l'empresa
2. Consideracions per a la interpretació del Balanç de Situació
3. Consideracions per a la interpretació del Compte de Pèrdues i Guanys
4. Consideracions per a la interpretació de l'Estat de Fluxos d'Efectiu
5. Consideracions per a la interpretació de l'Estat de Canvis en el Patrimoni Net
6. La memòria: Informació metodològica; Informació específica; Informació addicional.
7. Altres documents comptables: L'informe de gestió; l'informe d'auditoria.
|
Part II. TÈCNIQUES DE L'ANÀLISI D'ESTATS FINANCERS |
|
Tema 4. Eines i tècniques d'anàlisi d'estats financers: aspectes generals |
1. Plantejaments bàsics de l'anàlisi d'estats financers
2. Fonts d'informació
3. Principals eines d'anàlisi: La comparació. Els nombres índex. Estats financers proporcionals. Anàlisi de ràtios.
4. Eines informàtiques emprades en l'anàlisi comptable
5. L'anàlisi comptable i els sectors econòmics: La Central de Balanços del Banc d'Espanya.
|
Tema 5. Anàlisi econòmica: anàlisi del resultat i de la rendibilitat |
1. La composició del resultat i la seva variació
2. Estudi de l'estructura de costos
3. Les ràtios de rendibilitat i el seu significat
a. Rendibilitat de la inversió total o rendibilitat econòmica (ROI. - ROA).
b. Rendibilitat dels capitals propis o rendibilitat financera (ROE).
c. Relació entre la rendibilitat econòmica i financera: el palanquejament financer.
4. El Benefici abans d'interessos, impostos, Depreciacions i amortitzacions (EBITDA).
5. La rendibilitat de l'accionista
a. El guany per acció
b. La política de distribució de dividends o 'pay-out'
c. L'indicador 'earnings per share' (EPS).
d. El 'price earning ràtio' o 'PER' |
Tema 6. Anàlisi patrimonial |
1. Anàlisi de l'estructura econòmica: Capacitat i activitat de l'empresa.
2. Anàlisi de l'estructura financera. Anàlisi dels recursos propis. Anàlisi del finançament aliè.
3. Equilibri de la inversió i del finançament: Les correlacions patrimonials i el concepte de fons de maniobra.
|
Tema 7. Anàlisi financera: l'equilibri financer |
1. L'equilibri financer a llarg termini: La garantia o solvència a llarg termini.
a. L'autonomia financera. Situació d'endeutament. Ràtios d'endeutament
b. El coeficient bàsic de finançament
c. Condicions d'equilibri financer
d. La funció financera dels fons d'amortització
2. L'equilibri financer a curt termini: La liquiditat o solvència a curt termini
a. La importància de la solvència a curt termini
b. El Capital Circulant com a mesura de liquiditat a curt termini: el ràtio de solvència
c. Mesures complementàries al ràtio de solvència: les rotacions dels cobraments i els pagaments
d. Índexs de liquiditat
e. La generació d'efectiu: anàlisi de l'EFE |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
4 |
2 |
6 |
Lecture |
|
26 |
0 |
26 |
Debates |
|
1 |
2 |
3 |
Previous study |
|
0 |
34 |
34 |
Problem solving, exercises |
|
25 |
39 |
64 |
Assignments |
|
1 |
8 |
9 |
Personal attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
Practical tests |
|
2 |
5 |
7 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Es la sessió destinada a determinar el nivell inicial dels alumnes i a explicar els continguts i objectius del programa, així com el sistema d'avaluació a emprar |
Lecture |
Es l'exposició teòrica i pràctica dels continguts de l'assignatura |
Debates |
debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura |
Previous study |
Dedicació per part de l'alumne a llegir, tot estructurant i asimilant conceptes provinents de la bibliografía, les lectures, i d'altres materials proposats durant el curs. |
Problem solving, exercises |
Formulació, análisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura |
Assignments |
Relacionats amb els continguts de l’assignatura en cada moment: harmonització comptable; Elaboració de comptes anuals; i anàlisi e interpretació d’informació financera |
Personal attention |
Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets |
Description |
Resolució individualitzada de qüestions relatives a la matèria objecte d'estudi per part del professor a instàncies de l'estudiant |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, exercises |
|
Proves de respostes curtes i exercicis sobre els continguts del temes 1, 2 i 3 del programa |
20% |
Assignments |
|
Elabora un informe de diagnòstic sobre la situació patrimonial, financera i de rendibilitat d’una societat mercantil, i presenta’l |
30% |
Practical tests |
|
Prova integral de tota la matèria. Resolució d'exercicis pràctics. |
50% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
A la 2a convocatòria, l'examen per tots els alumnes constarà de dues proves: Una de preguntes curtes de teoria amb el 20% de la nota total i una prova pràctica amb una qualificació del 80% de la nota final. |
Basic |
ARCHEL P.; LIZARRAGA, F.; SÁNCHEZ, S., Estados contables. Elaboración, análisis e interpretación , Pirámide, Madrid
GONZÁLEZ PASCUAL, J., Análisi de la empresa a través de su información económico-financiera: aplicaciones prácticas, Pirámide, Madrid
GONZÁLEZ PASCUAL, J. , Análisi de la empresa a través de su información económico-financiera: fundamentos teóricos y aplicaciones, Pirámide, Madrid
MUÑOZ MERCHANTE, A., Análisis de estados financieros. Teoría y práctica , Ediciones académicas, Madrid
Ministerio de economia y Hacienda, REAL DECRETO 1514/2007 de 16 de noviembre, PLAN GENERAL DE CONTABILIDAD, 2007, BOE, Madrid
, Base de datos Sabi, ,
M. Araceli Rodríguez Merayo, Recursos d'aprenentatge elaborats pel professor a l'entorn MOODLE, ,
M. Araceli Rodríguez Merayo, Casos pràctics, ,
|
- CHAPADO, J.M. , Análisis de balances. ,
2008, Oleiros, Netbiblo
-
MUÑOZ MERCHANTE, A. , Análisis de estados
financieros. Ejercicios y test (2a edición), 2009, Ediciones académicas, Madrid
-
REAL DECRETO 1514/2007 de 16 de noviembre,
PLAN GENERAL DE CONTABILIDAD, 2007, Ministerio de economia y Hacienda. Madrid: http://www.icac.meh.es/seccion.aspx?hid=34
-
Versión consolidada de las Normas
Internacionales de Información Financiera adoptadas por la Unión Europea: http://www.icac.meh.es/seccion.aspx?hid=3456
|
Complementary |
|
- BERNAL, J.J.; SÁNCHEZ, J.F.; MARTÍNEZ, S. , 20 herramientaspara la toma de decisiones, 2009, CISS, Madrid
- ESTEOSÁNCHEZ, F.,análisis de estados finacieros, planificación y control:comentarios y casosprácticos, 2003, Centro de estudios financieros,Madrid
- ESTEO SÁNCHEZ, F,Análsisi contable de la realidad empresarial, 1998, Centro de estudiosfinancieros, Madrid
- TUA PEREDA(coordinador) , El marco conceptual para la información financiera: Análisis ycomentarios, 2000, AECA, Madrid
- ESTEOSÁNCHEZ, F, Elaboraciónde estados de fondos. El cuadro de financiacióny el estados de flujos de tesorería, 2002, AECA, Madrid
- KPMG,Las NIIFcomentadas: guía práctica de KPMG para comprender las normasinternacionales deinfromación financiera, 2007, Cizur Menor : ThomsonAranzadi, cop.
- MORENO-LUQUEADVOCATS, i altres , Presente y futuro de la información financiera, 2003,Gestión 2000, Madrid
- WILD, J.; SUBRAMANYAM, K.; y HALSEY, R. (2007): Análisis de Estados financieros (9a edición), McGraw-Hill, Méjico.
|
Subjects that continue the syllabus |
CONTROL OF INFORMATION MANAGEMENT AND SYSTEMS/16214209 | VALUING FINANCIAL ASSETS/16214216 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
INTRODUCTION TO ACCOUNTING/16214001 | FINANCIAL ACCOUNTING/16214002 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|