Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financero-comptable, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials. |
| A6 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials. |
| A7 |
Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B2 |
Resolver problemas complejos de forma efectiva. |
| B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación. |
| B4 |
Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Cerca les fons d’informació estadística i empresarial.
| | A6 |
Planifica un pla de gestió d’un projecte d’innovació.
Gestiona projectes empresarials d’I+D+i
| | A7 |
Redacta estudis sectorials sobre la dinàmica de mercats concrets.
Sap fer Informes sobre l’evolució interna de les empreses.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B2 |
Identifica lo que es un problema y toma la decisión de afrontarlo.
Presenta diferentes opciones alternativas de solución delante un mismo problema y avalua sus posibles riesgos y ventajas.
Elabora una estratégia realista para resolver el problema.
| | B3 |
Reconoce las limitaciones y puntos débiles en sus procesos y métodos de trabajo.
Identifica los resultados de innovación.
Analiza una situación dada y le identifica aspectos que deben mejorar.
Tiene en cuenta quien i como afecta la innovación.
| | B4 |
Presenta resultados de aquello que espera en el tiempo previsto.
Reconoce los aciertos y errores en el desarrolo de su tarea.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
|
tema |
Subtema |
TEMA 1. Presentació del curs i pla de treball |
1.1 Pla de treball i objectiu de la matèria.
1.2 Objecte i finalitat de la Economia de la Innovació.
1.3 Models Fonamentals de l'Organització Industrial
1.4 Recerca, Desenvolupament i Innovació.
1.5 Les característiques del coneixement com a bé econòmic.
1.6 Les fonts estadístiques. |
TEMA 2. Fonaments de la Economia de la Innovació |
2.1 Fonament de l’Economia de la Innovació
2.2 Innovació i competència en els mercats
2.3 Les barreres a la competència
2.4 Actuacions per a fomentar la competència |
TEMA 3. Microeconomía de la Innovació |
3.1 La figura del emprendedor
3.2 La destrucción creativa
3.3 La naturaleza del conocimiento
3.4 La presencia de externalitats del coneixement |
TEMA 4. Innovació i creixent económic |
4.1 Els models neoclàssics de creixement econòmic
4.2 El canvi tecnic i el creixement de la renda
4.3 Els models de crecimient endógen |
TEMA 5. Canvi tecnològic i dimensió de les empreses |
5.1 Les hipòtesis de Schumpeter
5.2 L'estructura del mercat i els incentius per innovar
5.3 Innovació i dimensió de la empresa
5.4 Innovació i edat de la empresa |
TEMA 6. La tipologia de les innovacions |
6.1 Les fonts de la innovació
6.2 La innovació interna
6.3 La adquisició externa de R&D
6.4 La cooperació
6.5 Les fonts de finançament de la innovació |
TEMA 7.-Els sistemes nacionals, regionals i sectorials d’innovació. |
7.1 El sistema de recerca i innovació.
7.2 Els agents del sistema
7.3 Dimensió sectorial i territorial dels sistemes d'innovació.
7.4 R&D, cooperació i transferència de tecnologia.
7.5 Els fluxes internacionals de tecnologia |
TEMA 8.-La política d’innovació i la política tecnològica a Catalunya i a Espanya |
8.1 Cal una política pública per al foment de la recerca i la innovació?
8.2 La política d'innovació a Espanya i a Catalunya
8.3 Les polítiques tecnològiques a USA, Unió Europea i Japó. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
2 |
4 |
Sesión magistral |
|
22 |
22 |
44 |
Trabajos |
|
20 |
50 |
70 |
Debates |
|
4 |
16 |
20 |
Atención personalizada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
2 |
0 |
2 |
Pruebas prácticas |
|
2 |
0 |
2 |
Pruebas de desarrollo |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de la matèria. Importància de la innovació en les nostres societats.
La innovació com instrument de competència de les empreses.
Que ès l'economia de la innovació?
|
Sesión magistral |
En aquestes sessions el professor/a presenta els continguts de la matèria, amb un debat obert i amb el suport de material disponible en el moodle. |
Trabajos |
Els treballs pràctics tenen com a objectiu facilitar a l'estudiant/a l'apresentatge en la redacció d'informes, l'anàlisi de dades i la presentació de resultats empírics sota el suport de les respectives teories. |
Debates |
En aquests espais es preten crear ambients per a debatre aspectes relacionats amb temes actuals de les nostres societats, en especial relacionats amb la innovació i la ciència. |
descripción |
Com a eina pel bon seguiment del curs es preveu una dedicació per part del docent en termes de tutoria presencial en horaris prèviament establerts i coneguts per l’alumne
L'atenció personalitzada és l'espai on es troben cara a cara alumne i professor per a fer un seguiment de la matèria i abordar les qüestions pendents i els dubtes que pugui generar el treball de classe i de fora.
Es durà a terme al despatx o en les hores de consulta previament determinades. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pruebas prácticas |
|
Un treball pràctic sobre la conducta innovadora d'una indústria escollida per l'estudiant/ta amb un pes sobre la nota final del 5%
Un treball pràctic sobre les estratègies innovadores d'una empresa a la elecció de l'estudiant/ta amb un pes sobre la nota final del 5%
|
5%
5%
|
Pruebas de desarrollo |
|
Una primera prova parcial que correspon als temes 1,2,3 i 4 amb una ponderació sobre la nota final del 30% (caràcter no eliminatori).
Una segona prova parcial que correspon als temes 5, 6, 7 i 8 amb una ponderació sobre la nota final del 30% (caràcter no eliminatori).
|
15%
15%
|
Pruebas de desarrollo |
|
Prova integral que inclou tots els continguts de la matèria. |
55% |
Otros |
|
L'interès per la matèria, l'entrega puntual i regular d'exercicis pràctics també es tindrà en conte de cara a millorar la nota final |
5% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.). Es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat. La segona convocatòria està adreçada per als alumnes que no superin la primera, al llarg del curs. Consistirà en un prova escrita i es tindran en consideració els treballs pràctics fets durant el curs. Els alumnes podran obtenir la qualificació màxima. |
Básica |
|
Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial ,Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244. Segarra, A. (2007): “Los actores de la política de innovación a escala regional” en Vence, X. (Coord.),Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid. Bayona, C.; García-Marco, T., Huerta, E., 2003. ¿Cooperar en I+D? Con quién y para qué. Revista de Economía Aplicada 31, 103-134. |
Complementária |
|
Sala-i-Martin, X. (1994): Apuntes de crecimiento
económico, Antoni Bosch Editor, Barcelona. Schumpeter, J. (1945):
Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968). Audretsch, D. and Acs,
Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic
Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744. Sthephan, P.E. (1996):
“The Economics of Science”, Journal of Economic Literature, 34:
1199-1235. |
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
ECONOMÍA INTERNACIONAL/16234203 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
PRINCIPIOS DE ECONOMÍA APLICADA/16234006 | ECONOMÍA MUNDIAL/16234105 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|