DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) DIRECCIÓ ESTRATÈGICA AVANÇADA Codi 16615101
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.vidal@urv.cat
Professors/es
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant La asignatura analiza las principales estrategias corporativas en los nuevos contextos globales, así como su implantación, y las nuevas tendencias en dirección estratégica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC12 Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Introduir als estudiants en l'exploració de les idees més actuals de la direcció estratègica, i dels problemes associats amb el procés de generació d'estratègia. AC2
AC4
AP1
AP2
AP3
BC2
BC4
Examinar i avaluar les teories de la direcció estratègica contemporània. AP1
BC2
BC6
Desenvolupar la capacitat de pensar estratègicament en un entorn competitiu global. BC2
BC4
BC6
BC12
CC3
CC4
Examinar els temes més actuals de recerca en la direcció estratègica. AC4
AP1
BC6
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. PANORAMA DE LA DIRECCIÓN ESTRATÉGICA 1.1. Concepto de estrategia.
1.2. Niveles de la estrategia: corporativo y competitivo.
1.3. Análisis interno de la empresa.
1.4. Análisis externo de la empresa.
1.5. Estrategias competitivas.
TEMA 2. ESTRATÉGIAS CORPORATIVAS DE CRECIMIENTO Y DESARROLLO 2.1. Estrategias de desarrollo y crecimiento.
2.2. Definición de UEN y estrategias de diversificación.
2.3. Gestión de empresas diversificadas.
2.4. Estrategias según el ciclo de vida de la industria.
2.5. Estrategias de reestructuración
TEMA 3. ESTRATEGIAS CORPORATIVAS EN UN CONTEXTO GLOBAL 3.1. Globalización e internacionalización.
3.2. Cooperación empresarial.
3.3. Innovación y estrategias tecnológicas.
3.4. Clusters industriales y de innovación (estrategia de especialización inteligente).
3.5. Modelos de negocio y Strategic Entrepreneurship.


TEMA 4. LA IMPLEMENTACIÓN DE LA ESTRATEGIA EMPRESARIAL 4.1. Los objetivos estratégicos de la empresa.
4.2.Toma de decisiones estratégicas: estrategia y teoría de juegos.
4.3. Estructura organizativa y estrategia.
4.4. Cultura empresarial y estrategia.
4.5. Gestión del conocimiento y aprendizaje organizativo.
4.6. Control estratégico y gobierno corporativo.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 22.5 37.5
Presentacions / exposicions
15 15 30
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves pràctiques
2.75 2.75 5.5
Proves objectives de tipus test
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura, del professorat, del sistema d'avaluació i de la dinàmica i funcionament de les classes.
Sessió Magistral Exposició per part del professorat dels continguts teòrics i pràctics de l'assignatura, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants i posterior debat d'un tema concret o article relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que el professorat de l'assignatura dedica a orientar els estudiants en el seu aprenentatge i a resoldre els dubtes que els li sorgeixin. Aquesta atenció personalitzada es realitza en el despatx del professorat en l'horari establert a tal efecte.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps que el professorat de l'assignatura dedica a orientar els estudiants en el seu aprenentatge i a resoldre els dubtes que els li sorgeixin. Aquesta atenció personalitzada es realitza en el despatx del professorat en l'horari establert a tal efecte.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament al llarg del curs de la resolució de diversos casos pràctics, exercicis, comentaris d'articles, etc. 30%
Presentacions / exposicions Exposició a classe i posterior debat d'un tema concret o d'un article (a realitzar en equip). 20%
Proves pràctiques Part pràctica de la prova integral (sobre tots els continguts de l'assignatura) 25%
Proves objectives de tipus test Part teòrica de la prova integral (sobre tots els continguts de l'assignatura), de tipus test 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en una prova integral que suposarà el 100% de la qualificació (amb dues parts: 1) part teòrica tipus test, el 50%; i 2) part pràctica de casos, l'altre 50%.

No obstant, per aquells estudiants que disposin en 1a convocatòria de nota de les activitats d'avaluació continuada s'aplicarà en 2a convocatòria aquella que resulti ser més alta entre les dues situacions següents:

a) La nota obtinguda en la prova integral teòrico-pràctica que es realitzi en 2a convocatòria (el 100% de la qualificació final s'obté d'aquest examen).

b) La mitjana ponderada entre la nota de la prova integral (examen) realitzat en 2a convocatòria (que pondera un 25% la part teòrica i un 25% la part pràctica) i les notes obtingudes en 1a convocatòria en l'avaluació de les activitats, presentacions i debats (que pondera un 50%).

Durant la realització de les proves integrals (exàmens), tant de la 1a convocatòria com de la 2a convocatòria i, si és el cas, de la convocatòria addicional, així com de les activitats d'avaluació continuada a realitzar durant el curs, els estudiants no podran tindre al seu abast cap tipus de dispositiu de comunicació i transmissió de dades (en el seu cas, hauran d'estar apagats i guardats).


Fonts d'informació

Bàsica GRANT, R. M., Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones., 2006 (o última edició), Madrid: Thomson-Civitas.
JOHNSON, G.; SCHOLES, K. i WHITTINGTON, R., Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones., 2006 (o última edició), Madrid: Pearson Prentice Hall.
NAVAS, J. E. I GUERRAS, L. A., La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones., 2007 (o última edició), Madrid: Thomson-Civitas.
THOMPSON, A. A. Jr.;STRICKLAND III, A. J. i GAMBLE, J. E., Administración estratégica:Teoría y casos., 2012 (o última edició), México: McGraw-Hill.

Complementària BRUNET, I. i VIDAL, A., Empresa y recursos organizativos., 2004, Madrid: Pirámide.
BRUNET, I. i VIDAL, A., El gobierno del factor humano., 2007, Madrid: Delta.
DIXIT, A. K. i NALEBUFF, B. J., Pensar estratégicamente: Un arma decisiva en los negocios, la política y la vida diaria., 1992, Barcelona: Antoni Bosch Editor.
FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, E., Dirección estratégica de la empresa: Fundamentos y puesta en práctica., 2005, Madrid: Delta.
GARCÍA DÍEZ, J., Clusters: Competir colaborando., 2011, Oleiros (A Coruña): Netbiblo.
GARCÍA PÉREZ, G., Estrategias de internacionalización de la empresa: Cómo realizar negocios internacionales., 2012, Madrid: Pirámide.
KURATKO, D. F. i AUDRETSCH, D. B., "Strategic Entrepreneurship: Exploring Different Perspectives of an Emerging Concept". DISPONIBLE A: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-6520.2008.00278.x/full, 2009, Entrepreneurship Theory & Practice, 33(1):1-17
PORTER, M. E., Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones., 2003 (o última edició), Bilbao: Deusto.
SCHILLING, M. A., Dirección estratégica de la innovación tecnológica., 2008 (o última edició), Madrid: McGraw-Hill
VENTURA VICTORIA, J., Análisis estratégico de la empresa., 2008, Madrid: Paraninfo

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent