DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ESTRATÈGIES DE MÀRQUETING Codi 16615103
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SEGARRA ROCA, PEDRO
Adreça electrònica pere.segarra@urv.cat
Professors/es
SEGARRA ROCA, PEDRO
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén per una part dotar dels fonaments teòrics necessaris sobre les diferents línies estratègiques que intervenen en el màrqueting, especialment per aquells estudiants interessats en la recerca. Però a més, vol implicar l'alumne en la presa de decisions de màrqueting des d'una perspectiva pròxima a la realitat de l'empresa. L'assignatura mostra l'aplicació transversal dels coneixements de màrqueting que l'alumne haurà adquirit al llarg de la seva formació acadèmica, en les decisions sobre aspectes del desenvolupament estratègic de l'empresa. Combina l'exposició conceptual, l'anàlisi teòric, l'estudi de casos reals, i la simulació de decisions estratègiques de màrqueting, mitjançant l'instrument més potent que actualment s'utilitza a les principals escoles de negoci internacionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals.
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  AP4 Dissenyar l’estructura de l’organització i liderar les tasques dels col•laboradors. 9.Redactar informes estratègics i empresarials, i presentar-los i defensar-los en públic.
  AP5 Iniciar-se en la realització de projectes de consultoria i en la pràctica professional.
  Recerca
  AR1 Identificar les fonts d'informació econòmica i empresarial rellevant per a la recerca.
  AR2 Interpretar i analitzar les dades i derivant-ne conclusions científiques.
  AR3 Conèixer, analitzar i sistematitzar la bibliografia de recerca i els resultats d’investigació.
  AR4 Dominar els fonaments metodològics, científics i instrumentals d'investigació.
  AR5 Conèixer i saber utilitzar les tècniques quantitatives i qualitatives de recerca científica, tot iniciant-se en la realització de projectes de recerca.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC8 Autoestima professional: comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat.
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social.
  BC10 Lideratge.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC12 Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (per compte d’altres i/o emprenedoria).

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre la transcendència de l'estratègia en la consecució dels objectius de màrqueting. AC1
AC2
AP1
AP2
AR3
BC1
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC13
CC1
CC3
CC6
Analitzar els fonaments teòrics de les estratègies de màrqueting, principals models i orientació per a una futura anàlisi de l'estat de l'art en profunditat. AC1
AC3
AC4
AP1
AP3
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
BC2
BC5
BC6
BC11
BC13
CC1
CC2
CC4
Comprendre les diferents situacions de desenvolupament estratègic en l'àmbit del màrqueting i l'aplicació dels fonaments teòrics i pràctics que l'alumne ha asimilat en anteriors assignatures. AC1
AC2
AP1
AP2
AP3
AP5
AR1
AR3
AR4
AR5
BC1
BC3
BC4
BC6
BC13
CC3
CC4
Practicar la crítica de les decisions estratègiques adoptades per les empreses, mitjançant el mètode del cas. AC2
AC3
AC4
AP1
AP2
AP3
AP5
AR1
AR2
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
CC1
CC2
CC4
CC6
Exercitar la presa de decisions de màrqueting, a nivell individual i en equip, imaginant la realitat a través del simulador de decisions AC1
AC2
AC3
AC4
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AR1
AR2
AR5
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC10
BC11
BC12
BC13
BC14
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
0. Presentació de l'assignatura. . Objectius
. Programa
. Metodologia docent
. Descripció dels temes
. Casos pràctics
. Presentació del simulador SIMBRAND
. Equips de treball
1. Visió estratègica actual: redefinint el rumb cap a un futur millor. Claus del màrqueting estratègic.
• L'orientació al mercat
• La direcció de màrqueting en l'actualitat
• Del màrqueting transaccional al màrqueting relacional
• La planificació estratègica de màrqueting
• L'organització funcional del màrqueting en l'empresa
• El màrqueting en un entorn de crisi
• Variabilitat de l'entorn i de l'estratègia
• Alternatives estratègiques i operatives en conjuntura de crisi

2. La informació en màrqueting. Recursos per a la presa de decisions.
• El sistema d'informació comercial de l'empresa
• El coneixement del consumidor
• La investigació del mercat: Tipus d'estudis i objectius.
• Investigació transversal i longitudinal.
• Metodologies d'investigació de mercats: qualitativa i Quantitativa
• Models més representatius d'investigació del mercat
• Panells de consumidors i distribuïdors
• Informació de mercats internacionals
• Eines per prendre decisions comercials i de màrqueting

3. Màrqueting B2C • Comportament del consumidor
• Segmentació
• Gestió relacional amb el consumidor
• Procés de decisió de compra
4. Màrqueting B2B
• El procés de compra en els mercats organitzacionals
• Gestió de clients CRM
• La logística i el valor del servei
• Estratègies de creixement
• Estratègies d'internacionalització
• Procés d'internacionalització
5. Branding i posicionament
• El valor emocional de la marca
• La imatge, la identitat i el posicionament
• Posicionament de la marca
• Decisions de reposicionament
6. Innovació i màrqueting lateral
• Tipus d'innovació
• Creativitat i generació d'idees
• La forma de concebre i desenvolupar nous productes
• Concepte de pensament lateral
• El procés d'innovar
• La caça de tendències
7. Pricing. La clau del benefici
• Estratègia de preus en l'empresa
• Variables que determinen la política de preus de l'empresa
• Mètodes per fixar pregàries de venda
• El preu i el marge
• Aplicacions de la marginalitat en la determinació de preus
• Conceptes de yield management i revenue management

8. La direcció comercial a l'empresa
• Objectius de la direcció comercial
• Tipus d'organització comercial
• Organització de la força de vendes
• El màrqueting intern
• Direcció de la força de vendes
• Motivació i retribució de la força de vendes
9. Les claus de la distribució i la comunicació actual
• Relacions de poder en el canal
• Seguretat de mercat i cost de la distribució
• Noves tendències en la distribució
• Cooperació amb el canal
• L'objectiu de la comunicació
• Planificació de la comunicació
• L'evolució dels mitjans de comunicació
• Planificació de mitjans de comunicació
10. Màrqueting a través de la xarxa
• La importància de la xarxa en el màrqueting
• De la web 1.0 a les xarxes 2.0
• Utilitat i importància de les xarxes socials
• La funció del comunity manager
• El màrqueting viral


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
24 36 60
Debats
9 18 27
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
50 0 50
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 1 2
Proves pràctiques
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una primera sessió de presentació de l'assignatura, que pretendrà posar en evidència la transcendència de la formulació d'estratègies de màrqueting.

S'exposaran els 10 temes estratègics seleccionats per tractar durant el curs.

També s’exposarà el procés a seguir en el treball de simulació de decisions, utilitzant la plataforma SIMBRAND i l'operativitat a nivell de grups de treball.

Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics, principals antecedents bibliogràfics, relació entre els conceptes i la seva aplicació per al desenvolupament de cada estratègia de màrqueting.

Debats Hi haurà dos tipus de debats o participacions actives de l'alumne.

D'una banda es desenvoluparan diverses didàctiques en què després de la seva participació l'alumne reflexionarà sobre la seva implicació amb el contingut del tema a tractar, mitjançant un mètode inductiu.

D'altra banda, s'analitzaran diversos casos pràctics de situacions reals a l'empresa, en què l'alumne desenvoluparà tasca d'anàlisi i posteriorment debat en grup.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques L'estudiant participarà en un joc de simulació de decisions de màrqueting en grups de 4. El programari que s'utilitzarà serà el SIMBRAND elaborat per CESIM.

Cada setmana es treballarà en equip un procés de presa de decisions. Els alumnes poden utilitzar l'aula informàtica, si ho desitgen.

Fora de l'aula els estudiants descarregaran, a través de la xarxa, els resultats de la simulació del període anterior, analitzaran els resultats i possibles decisions del període següent.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
El professor mantindrà un contacte personal amb cada estudiant per orientar el seu treball en l'anàlisi dels casos pràctics i en la simulació de decisions de màrqueting mitjançant SIMBRAND

Avaluació
  Descripció Pes
Debats La participació a classe, en el debat dels casos pràctics, serà avaluada quantitativament i qualitativament.

Una qualificació mínima de casos pràctics serà imprescindible per superar la asignatuta.
20%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques El desenvolupament de la activitat de simulació serà avaluada en funció del rigor de l'anàlisi i l'adopció de les decisions. La qualifiació serà igual per a tot el grup.

El resultat de l'empresa, no es tindrà en compte per a l'avaluació del grup.

Es requereix una qualificació mínima de la simulació per superar l'assignatura.


20%
Proves objectives de preguntes curtes L'examen constarà de 24 preguntes tipus test sobre els conceptes exposats en les sessions teòriques i bibliografia complementària.

30%
Proves pràctiques L'examen constarà de 3 exercicis pràctics o valoracions de casos pràctics, en els quals l'alumne haurà de prendre les decisions correctes. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En l'avaluació de la segona convocatòria es mantindran els mateixos criteris que en la primera. Les qualificacions de debats de casos pràctics i simulació SIMBRAND, es mantindran per a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Pere Segarra, Transparencias de la asignatura, DGE,
CESIM, ManuaL SIMBRAND, ,
Pere Segarra, Casos practicos de la asignatura, DGE,

Bibliografia bàsica

Kotler, Philip, Direccions De Marketing, Edición Del Milenio, Madrid, Prentice Hall, 2000.

Martín Armario, Enrique, Marketing, Barcelona, ARIEL, 1993

Munuera Aleman, José Luís, Rodriguez Escudero, Ana Isabel , Marketing Estrategico, Teoria y Casos, Madrid, Pirámide, 1998.

  

Bibliografia exercicis 

El material per a la resolució de treballs pràctics serà lliura pel professor al llarg del curs.

 

Complementària

Bibliografia complementària

Abascal Rojas, Francisco, Como Se Hace un Plan Estratégico, Modelo de Desarrollo de una Empresa, Madrid,  ESIC, 1996.

Barroso Castro , Carmen , Martín Armario, Enrique, Marketing Relacional, Madrid,  ESIC, 1999.

Lambin, Jean-Jacques, Marketing Estrategico,  2ª Ed., Madrid, Mc Graw HilL

Nieto Churruca, Ana, Llamazares García-Lomas, Olegario, Marketing Internaconal, Madrid  Pirámide, 1995.

 

 

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent