DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) ESTRATEGIAS DEL FACTOR HUMANO Código 16615104
Titulación
Dirección Estratégica de la Empresa (2010)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Primero Único anual
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CASCÓN PEREIRA, ROSALIA
Correo-e rosalia.cascon@urv.cat
jeremypeter.hallier@urv.cat
Profesores/as
CASCÓN PEREIRA, ROSALIA
HALLIER .-, JEREMY PETER
Web
Descripción general e información relevante Es contempla la gestió estratègica del factor humà desde la perspectiva del sistema humà en els seus múltiples nivells (individual, grupal i organitzatiu).

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  Profesionalizador
  Investigador
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Reconèixer la importància estratègica de la gestió d'aspectes intangibles relatius al factor humà
Coneixer els principals aspectes del comportament organitzatiu com a intangible crucial per una bona gestió empresarial
Saber aplicar en l'entorn empresarial el coneixements d'aspectes intangibles relacionats amb el factor humà per tal de gestionar amb èxit les persones
Saber analitzar, diagnosticar i proposar solucions a diferents problemes relacionats amb el factor humà en les organitzacions
Conèixer i saber aplicar les diferents eines per gestionar la pròpia carrera professional i la dels altres.

Contenidos
tema Subtema
1. La importància estratègica de la gestió de l'intangible. El factor humà. 1.1. Estructura i processos.
1.2. Alineació horitzontal i vertical en la GRH.
1.3. La gestió de l'intangible. Soft HRM.
1.4. El compromís organitzatiu.

2. Diferències individuals i identitat.
2.1. Diferències individuals: principals tendències en l'estudi de la personalita
2.2. Identitat professional i compromís organitzatiu.
2.3. Aplicació estratègica a l'empresa.
3. Motivació.
3.1 Teories de motivació.
3.2. Relació amb polítiques de GRH.
3.3. Aplicació estratègica a l'empresa.
4. Processos perceptius, comunicació i negociació. 4.1. Processos perceptius.
4.2. L'eficàcia de la comunicació humana. Dificultats.
4.3. Conflicte i negociació.
4.4. Relació amb comunicació organitzativa i polítiques GRH.
4.5. Aplicació estratègica a l'empresa.
5. Emocions i estrés. 5.1. Emocions en l'àmbit laboral.
5.2. Contracte psicològic i "emotional labour".
5.3. Gestió de les emocions i intel·ligència emocional.
5.4. Estrés, eutress i distress.
5.5. Relació amb pràctiques de GRH, cultura i estructura.
5.6. Aplicació estratègica a l'empresa.
6. Grups i treball en equip. 6.1. Grups i comportament grupal.
6.2. Treball en equip.
6.3. Relació amb pràctiques de GRH, cultura i estructura.
6.4. Aplicació estratègica a l'empresa.
7. Lideratge. 7.1 Teories de lideratge.
7.2. Assolir el compromís.
7.3. Relació amb pràctiques de GRH.
7.4. Aplicació estratègica a l'empresa.
8. Cultura organitzativa. 8.1. Cultura organitzativa.
8.2. Influència d'aspectes culturals en la GRH.
8.3. Aplicació estratègica a l'empresa.
9. Gestió del canvi. 9.1. Gestió del canvi.
9.2. Relació amb pràctiques de GRH, cultura i estructura.
9.3. Aplicació estratègica a l'empresa.
10. Gestió Estratègica de la carrera professional. 10.1. Com buscar feina.
10.2. Autotocupació i Emprenedoria.
10.3. Noves competències, noves professions.
10.4. Gestió de les promocions.
10.5. Gestió de les transferències nacionals i internacionals.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
 
Sesión magistral
28 0 28
Presentaciones/exposiciones
6 24 30
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
16 10 26
Debates
4 6 10
Estudios previos
0 30 30
 
Atención personalizada
2 2 4
 
Pruebas objetivas de tipo test
1 19 20
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Es dedicarà un primer tema introductori per tal de contextualitzar l'aportació de coneixements de l'assignatura en el marc del programa formatiu del màster i les seves aplicacions en la gestió estratègica de l'empresa.
Sesión magistral S'enfatitza en el caràcter participatiu de les sessions. Aquest caràcter participatiu es fonamenta en el treball previ dels estudiants a través de lectures i en la dinamització a través de preguntes crítiques o relacionades amb temes d'actualitat per part del docent que fomentin petits debat.
Presentaciones/exposiciones Es presentaran la síntesi i anàlisi crític d'articles científics relacionats amb cadasqun dels temes. Es proporcionaran pautes per tal que la classe aprengui a donar feedback. El material presentat entrarà a examen.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Cada tema culmina amb un cas o una pràctica que requereix que l'estudiant apliqui de forma estratègica els coneixements adquirits per a l'anàlisi i solució de problemes en l'entorn empresarial.
Debates Aquests debats tindran lloc tant en el si de la classe magistral, com a rel de les presentacions i de la resolució de casos i pràctiques a l'aula, i seran conduïts i moderats pel docent.
Estudios previos Cal realitzar lectures prèvies i preparació de materials per a les sessions a l'aula. Es deixaran aquests materials al Moodle o bé es recomanarà la bibliografia pertinent.
Atención personalizada

Atención personalizada
 
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
Presentaciones/exposiciones
descripción
Es guiarà el treball de l'estudiant fora de l'aula de preparació de la presentació i la resolució d'exercicis a través de l'atenció personalitzada en les hores de tutoria acordades.

Evaluación
  descripción Peso
Presentaciones/exposiciones Consisteix en la síntesi, anàlisis crític i interiorització a través de la relació amb experiències laborals, articles de prensa, pel·lícules, etc. d'articles científics sobre un tema en particular. 30%
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Cada tema culmina amb la resolució d'un cas o pràctica que permeti avaluar l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits. 30%
Pruebas objetivas de tipo test Tipus test que avalúa els continguts impartits a l'assignatura. 40%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

És imprescindible obtenir un 3'5 en cada element d'avaluació per poder fer mitja amb la resta d'elements.

La realització de presentacions, ressolució de casos i exercicis es realitzarà en equip i la seva puntuació és grupal.

2ªconvocatòria:

Consistirà en una prova final que compta un 100%. Per realitzar aquesta prova és requisit imprescindible haver entregat els casos i exercicis proposats al llarg del curs.


Fuentes de información

Básica Armstrong, M., A Handbook of Human Resource Management Practice , Kogan Page Limited, 2001
Huczynski, A. and Buchanan, D., Organizational Behaviour, Pearson Education, 2007
Watson, T., Organising and Managing Work, Pearson Education, 2002
, Capital Humano, ,
, People Management, ,
Price, A., Human Resource Management in a Business Context, Thomson, 2006
Robbins, S.P., Comportamiento Organizativo, Pearson Education, 2004
Woods, S.A. and West M.A., The Psychology of Work and Organizations, Cengage Learning, 2010
, Harvard Business Deusto, ,

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.