DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FONAMENTS DE TÈCNIQUES QUANTITATIVES DE RECERCA Codi 16615107
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BORRELL VIDAL, MAXIMO
Adreça electrònica maximo.borrell@urv.cat
Professors/es
BORRELL VIDAL, MAXIMO
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'aborda l'anàlisi de dades i variables qualitatives des de l'estratègia analítica multivariant.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
  AR4 Dominar els fonaments metodològics, científics i instrumentals d'investigació.
  AR5 Conèixer i saber utilitzar les tècniques quantitatives i qualitatives de recerca científica, tot iniciant-se en la realització de projectes de recerca.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Fonamentar teòricament l'aplicació de la metodologia científica en la planificació i la interpretació de la investigació. AR4
BC2
CC3
Formular hipòtesis d'investigació des del problema de investigació. AR4
BC4
CC3
Dissenyar estratègies metodològiques para abordar una investigació segons el propòsit de estudio. AR4
BC1
CC3
Treballar quantitativament amb variables categòriques. AR5
BC4
CC3
Introduir a l'alumnat a l'anàlisi multivariant de dades categòriques. AR5
BC4
CC3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció: La mesura de les variables. 1.1. Nivells de mesura de les variables.
1.2. Operacionalització de variables.
1.3. Formulació d'hipòtesis.
Tema 2. Taules de contingència. 2.1. Disposició de les variables amb taules de contingència.
2.2. Contrastació d'hipòtesis.
2.3. Anàlisi de residus.
Tema 3. Reducció de la dimensió amb variables quantitatives. 3.1. L'anàlisi factorial de components principals
Tema 4. Reducció de la dimensió amb variables qualitatives. 4.1. Anàlisi de correspondències simple.
4.2. Anàlisi de correspondències múltiple.
Tema 5. Estratègia multinivell per a la cronstrucció de tipologies amb dades qualitatives. 5.1. Anàlisi de conglomerats per a variables qualitatives.
5.2. Interdependència entre l'anàlisi de segmentació, l'anàlisi de conglomerats i l'anàlisi de correspondències.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15 15 30
Treballs
0 17 17
Sessió Magistral
10 0 10
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de les pràctiques informàtiques dels continguts de l'assignatura amb el paquet estadístic SPSS.
Treballs Lliurament dels treballs pràctics de l'avaluació continuada.
Sessió Magistral Explicació dels continguts bàsics de l'assignatura per part del professor amb suport del paquet estadístic SPSS.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals i resolució de problemes i casos pràctics. El professor utilitzarà l'entorn Moodle per a la comunicació permanent amb l'alumnat, així com el correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Avaluació de la participació individual i en grup dels casos pràctics i problemes que es plantegin al llarg del curs, tant en l'aula ordinària com en entorn virtual 10%
Treballs Pràctiques individuals sobre procediments estadístics. 40%
Proves pràctiques Examen individual sobre procediments estadístics amb SPSS. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura és imprescindible:

a) Realitzar i entregar les pràctiques individuals 40%.

b) Aprovar la prova pràctica individual 60%.

Les dues proves a) i b) s'han d'aprovar separadament per poder cal•lcular la nota final segons el pes de cada apartat.


Fonts d'informació

Bàsica



- Belzunegui, A. et al. (2002): Tècniques d'investigació social. Fonaments epistemològics i metodològics. Editorial Pòrtic, Barcelona. 

- Lévy, J-P. i Varela, J. (2003): Análisis Multivariable para las ciencias sociales. Prentice Hall, Madrid.

- Pardo, A. i Ruiz, M.A. (2005): Análisis de datos con SPSS. McGraw-Hill, Madrid.

- Peña, D. i Romo, J. (2003): Introducción a la Estadística para las ciencias socials. McGraw-Hill, Madrid.

- Pérez, C. (2005): Mètodos estadísticos avanzados con SPSS. Ed. Thomson, Madrid.

- Visauta, B. (1998): Análisis estadístico con SPSS para Windows. Ed. McGraw-Hill, Madrid.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura suposa un coneixement dels termes, conceptes i procediments estadístics bàsics. Es recomana a l'alumnat que acompanyi el desenvolupament de l'assignatura amb un manual bàsic d'Estadística aplicada a les ciències socials.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent