IDENTIFYING DATA 2010_11
Subject (*) FONAMENTS DE TÈCNIQUES QUANTITATIVES DE RECERCA Code 16615107
Study programme
Strategic Management (2010)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Compulsory First Only annual
Language
Català
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
BORRELL VIDAL, MAXIMO
E-mail maximo.borrell@urv.cat
Lecturers
BORRELL VIDAL, MAXIMO
Web
General description and relevant information En aquesta assignatura s'aborda l'anàlisi de dades i variables qualitatives des de l'estratègia analítica multivariant.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  Professional
  Research
  AR4 Dominar els fonaments metodològics, científics i instrumentals d'investigació.
  AR5 Conèixer i saber utilitzar les tècniques quantitatives i qualitatives de recerca científica, tot iniciant-se en la realització de projectes de recerca.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.

Learning aims
Objectives Competences
Fonamentar teòricament l'aplicació de la metodologia científica en la planificació i la interpretació de la investigació. AR4
BC2
CC3
Formular hipòtesis d'investigació des del problema de investigació. AR4
BC4
CC3
Dissenyar estratègies metodològiques para abordar una investigació segons el propòsit de estudio. AR4
BC1
CC3
Treballar quantitativament amb variables categòriques. AR5
BC4
CC3
Introduir a l'alumnat a l'anàlisi multivariant de dades categòriques. AR5
BC4
CC3

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. Introducció: La mesura de les variables. 1.1. Nivells de mesura de les variables.
1.2. Operacionalització de variables.
1.3. Formulació d'hipòtesis.
Tema 2. Taules de contingència. 2.1. Disposició de les variables amb taules de contingència.
2.2. Contrastació d'hipòtesis.
2.3. Anàlisi de residus.
Tema 3. Reducció de la dimensió amb variables quantitatives. 3.1. L'anàlisi factorial de components principals
Tema 4. Reducció de la dimensió amb variables qualitatives. 4.1. Anàlisi de correspondències simple.
4.2. Anàlisi de correspondències múltiple.
Tema 5. Estratègia multinivell per a la cronstrucció de tipologies amb dades qualitatives. 5.1. Anàlisi de conglomerats per a variables qualitatives.
5.2. Interdependència entre l'anàlisi de segmentació, l'anàlisi de conglomerats i l'anàlisi de correspondències.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
5 0 5
 
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
15 15 30
Assignments
0 17 17
Lecture
10 0 10
 
Personal tuition
10 0 10
 
Practical tests
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms Realització de les pràctiques informàtiques dels continguts de l'assignatura amb el paquet estadístic SPSS.
Assignments Lliurament dels treballs pràctics de l'avaluació continuada.
Lecture Explicació dels continguts bàsics de l'assignatura per part del professor amb suport del paquet estadístic SPSS.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Tutoria individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals i resolució de problemes i casos pràctics. El professor utilitzarà l'entorn Moodle per a la comunicació permanent amb l'alumnat, així com el correu electrònic.

Assessment
  Description Weight
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms Avaluació de la participació individual i en grup dels casos pràctics i problemes que es plantegin al llarg del curs, tant en l'aula ordinària com en entorn virtual 10%
Assignments Pràctiques individuals sobre procediments estadístics. 40%
Practical tests Examen individual sobre procediments estadístics amb SPSS. 50%
 
Other comments and second exam session

Per superar l'assignatura és imprescindible:

a) Realitzar i entregar les pràctiques individuals 40%.

b) Aprovar la prova pràctica individual 60%.

Les dues proves a) i b) s'han d'aprovar separadament per poder cal•lcular la nota final segons el pes de cada apartat.


Sources of information

Basic



- Belzunegui, A. et al. (2002): Tècniques d'investigació social. Fonaments epistemològics i metodològics. Editorial Pòrtic, Barcelona. 

- Lévy, J-P. i Varela, J. (2003): Análisis Multivariable para las ciencias sociales. Prentice Hall, Madrid.

- Pardo, A. i Ruiz, M.A. (2005): Análisis de datos con SPSS. McGraw-Hill, Madrid.

- Peña, D. i Romo, J. (2003): Introducción a la Estadística para las ciencias socials. McGraw-Hill, Madrid.

- Pérez, C. (2005): Mètodos estadísticos avanzados con SPSS. Ed. Thomson, Madrid.

- Visauta, B. (1998): Análisis estadístico con SPSS para Windows. Ed. McGraw-Hill, Madrid.

Complementary

Recommendations


 
Other comments
Aquesta assignatura suposa un coneixement dels termes, conceptes i procediments estadístics bàsics. Es recomana a l'alumnat que acompanyi el desenvolupament de l'assignatura amb un manual bàsic d'Estadística aplicada a les ciències socials.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.