DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) DIRECCIÓ D'OPERACIONS, INNOVACIÓ I PROJECTES Codi 16615201
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ROMEO OLMEDO, JUAN CARLOS
FONTS RIBAS, ALBERT
Adreça electrònica juancarlos.romeo@urv.cat
Professors/es
ROMEO OLMEDO, JUAN CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant Mostrar com les organitzacions estableixen la direcció estratègi-ca de les seves operacions, innovacions i projectes des d’una perspectiva teòric - pràctica. Conèixer la problemàtica de les operacions, de la innovació i de la gestió de projectes.Especial èmfasi en les línies d'investigació i pràctiques actuals en direcció d'operacions, innovacions i projectes

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Mostrar com les organitzacions estableixen la direcció estratègi-ca de les seves operacions, innovacions i projectes des d'una perspectiva teòric - pràctica AC2
AP1
Conèixer la problemàtica de les operacions, de la innovació i de la gestió de projectes CC4
Treballar mitjançant casos i lectures els principals continguts de la matèria AP1
AP2
BC6
BC15
CC4
Realitzar anàlisis i reflexions sobre casos empresarials. BC1
BC11
BC13
BC14
CC4

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a les operacions, a la innovació i als projectes. 1.1 Concepte i contingut de la direcció d’operacions, de la innovació i dels projectes.
Tema 2. La direcció estratègica d’operacions 2.1 L’estratègia de les operacions
2.2 La planificació, programació i control de les operacions
2.3 Sistemes de planificació global
Tema 3. La gestió de la Innovació en les operacions 3.1 Creativitat
3.2 Innovació en les operacions

Tema 4. La direcció estratègica de projectes 4.1 Introducció a l’estratègia del projecte
4.2 Disseny del projecte
4.3 Seguiment del projecte

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
 
Sessió Magistral
13 19.5 32.5
Presentacions / exposicions
10 15 25
Fòrums de discussió
5 0 5
 
Atenció personalitzada
1 2 3
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Iniciació als principals conceptes, metodologia, objectius, avaluació i seguiment de la matèria.
Sessió Magistral Explicació dels principals continguts de l’assignatura amb suport multimèdia.
Presentacions / exposicions Exposició per part dels alumnes de casos i lectures relacionats amb el contingut de l’assignatura.
Fòrums de discussió Contrastació i anàlisi envers articles i casos.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment personalitzat de la progressió dels estudiants, i assessorament en l’elaboració de casos, pràctiques, exercicis i presentacions.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament L’examen constarà d'una part teòrica (30%); preguntes dicotòmiques de raonament, preguntes tipus test, preguntes obertes, etc.; i d'una part pràctica (30%) on s'hauran d'analitzar casos pràctics relacionats amb l'empresa. 60%
Proves pràctiques Durant el curs es realitzaran tot un conjunt d'activitats com: anàlisi de casos, revisió i comentari d'articles, realització d'exercicis, utilització de programari i presentació d'exercicis, etc. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria, les proves pràctiques realitzades durant el curs comptaran amb el mateix pes (40%) que en la primera. La prova de desenvolupament final tindrà també una part teòrica (30%) i una part pràctica (30%) amb un pes a la nota final del 60%.

Els alumnes que no poguin seguir o realitzar les proves pràctiques previstes durant el curs, hauran de posar-se en contacte amb el professor, durant el primer mes d'haver començat la docència, per tal que el professor li proposi les diferents tasques i exercicis a realitzar.


Fonts d'informació

Bàsica

Llibres Bàsics

Amendola León, Luis José (2006), Estrategias y tácticas en la dirección y gestión de proyectos. Universitat Politécnica de Valencia. Servei de Publicacións.

Chase, R.B., Aquilano, N.J. y Jacobs, F.R. (2000): Administración de producción y operaciones. Manufactura y servicios, McGraw-Hill, Madrid.

Domingo, Alberto (2005), Dirección y gestión de proyectos: un enfoque práctico. Ra-Ma.

Domínguez Machuca, J.A. et al. (1994) Dirección de operaciones: aspectos tácticos y operativos. McGrawHill.

Heizer, Jay; Render, Barry (2001), Dirección de la Producción. Decisiones estratégicas. Madrid: Prentice Hall.

Hidalgo Nuchera, Antonio; León Serrano, Gonzalo; Pavón Morote, Julián (2002), La gestión de la innovación y la tecnología en las organizaciones. Madrid: Pirámide.

López Mielgo, N.; Montes Peón, J.M.; Vázquez Ordás, C.J. (2007), Cómo gestionar la innovación en las PYMES. Netbiblo.

Schroeder, Roger G. (2005), Administración de operaciones: casos y conceptos contemporáneos, México D.F. McGraw-Hill.

Llibres de lectures

Arbonies Ortiz, Ángel L. (2007), ¿Innovación o evolución? Metáfora evolutiva de empresa. Madrid: Díaz de Santos.

Womack.J.P., Jones, D.T., Roos, D. (1993), La máquina que cambió el mundo. McGrawHill.

McDonough, William (2005), Cradle to cradle (de la cuna a la cuna). Rediseñando las formas de hacer las cosas. McGrawHill.

Semler, Ricardo (2004), Radical. El éxito de una empresa sorprendente. Gestión 2000.

Semler, Ricardo (2005), El fin de semana de siete días,Ediciones del Bronce

Articles

Evans, Philip; Wolf, Bob, “Las reglas de la colaboración” (2005), en Harvard Deusto Business Review, diciembtre, pp. 40-49.

Ferdows, Kasra; Lewis, Michael A.; Machuca, José A.D. (2005), “La veloz gestión de pedidos de Zara”, en Harvard Deusto Business Review, mayo, pp. 22-29.

Fischer, Bill; Boynton, Andy (2005), “Equipos virtuosos”, en Harvard Deusto Business Review, diciembre, pp. 51-58.

Gottfredson, Mark; Aspinall, Keith (2006), “ Innovación vs complejidad”, en Harvard Deusto Business Review, enero, pp. 6-16.

Womack, James P.; Jones, Daniel T. (2005), “Hacia el consumo eficiente”, en Harvard-Deusto Business Review, Marzo, pp. 11-21.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent