DATOS IDENTIFICATIVOS 2013_14
Asignatura (*) DIRECCIÓN DE OPERACIONES, INNOVACIÓN Y PROYECTOS Código 16615201
Titulación
Dirección Estratégica de la Empresa (2010)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa Único anual
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Gestión de Empresas
Coordinador/a
ROMEO OLMEDO, JUAN CARLOS
FONTS RIBAS, ALBERT
Correo-e juancarlos.romeo@urv.cat
Profesores/as
ROMEO OLMEDO, JUAN CARLOS
Web
Descripción general e información relevante Mostrar com les organitzacions estableixen la direcció estratègi-ca de les seves operacions, innovacions i projectes des d’una perspectiva teòric - pràctica. Conèixer la problemàtica de les operacions, de la innovació i de la gestió de projectes.Especial èmfasi en les línies d'investigació i pràctiques actuals en direcció d'operacions, innovacions i projectes

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  Profesionalizador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  Investigador
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Mostrar com les organitzacions estableixen la direcció estratègi-ca de les seves operacions, innovacions i projectes des d'una perspectiva teòric - pràctica AC2
AP1
Conèixer la problemàtica de les operacions, de la innovació i de la gestió de projectes CC4
Treballar mitjançant casos i lectures els principals continguts de la matèria AP1
AP2
BC6
BC15
CC4
Realitzar anàlisis i reflexions sobre casos empresarials. BC1
BC11
BC13
BC14
CC4

Contenidos
tema Subtema
Tema 1. Introducció a les operacions, a la innovació i als projectes. 1.1 Concepte i contingut de la direcció d’operacions, de la innovació i dels projectes.
Tema 2. La direcció estratègica d’operacions 2.1 L’estratègia de les operacions
2.2 La planificació, programació i control de les operacions
2.3 Sistemes de planificació global
Tema 3. La gestió de la Innovació en les operacions 3.1 Creativitat
3.2 Innovació en les operacions

Tema 4. La direcció estratègica de projectes 4.1 Introducció a l’estratègia del projecte
4.2 Disseny del projecte
4.3 Seguiment del projecte

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1.5 2.5
 
Sesión magistral
13 19.5 32.5
Presentaciones/exposiciones
10 15 25
Foros de discusión
5 0 5
 
Atención personalizada
1 2 3
 
Pruebas de desarrollo
2 0 2
Pruebas prácticas
5 0 5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Iniciació als principals conceptes, metodologia, objectius, avaluació i seguiment de la matèria.
Sesión magistral Explicació dels principals continguts de l’assignatura amb suport multimèdia.
Presentaciones/exposiciones Exposició per part dels alumnes de casos i lectures relacionats amb el contingut de l’assignatura.
Foros de discusión Contrastació i anàlisi envers articles i casos.
Atención personalizada

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción
Seguiment personalitzat de la progressió dels estudiants, i assessorament en l’elaboració de casos, pràctiques, exercicis i presentacions.

Evaluación
  descripción Peso
Pruebas de desarrollo L’examen constarà d'una part teòrica (30%); preguntes dicotòmiques de raonament, preguntes tipus test, preguntes obertes, etc.; i d'una part pràctica (30%) on s'hauran d'analitzar casos pràctics relacionats amb l'empresa. 60%
Pruebas prácticas Durant el curs es realitzaran tot un conjunt d'activitats com: anàlisi de casos, revisió i comentari d'articles, realització d'exercicis, utilització de programari i presentació d'exercicis, etc. 40%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria, les proves pràctiques realitzades durant el curs comptaran amb el mateix pes (40%) que en la primera. La prova de desenvolupament final tindrà també una part teòrica (30%) i una part pràctica (30%) amb un pes a la nota final del 60%.

Els alumnes que no poguin seguir o realitzar les proves pràctiques previstes durant el curs, hauran de posar-se en contacte amb el professor, durant el primer mes d'haver començat la docència, per tal que el professor li proposi les diferents tasques i exercicis a realitzar.


Fuentes de información

Básica

Llibres Bàsics

Amendola León, Luis José (2006), Estrategias y tácticas en la dirección y gestión de proyectos. Universitat Politécnica de Valencia. Servei de Publicacións.

Chase, R.B., Aquilano, N.J. y Jacobs, F.R. (2000): Administración de producción y operaciones. Manufactura y servicios, McGraw-Hill, Madrid.

Domingo, Alberto (2005), Dirección y gestión de proyectos: un enfoque práctico. Ra-Ma.

Domínguez Machuca, J.A. et al. (1994) Dirección de operaciones: aspectos tácticos y operativos. McGrawHill.

Heizer, Jay; Render, Barry (2001), Dirección de la Producción. Decisiones estratégicas. Madrid: Prentice Hall.

Hidalgo Nuchera, Antonio; León Serrano, Gonzalo; Pavón Morote, Julián (2002), La gestión de la innovación y la tecnología en las organizaciones. Madrid: Pirámide.

López Mielgo, N.; Montes Peón, J.M.; Vázquez Ordás, C.J. (2007), Cómo gestionar la innovación en las PYMES. Netbiblo.

Schroeder, Roger G. (2005), Administración de operaciones: casos y conceptos contemporáneos, México D.F. McGraw-Hill.

Llibres de lectures

Arbonies Ortiz, Ángel L. (2007), ¿Innovación o evolución? Metáfora evolutiva de empresa. Madrid: Díaz de Santos.

Womack.J.P., Jones, D.T., Roos, D. (1993), La máquina que cambió el mundo. McGrawHill.

McDonough, William (2005), Cradle to cradle (de la cuna a la cuna). Rediseñando las formas de hacer las cosas. McGrawHill.

Semler, Ricardo (2004), Radical. El éxito de una empresa sorprendente. Gestión 2000.

Semler, Ricardo (2005), El fin de semana de siete días,Ediciones del Bronce

Articles

Evans, Philip; Wolf, Bob, “Las reglas de la colaboración” (2005), en Harvard Deusto Business Review, diciembtre, pp. 40-49.

Ferdows, Kasra; Lewis, Michael A.; Machuca, José A.D. (2005), “La veloz gestión de pedidos de Zara”, en Harvard Deusto Business Review, mayo, pp. 22-29.

Fischer, Bill; Boynton, Andy (2005), “Equipos virtuosos”, en Harvard Deusto Business Review, diciembre, pp. 51-58.

Gottfredson, Mark; Aspinall, Keith (2006), “ Innovación vs complejidad”, en Harvard Deusto Business Review, enero, pp. 6-16.

Womack, James P.; Jones, Daniel T. (2005), “Hacia el consumo eficiente”, en Harvard-Deusto Business Review, Marzo, pp. 11-21.

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.