IDENTIFYING DATA 2010_11
Subject (*) PROCÉS DE CONSULTORIA Code 16615203
Study programme
Strategic Management (2010)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional Only annual
Language
Català
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
CAMPA PLANAS, FERNANDO
E-mail fernando.campa@urv.cat
Lecturers
CAMPA PLANAS, FERNANDO
Web
General description and relevant information Procés de Consultoria pretén aportar a l’estudiant una introducció a l’activitat professional de la consultoria, tant externa com interna. L’assignatura planteja la pràctica de la consultoria com a procés, des de l’entrada a l’organització i la detecció de les necessitats del client fins a la conclusió de la relació consultor-empresa.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professional
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  AP4 Dissenyar l’estructura de l’organització i liderar les tasques dels col•laboradors. 9.Redactar informes estratègics i empresarials, i presentar-los i defensar-los en públic.
  AP5 Iniciar-se en la realització de projectes de consultoria i en la pràctica professional.
  Research
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC12 Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC14 Planificació i organització.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (per compte d’altres i/o emprenedoria).

Learning aims
Objectives Competences
Apreciar la complexitat de l'activitat professional de la consultoria AC4
AP3
AP5
CC3
Conèixer el sector de la consultoria des de les persperctives de possibles clients i/o professionals AC2
AP5
CC6
Dissenyar un procés de consultoria per a una empresa AC3
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
BC4
BC14
CC4
Identificar i practicar les habilitats necessàries per tal de desenvolupar el rol de consultor AP5
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC12
BC14
Utilitzar els principis de la consultoria per saber triar un consultor adequat a l'organització AC2
AC4
AP2
AP5
BC12
CC6
Aplicar els principis de la consultoria a les diferents funcions empresarials i a diversos tipus d'empresa AC3
AP1
AP5
CC4
CC6

Contents
Topic Sub-topic
Introducció a la consultoria Naturalesa i propòsit de la consultoria
Consultoria interna i externa
El sector de la consultoria
La consultoria com a carrera professional
El procés de consultoria Entrada a l’organització
La proposta / contracte
Diagnosi
Propostes d’acció
Implementació
Tancament
Els rols del consultor Habilitats del consultor i el seu desenvolupament
Postures epistemològiques davant la consultoria
Rang d’estils de consultoria
La gestió de la relació consultor-client
Els clients de la consultoria Qui són els clients del consultor?
Com triar a un consultor?
La consultoria en les diverses funcions empresarials i en les diverses empreses Gestió estratègica
Finances
Recursos Humans
Marketing
TIC
Diferents tipus d’empreses

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
12 0 12
Seminars
6 3 9
Problem solving, classroom exercises
5 10 15
Project proposal
5 10 15
Presentations / expositions
5 10 15
 
Personal tuition
5 0 5
 
Extended-answer tests
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del programa de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i criteris d'avaluació.
Discussió oberta sobre els coneixements i experiències prèvies dels estudiants en la temàtica de l'assignatura.
Lecture Mitjançant classes magistrals presencials, s’introdueix el contingut teòric de l’assignatura als estudiants. S’expliquen les fonts d’informació principals de cada tema i s’espera que l’estudiant profunditzi el seu coneixement del temari a base d’estudi personal a fora de l’entorn de l’aula.
Seminars Diversos consultors participaran en la classe realitzant un seminari sobre les seves pròpies experiències professionals dels temes tractats en les sessions magistrals
Problem solving, classroom exercises Consisteix en una sèrie d’activitats pràctiques relacionades amb el contingut de l’assignatura. Aquesta activitats es faran a l’aula durant les hores de classe i, en alguns casos, s'hauran de portar preparades.
Hi cal la participació activa de cada estudiant.
Project proposal És la fase preparatòria del treball de l'assignatura, i previ a la seva exposició.
Es portarà el material en progrés per tal d'avaluar el seu progrés satisfactori.
Presentations / expositions Exposició oral per part dels alumnes d'un treball sobre un tema assignat.
Tots els estudiants estaràn assignats a un equip de treball i hauran de presentar el seu treball en públic.
Discussió i valoració de les exposicions en el si de la classe, amb participació de tots els estudiants.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Durant les sessions dedicades als equips de treball, en forma de tutories, hi haurà la possibilitat de plantejar dubtes de forma individual i en equip. Addicionalment, els estudiants poden quedar amb els professors abans o després de les sessions presencials per resoldre dubtes. Per qüestions concretes, es poden plantejar via email (mireia.valverde@urv.cat i fernando.campa@urv.cat).

Assessment
  Description Weight
Problem solving, classroom exercises Participació activa en les activitats experiencials proposades a l'aula 25
Project proposal És la fase preparatòria del treball de l'assignatura, i previ a la seva exposició.
Es portarà el material en progrés per tal d'avaluar el seu progrés satisfactori.
10
Presentations / expositions Exposició oral per part dels alumnes d'un treball sobre un tema assignat.
Tots els estudiants estaràn assignats a un equip de treball i hauran de presentar el seu treball en públic.
Discussió i valoració de les exposicions en el si de la classe, amb participació de tots els estudiants.
30
Extended-answer tests Prova final on es requereix integrar els coneixements i habilitats de tots els temes vistos en l'assignatura.
Examen individual escrit.
Cal obtenir almenys un 40% (4/10) en la nota d'aquest examen per tal de que faci mitja amb la resta d'elements de l'avaluació.
35
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic
  • Cockman, P.; Evans, B.; Reynolds, P. (1999) Consulting for real people: a client-centred approach for change agents and leaders (2nd ed.) Berkshire: McGraw-Hill.
  • Greiner, L.; Metzger, R. (1993) Consulting to management. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Kubr, M. (1986) Management consulting: a guide to the profession (2nd ed.) Ginebra: International Labour Office.
  • Kubr, M. (1997) La Consultoría de empresas: guía para la profesión (3ª ed.) Ginebra: Oficina Internacional del Trabajo.
  • Lambert, T. (1998) High Value Consulting: managing and maximizing external and internal consultants. Brealey.
  • Lambert, T. (2001) Manual de consultoría: cómo iniciarse y crecer en el mundo de la consultoría (2a ed.) Barcelona: Gestión 2000.
  • Lippitt, G.; Lippitt, R. (1986) The consulting process in action. San Francisco: Jossey-Bass/Pfeiffer.
  • Quijano, S. (2006) Dirección de recursos humanos y consultoría en las organizaciones. Barcelona: Icaria.
  • Sadler, P. (2001) Management Consultancy: a handbook for best practice. Londres: Kogan Page.
Complementary

Recommendations


 
Other comments
Es recomana haver cursat tota l'obligatorietat del màster.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.