IDENTIFYING DATA 2010_11
Subject (*) INVESTIGACIÓ EN TÈCNIQUES QUANTITATIVES DE RECERCA Code 16615212
Study programme
Strategic Management (2010)
Cycle 3rd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional Only annual
Language
Català
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
BORRELL VIDAL, MAXIMO
E-mail maximo.borrell@urv.cat
Lecturers
BORRELL VIDAL, MAXIMO
Web http://moodle.urv.net
General description and relevant information Aquesta assignatura aprofundeix en les tècnices d'anàlisi multivariant de variables de tipus quantitatiu. Específicament el procés d'aprenentatge s'orienta a les tècniques de classificació i segmentació (anàlisi clúster i discriminant) i a les tècniques de reducció de la dimensió (components principals i anàlisi factorial).

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professional
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  Research
  AR2 Interpretar i analitzar les dades i derivant-ne conclusions científiques.
  AR4 Dominar els fonaments metodològics, científics i instrumentals d'investigació.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Learning aims
Objectives Competences
Fonamentar teòricament l'aplicació de la metodologia científica en la planificació i la interpretació de la investigació. AR4
BC2
CC3
CC4
Formular hipòtesis d'investigació des del problema de investigació. AC4
AP2
AR2
BC4
BC6
CC2
CC4
Dissenyar estratègies metodològiques para abordar una investigació segons el propòsit d'estudi. AC2
AC3
AC4
BC2
BC3
BC4
CC2
Desenvolupar l'anàlisi multivariant de dades categòriques de forma que l'alumnat pugui aplicar aquestes tècniques i interpretar les tècniques emprades per d'altres investigadors BC4
CC2

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. ANÁLISIS FACTORIAL

1.1. El model factorial
1.2. Hipòtesi en el model factorial
1.3. Comunalitats i especificitats
1.4. Mètodes per a l'obtenció de factors i contrasts en el model factorial
1.5. Rotació dels factors
TEMA 2. ANÁLISI DE CLUSTER 2.1. Concepte de anàlisi de clúster
2.2. Clàsters no jeràrquics
2.3. Cústers jeràrquics
TEMA 3. ANÁLISI DISCRIMINANT 3.1. Concepte de anàlisi discriminant
3.2. Classificació amb dos grups
3.3. Classificació amb més de dos grups
TEMA 4. ANÁLISI DE COMPONENTES PRINCIPALS 4.1. Obtenció de components principals
4.2. Estructura factorial i puntuacions de les components principals
4.3. Contrasts sobre el nombre de components principals: criteri de la mitjana aritmètica i gràfic de sedimentació.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
11 10 21
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
16 16 32
 
Personal tuition
10 10 20
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Lecture Explicació dels continguts bàsics de l'assignatura per part del professor amb suport del paquet estadístic SPSS.
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms Realització de les pràctiques informàtiques dels continguts de l'assignatura amb el paquet estadístic SPSS.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Seguiment individualitzat dels alumnes a través de tutories

Assessment
  Description Weight
Lecture Avaluació a través d'un treball de recerca original a partir de les matrius de dades i els procediments desenvolupats a classe. 65%
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms Lliurament d'exercicis que demostrin el seguiment de la matèria. 25%
Personal tuition Avaluació de la participació de l'alumne 5%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic

PEREZ, C. (2001) Técnicas Estadísticas con Spss. Madrid: Prentice Hall.

LÉVY MANGIN, J-P; VARELA MALLOU, J. (2003), Análisis multivariante para las ciencias sociales. Madrid: Ed: Pearson-Prentice Hall.

BRUNET, I. BELZUNEGUI, A. y PASTOR, I. (2002) Tècniques d'investigació social i la seva aplicació. Tarragona: Pòritc.

Complementary

CHATFIELD, C.; COLLINS, A. J. (1980), Introduction to multivariate analysis. London: Chapman and Hall.
GUTIÉRRREZ, R.; GONZÁLEZ, A. (1991), Estadística multivariante. Vol.1. Introducción al análisis multivariante.
Granada: Facultad de Ciencias.
GUTIÉRRREZ, R.; GONZÁLEZ, A.; TORRES, F.; GALLARDO, J. A. (1994), Técnicas de análisis multivariable.
Tratamiento computacional. Granada: Facultad de Ciencias.
HARMAN, H. (1990), Analyse de données qualitatives. 2.Traitement d'enquètes, modèles multivariés. París: Masson.
JÚDEZ ASENSIO, L. (1989), Técnicas de análisis de datos multidimensionales. Madrid: Centro de Publicaciones.
Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación.
LEBART, L.; MORINEAU, A.; FENELON, J. P. (1985), Tratamiento estadístico de datos. Barcelona: Marcombo.
LEBART, L.; MORINEAU, A.; PIRON, M. (1995), Statistique exploratoire multidimensionnelle. Paris: Dunod.
LEBART, L.; MORINEAU, A.; WARWICK, K. M. (1984), Multivariate descriptive statistical analysis. New York: John
Wiley and Sons.
ORTEGA MARTÍNEZ, E. (1990), Manual de investigación comercial. Madrid: Pirámide.
SÁNCHEZ CARRIÓN, J. J. (1984), Introducción a las técnicas de análisis multivariable aplicadas a las ciencias
sociales. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
SÁNCHEZ CARRIÓN, J. J. (1995), Manual de análisis de datos. Madrid: Alianza Universidad Textos.
SIERRA BRAVO, R. (1994), Análisis estadístico multivariable. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.