DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUANTITATIVES DE RECERCA I Codi 16625208
Ensenyament
Direcció d'Empreses (2012)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BORRELL VIDAL, MAXIMO
Adreça electrònica maximo.borrell@urv.cat
Professors/es
BORRELL VIDAL, MAXIMO
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'aborda l'anàlisi de dades i variables qualitatives des de l'estratègia analítica multivariant.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Conèixer el procés d'investigació científica. (I)
  AR2 Utilitzar les tècniques tant quantitatives com qualitatives per desenvolupar un projecte de recerca en l'àmbit de l'economia de l'empresa. (I)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Fonamentar teòricament l'aplicació de la metodologia científica en la planificació i la interpretació de la investigació. AR1
BC4
CC2
Formular hipòtesis d'investigació des del problema de investigació. AR1
BC2
CC2
Dissenyar estratègies metodològiques para abordar una investigació segons el propòsit de estudio. AR1
BC3
CC2
Treballar quantitativament amb variables categòriques. AR2
BC2
CC2
Introduir a l'alumnat a l'anàlisi multivariant de dades categòriques. AR2
BC2
CC2

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. INTRODUCCIÓ: LA MESURA DE LES VARIABLES. 1.1. Nivells de mesura de les variables.
1.2. Operacionalització de variables.
1.3. Formulació d'hipòtesis.
TEMA 2. TAULES DE CONTINGÈNCIA. 2.1. Disposició de les variables amb taules de contingència.
2.2. Contrastació d'hipòtesis.
2.3. Anàlisi de residus.
TEMA 3. REDUCCIÓ DE LA DIMENSIÓ AMB VARIABLES QUANTITATIVES. 3.1. L'anàlisi factorial de components principals
TEMA 4. REDUCCIÓ DE LA DIMENSIÓ AMB VARIABLES QUALITATIVES. 4.1. Anàlisi de correspondències simple.
4.2. Anàlisi de correspondències múltiple.
TEMA 5. ESTRATÈGIA MULTINIVELL PER A LA CRONSTRUCCIÓ DE TIPOLOGIES AMB DADES QUALITATIVES. 5.1. Anàlisi de conglomerats per a variables qualitatives.
5.2. Interdependència entre l'anàlisi de segmentació, l'anàlisi de conglomerats i l'anàlisi de correspondències.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Sessió Magistral
10 0 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15 15 30
Treballs
0 17 17
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sessió Magistral

Explicació dels continguts bàsics de l'assignatura per part del professor amb suport del paquet estadístic SPSS.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de les pràctiques informàtiques dels continguts de l'assignatura amb el paquet estadístic SPSS.
Treballs Lliurament dels treballs pràctics de l'avaluació continuada.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals i resolució de problemes i casos pràctics. El professor utilitzarà l'entorn Moodle per a la comunicació permanent amb l'alumnat, així com el correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Avaluació de la participació individual i en grup dels casos pràctics i problemes que es plantegin al llarg del curs, tant en l'aula ordinària com en entorn virtual 10%
Treballs Pràctiques individuals sobre procediments estadístics. 40%
Proves pràctiques

Examen individual sobre procediments estadístics amb SPSS.
50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- Belzunegui, A. et al. (2002): Tècniques d'investigació social. Fonaments epistemològics i metodològics. Editorial Pòrtic, Barcelona.

- Lévy, J-P. i Varela, J. (2003): Análisis Multivariable para las ciencias sociales. Prentice Hall, Madrid.

- Pardo, A. i Ruiz, M.A. (2005): Análisis de datos con SPSS. McGraw-Hill, Madrid.

- Peña, D. i Romo, J. (2003): Introducción a la Estadística para las ciencias socials. McGraw-Hill, Madrid.

- Pérez, C. (2005): Mètodos estadísticos avanzados con SPSS. Ed. Thomson, Madrid.

- Visauta, B. (1998): Análisis estadístico con SPSS para Windows. Ed. McGraw-Hill, Madrid.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura suposa un coneixement dels termes, conceptes i procediments estadístics bàsics. Es recomana a l'alumnat que acompanyi el desenvolupament de l'assignatura amb un manual bàsic d'Estadística aplicada a les ciències socials.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent