DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) GESTIÓN DE LA INNOVACIÓN Código 16645119
Titulación
Gestión de Empresas (2012)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Segundo 1Q
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Economia
Coordinador/a
SÁNCHEZ GARCÍA, RAÚL
Correo-e raul.sanchez@urv.cat
Profesores/as
SÁNCHEZ GARCÍA, RAÚL
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura té com a objectiu que l'estudiant adquireixi les habilitats i tècniques necessàries per gestionar els projectes d'innovació i realitzar tasques de valorització del coneixement. S'estudien les estratègies de R + D i innovació de les empreses i les etapes del procés innovador.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC4 Desarrollar las capacidades de innovación y creatividad empresarial que permitan al estudiante detectar oportunidades del entorno, llevar a cabo iniciativas emprendedoras o acometer proyectos innovadores.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC3 Gestionar la información y el conocimiento.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Identificar la gestió específica dels projectes de R+D+i, les metodologies emprades, les fases i els agents que intervenen en cada fase. AC4
CC3
Identificar els problemes de la gestió de projectes AC4
BC3
CC3
Saber metodologies per a la resolució de problemes en els projectes d'innovació AC4
CC3

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1. DEFINICIONS I ENFOCAMENT INICIALS 1.1. L'acció d'emprendre.
1.2. Elements indispensables d'una empresa o negoci.
1.3. Què és la innovació?
1.4. Transformar coneixement en valor.
1.5. Diferències entre una economia basada en el coneixement vs una economia basada en la producció industrial.
TEMA 2. FONAMENTS DE GESTIÓ DE PROJECTES
2.1. Visió formal dels projectes i de la seva gestió.
2.2. Gestió de projectes tradicional i les seves àrees d'aplicació.
2.3. Fases i cicle de vida d'un projecte.
2.4. Riscos i incertesa en projectes amb cicle de vida predictiu.
2.5. Gestió de projectes àgil i les seves àrees d'aplicació.
2.6. Riscos i incertesa en projectes amb cicle de vida adaptat.
2.7. Relació entre el cicle de vida d'un producte i del seu projecte.
2.8. Identificar la gestió de projectes adequada per realitzar R + D + i.
2.9. Coexistència: Unint el millor de la gestió de projectes tradicional i àgil.
TEMA 3. GESTIÓ DE PROJECTES R + D + I 3.1. Declaració d'intencions: "Agile Manifesto" i "Declaration of Interdependence (DOI)".
3.2. Learning by doing: Project-Base-Learning (PBL).
3.3. Etapes del procés innovador: visió general del procés àgil.
3.4. Avaluació de les principals metodologies àgils.
3.5. Cas pràctic: Gestió de projectes amb el mètode SCRUM.
TEMA 4. EXECUTAR PROJECTES AMB ALT CONTINGUT INNOVADOR 4.1. Definició de valor. Per què fem el projecte?
4.2. Els tres eixos de l'eficiència: Fer el correcte, fer-ho correctament i millorar contínuament.
4.3. Avaluació quantitativa del valor.
4.4. Documentació inicial en projectes R + D + i.
4.5. Priorització de les activitats basat en el valor percebut pel client.
4.6. Com establir el Producte Mínim Viable (PMH).
4.7. Càlcul de l'eficiència del flux de valor.
4.8. Gestió activa del risc dins del projecte.
4.9. Tècniques i eines Lean per incrementar el lliurament de valor i eliminar activitats que resten valor.
4.10. Maximitzar el rendiment en el lliurament de valor.
4.11. Gestió de conflictes en l'avaluació del valor.
4.12. Monitorització i comunicació del lliurament de valor.
4.13. Casos d'èxit: Empreses d'èxit i les seves estratègies d'innovació.
TEMA 5. GESTIÓ DE LA IMPLICACIÓ DELS STAKEHOLDERS
5.1. Què és un stakeholder?
5.2. Alineant la visió del projecte amb la visió del client: prototipat i modelatge.
5.3. Creació de perfils personals i rols per alinear els objectius del projecte. Captació de necessitats del client a través del joc de rols.
5.4. Eines de comunicació efectiva.
5.5. Models de participació col • lectiva.
5.6. Resolució de conflictes i gestió de la diversitat cultural dins de l'equip de projecte.
TEMA 6. MILLORA DEL RENDIMENT DE L'EQUIP DE PROJECTE. COACHING DE GRUP 6.1. Formació d'un equip i les seves fases de maduració. Coaching adaptat a cada fase.
6.2. Principis per a la construcció d'equips auto-organitzats i auto-dirigits.
6.3. Bones pràctiques per maximitzar el rendiment de l'equip.
6.4. Desenvolupar el coneixement amb diferents tècniques de brainstorming.
TEMA 7. PLANIFICACIÓ DE LES ACTIVITATS DEL PROJECTE 7.1. Elaboració progressiva i estimació col • lectiva de l'esforç per finalitzar activitats.
7.2. Timeboxing: utilitzar les restriccions de temps a favor del projecte.
7.3. Teoria de la iteració i lliurament per versions.
7.4. Planificació per àrees: temps, pressupost i cost.
TEMA 8. IDENTIFICACIÓ I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES 8.1. Identificar i resoldre colls d'ampolla.
8.2. Manteniment de la qualitat.
8.3. Identificar si cal intervenir o no davant d'un problema (anàlisi de tendències).
8.4. Verificació i validació freqüents. Fallar abans estalvia recursos.
8.5. Tècniques generals de resolució de problemes.
TEMA 9. MILLORA CONTÍNUA 9.1. Millora contínua del procés a través de la reflexió dins de l'equip de projecte.
9.2. Compartir coneixement dins de l'equip.
9.3. Anàlisi i millora continua dels processos i del producte.
9.4. Autoavaluació i identificació de punts de millora per part de l'equip de projecte

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
 
Sesión magistral
21 0 21
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
8 0 8
Trabajos
4 26 30
 
Atención personalizada
14 0 14
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula.
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria Al finalitzar cada bloc teòrics es farà un repàs dels continguts mitjançant supòsits pràctics que haurà de fer reflexionar a l’alumne i estudi de casos a on l’alumne haurà d’encertar la resposta correcta utilitzant els continguts teòrics donats.
Trabajos L’assignatura serà avaluada mitjançant un treball on l’alumne haurà d’aplicar els coneixements teòrics apressos a l’assignatura. L’objectiu es que l’alumne s’enfronti a l’inici i execució d’un projecte I+D+i el més real possible, el treball ha d’estar enfocat totalment a un producte/servei pràctic d’innovació que l’alumne escolli. L’alumne s’ha de col•locar en el rol de Director del projecte i haurà de preveure i planificar les diferents fases del projecte així com l’equip de projecte que formarà.
Atención personalizada Atenció personalitzada per resoldre els dubtes dels estudiants en relació amb els continguts teòrics.

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción
Atenció personalitzada per resoldre els dubtes dels estudiants en relació amb els continguts teòrics. Es pot demanar cita prèvia amb el professor o utilitzar el correu electrònic.

Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Per l’avaluació es tindran en compte:
1- La posta en pràctica dels continguts teòrics apressos.
2- La posta en pràctica i identificació dins del treball de les tècniques i eines d’I+D+i explicades durant les sessions teòriques.
3- Aportació gràfica i fotografies del procés d’innovació dut a terme al projecte d’I+D+i escollit per l’alumne.
4- Reflexió personal i final de l’alumne sobre el procés d’innovació utilitzat al projecte i com millorar-ho durant el temps de vida del projecte.
100%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En segona convocatòria l'estudiant haurà de presentar el treball amb les mateixes condicions que en la primera convocatòria.


Fuentes de información

Básica

MikeGriffiths , PMI-ACP Exam Prep, Premier Edition

Project Management Institute, AGuide to the Project Management Body of Knowledge (Pmbok Guide) , 5th Edition, 

Claus Sehested and HenrikSonnenberg, Lean Innovation: A Fast Path from Knowledge, 2011.,

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.