DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) RESPONSABILITAT SOCIAL CORPORATIVA Codi 16645121
Ensenyament
Gestió d'Empreses (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SETÓ PAMIES, MARIA DOLORES
Adreça electrònica dolors.seto@urv.cat
Professors/es
SETÓ PAMIES, MARIA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta de proporcionar a l'alumne una visió global del concepte de Responsabilitat Social Corporativa, proporcionant els instruments i les habilitats necessaries per planificar, desenvolupar i avaluar criteris de responsabilitat social corporativa integrats en l'estrategia empresarial

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Ser capaç d'analitzar i interpretar l'entorn per poder prendre decisions en l'àmbit de la gestió empresarial.
  AC2 Tenir l'habilitat per utilitzar adequadament les eines, tècniques i models d'anàlisi que ha d'aplicar a l'estudi de situacions noves o canviants per optimitzar l'eficiència i eficàcia en l'empresa.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Compendre el marc conceptual de la Responsabilitat Social Corporativa AC1
BC1
Adquirir els fonamnets de la RSE així com les últimes tendències en aquest àmbit AC1
BC3
CC5
Conèixer les principals polítiques i estratègies que les empreses tenen a la seva disposició per incorporar la RSC a la seva gestió. AC2
BC3
CC5
Aplicar els conceptes de RSC en la resolució de casos AC1
CC5
Prendre consciència de la importancia de la ética i la RSC AC1
BC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1:EMPRESA I RESPONSABILITAT SOCIAL 1.1. La funció social de l’empresa
1.2. Conceptualització de RSE
1.3. Responsabilitat social i ètica empresarial
1.4. Factors que impulsen la RSE
1.5. Nivells de RSE
1.6. La RSE com a model de gestió
TEMA 2: LA RSE I ELS GRUPS D'INTERÈS 2.1. La teoria dels stakeholders: introducció
2.2. Anàlisis i gestió dels stakeholders o grups d’inetrès
2.3. Activitats especifiques de RSE respecte als stakeholders grups d’inetrès
TEMA 3: INSTRUMENTS DE GESTIÓ DE LA RSE 3.1. Instruments de gestió: quins i per què?
3.2. Informes de sostenibilitat: GRI
3.3. Codis de conducta
3.4. Normalització i certificació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 18 27
Debats
10 10 20
Presentacions / exposicions
2 19 21
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 0 4
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: continguts, objectius, competències que es treballen, avaluació, bibliografia, etc.
Sessió Magistral Classe magistral participativa, on el professor exposa els continguts dels diferents temes del programa, demanant la la participació per part de l'alumne
Debats Debat i discusió sobre qüestions relacionades amb el temari de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició i defensa per part dels alumnes dels treballs realitzats.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi i resolució de casos relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps reservat per atendre i resoldre dubtes

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendra personalments als alumnes per resoldre els dubtes referents a les classes magistrals, a les pràctqiues així com en la realització dels treballs o activitats

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Al llarg del curs es presentaran i defensaran públicamnet diverses activitats proposades pel professor 70%
Proves objectives de tipus test Realització per part de l'alumne d'una prova objectiva tipo test (o alternativament prova de preguntes curtes) 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A l'inici del curs i mitjançant el Moodle el professor donarà les indicacions corresponents en relació a les activitats proposades.

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global de l'assignatura amb un pes del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Buchholtz, A.K. y Carroll, A.B. , Business and society: Ethics and stakeholder management, 8ª ed. Edición internacional, South-Western Cengage Learning. Canadá. 2012
Crane, A. y Matten, D. (2010) , Business ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization, 3ª ed., Oxford University Press. Oxford. 2010
Fernández Gago, R. (2005), Administración de la Responsabilidad Social Corporativa, , Thomson, España.
Olcese, A. Rodríguez, M.A. y Alfaro, J. (2008), Manual de la Empresa Responsable y Sostenible, , McGrawHill, Madrid.

Complementària

Camacho, I., Fernández, JL i Miralles, j. (2002), Ética de la empresa. Desclée. Bilbao

Francés, P. (2004), Ética de los negocios. Innovación y Responsabilidad. Desclée.Colección Ética aplicada. Bilbao

Jones, C.; Parker, M. i Bos, R. (2005): For Business Ethics. Routledge. UK.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent