IDENTIFYING DATA 2015_16
Subject (*) MANAGEMENT SKILLS Code 16645204
Study programme
Business Administration (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional 2Q
Language
Castellà
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
VALVERDE APARICIO, MIREIA
E-mail mireia.valverde@urv.cat
Lecturers
VALVERDE APARICIO, MIREIA
Web
General description and relevant information Les habilitats i competències directives són un element clau en la gestió de qualsevol tipus d’organització. Per això, aquesta assignatura es concentra en els coneixements i eines bàsiques necessàries per tal que els futurs directius i emprenedors puguin exercir una tasca eficient de gestió de les persones dels seus equips, més enllà de les polítiques específiques de recursos humans.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC3 Assolir una visió integrada de totes les dimensions de l'empresa: externa, interna i la de les persones que la formen per a ser capaç d'analitzar els problemes i buscar en equip solucions que permetin assolir els seus objectius estratègics, considerant una gestió socialment responsable.
  AC4 Desenvolupar les capacitats d'innovació i creativitat empresarial que permetin a l'estudiant detectar oportunitats de l'entorn, dur a terme iniciatives emprenedores o emprendre projectes innovadors.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
  BC6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning aims
Objectives Competences
Prendre consciència de la importància de les habilitats directives com a capacitats i competències a aprendre i desenvolupar al llarg de la vida. AC3
BC6
Conèixer el catàleg d'habilitats directives i competències que haurien de dominar els directius i emprenedors. AC3
BC6
Desenvolupar competències directives, de gestió i competències socials per a noves emprenedories. AC4
BC5
CC4

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1: Introducció a les habilitats directives 1.1. Importància de les habilitats directives
1.2. Habilitats directives: intuïció o aprenentatge?
1.3. El catàleg de les habilitats directives
TEMA 2: Les competències 2.1. Concepte de competència
2.2. Identificació i mesura de les competències
2.3. Adequació de les competències als rols realitzats


TEMA 3: Grups i equips 3.1. Què és un grup? Què és un equip?
3.2. Tipus de grups
3.3. Eficiència i ineficiència dels equips
3.4. Rols en els grups
TEMA 4: Estils de direcció i lideratge 4.1. Què és un líder? Qui és un líder?
4.2. Conceptes al voltant del lideratge
4.3. Per què observar els estils de direcció?
4.4. Catàleg d'estils
TEMA 5: Els conjunts de competències 5.1. Clústers de competències
5.2. La intel·ligència emocional
5.3. Orientació a persones, negoci, intern i extern


Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 3 5
 
Lecture
14 14 28
Assignments
14 14 28
 
Personal tuition
2 0 2
 
Mixed tests
2 10 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del programa de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i criteris d'avaluació. Discussió sobre els coneixements i experiències prèvies dels estudiants en la temàtica de l'assignatura. Formació de grups de treball.
Lecture S’introdueixen els continguts conceptuals de l’assignatura. Són de tipus participatiu, i s’espera que l’estudiant aprofundeixi el seu coneixement del temari a base d’estudi personal fora de l’entorn de l’aula.
Assignments Es proposarà una sèrie d’activitats pràctiques relacionades amb el contingut de l’assignatura. Algunes d'aquestes activitats es faran a l’aula durant les hores de classe. Són activitats experiencials, que reprodueixen situacions del context organitzatiu. Per tant, cal la participació activa de cada estudiant. Aquesta participació s’espera també en les sessions magistrals i en la valoració dels treballs d’altres grups. Una part dels treballs requereixen la preparació prèvia fora de classe.
Personal tuition Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets. Es recomana escriure als professors prèviament per a confirmar la visita.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a aquesta assignatura, contactar per email amb mireia.valverde@urv.cat per convenir dia i hora.

Assessment
  Description Weight
Assignments Seguiment de les instruccions dels treballs.
Aplicació dels conceptes teòrics claus a la pràctica.
Professionalitat.
Resultats de les activitats portades a terme a l’aula.
70%
Mixed tests Prova d’integració: Prova final on es requereix integrar els coneixements i habilitats de tots els temes vistos en l'assignatura.
Cal obtenir almenys un 40% (4/10) en la nota d'aquest examen per tal de que faci mitja amb la resta d'elements de l'avaluació.
30%
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria es determinarà a partir de la prova final i els exercicis presentats prèviament a aquesta. Els estudiants que hagin suspès o no s'hagin presentat a la primera convocatòria hauran de parlar amb la professora per a determinar quines parts de l'avaluació caldrà tornar a realitzar.


Sources of information

Basic David A. Whetten, Kim S. Cameron, Desarrollo de habilidades directivas, Mèxic: Pearson Education, 2005
Robin Evenden; Gordon Anderson, Management Skills: Making the most of people, Anglaterra: Addison-Wesley, 1992
W. David Rees; Christine Porter, Habilidades de Dirección, Madrid: Thomson, 2003
Juan Luis Urcola Tellería, Dirigir personas: fondo y formas, Madrid: ESIC, 2010
Rodd Wagner; James K. Hart, 12: the elements of great managing, NY, EUA: Gallup Press, 2006
Jon Warner, 32 destrezas del mando: iniciación a la gestión por competencias: skill builders, Madrid : Centro de Estudios Ramón Areces: HRD Press, 2008
David Gibson, The E Factor: Entrepreneurial Competencies for Personal and Business Success, Pearson, 2006
Cecile Nieuwenhuizen, Entrepreneurial Skills (2nd Ed.), Double Storey Publishers, 2009
Alan Bryman, The SAGE handbook of leadership, Anglaterra: SAGE, 2011

Complementary

•    Casado, José Manuel (2000) El directivo del siglo XXI. Barcelona: Gestión 2000.

•    Clegg, Brian (2000) Instant Motivation. London: Kogan Page.

•    Commarmond, Gisèle; Exiga, Alain (1999) Cómo fijar objetivos y evaluar resultados. Bilbao: Deusto.

•    Costa, Miguel; López, Ernesto (1997) Los secretos de la dirección: manual práctico para dirigir organizaciones y equipos. Madrid: Pirámide

•    Fernández López, Sergio (2007) Cómo gestionar la comunicación en organizaciones públicas y no lucrativas. Madrid: Narcea, 2007. 

•    Fisher, Roger; Ury, William; Patton, B. (2011) Obtenga el sí: el arte de negociar sin ceder. Barcelona: Gestión 2000.

•    Keenan, Kate (1997) Claves de la eficacia directiva. Barcelona: Bestselia.

•    Muchielli, Roger (1977) La dinámica de los grupos. Madrid: Iberico Europea de Ediciones.

•    Nelson, Bob (2005) 1001 formas de motivar. Barcelona: Gestión 2000.

•    Nelson, Bob; Spitzer; Dean (2005) 1001 formas de recompensar el trabajo bien hecho: cómo gratificar y fidelizar empleados. Barcelona: Gestión 2000.

•    Shani, A.B.; Lau, James B. (2000) Behavior in Organizations: an experiential approach (7th ed.). Boston: McGraw-Hill.

•    Steers, Richard M.; Porter, Lyman W. (1991) Motivation and work behavior. London: McGraw-Hill.

•    Stewart, Jacqueline; Couper, David (2004) Desarrollo de habilidades directivas. Madrid: Abetas.

•    Ury, William (2000) ¡Supere el no!: cómo negociar con personas que adoptan posiciones inflexibles. Barcelona: Gestión 2000.

•    Valls, Antonio (1998) Las 12 habilidades directivas clave. Barcelona: Gestión 2000.

•    Weiss, Tracey (2003). Coaching competencies and corporate leadership. FL, USA: St. Lucie Press, cop.

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.