DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE SUPORT A L'EMPRESA Codi 16645208
Ensenyament
Gestió d'Empreses (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Adreça electrònica agusti.segarra@urv.cat
Professors/es
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria justifica perquè els governs intervenen activament en el mercat del coneixement. Per les seves característiques aquest mercat presenta nombroses fallides cosa que dóna lloc a que les empreses innovadores tinguin pocs incentius per invertir en R+D. Això fa que la quantitat invertida per les empreses privades sigui inferior a la demandada per la societat, per a cobrir aquesta diferència els governs des dels regionals fins a les institucions de la UE participen activament en el foment de la recerca i la innovació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Desenvolupar les capacitats d'innovació i creativitat empresarial que permetin a l'estudiant detectar oportunitats de l'entorn, dur a terme iniciatives emprenedores o emprendre projectes innovadors.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Determinar les característiques de les polítiques de suport a la innovació i els instruments que s'utilitzen. AC4
Analitzar el paper dels governs en el foment de la innovació. AC4
Identificar necessitats de millora en situacions i contexts complexes. BC3
Utilitzar programari per a comunicación off-line: editors de textos, fulls de càlculs i presentacions digitals CC2

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1.- L’ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ
1.1 Què és la ciència?
1.2 La recerca com a font generadora de coneixement.
1.3 Polítiques de foment de la recerca científica.
1.4 La R+D i la innovació
1.5 La innovació empresarial.
1.6 Les fonts de la innovació
TEMA 2.-MICROECONOMIA DE LA CIÈNCIA I LA INNOVACIÓ
2.1 La natura de les idees. Bens públics i innovació.
2.2 Les externalitats del coneixement
2.6 Les actuacions dels governs
2.7 Les agències de promoció de la I+D
TEMA 3.-LES POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE FOMENT DE LA RECERCA I LA INNOVACIÓ
3.1 La política de foment de la recerca i la innovació
3.2 Les fallides de mercat
3.3 Gènesi i evolució de les polítiques científiques, tecnològiques i d’innovació
3.4 L’Agenda Europea de Lisboa
3.5 Els instruments per a fomentar la I+D
3.6 L’avaluació de les polítiques publiques de foment de la innovació
TEMA 4. ELS SISTEMES NACIONALS, REGIONALS I SECTORIALS D’INNOVACIÓ
4.1 El sistema de recerca i innovació
4.2 Els agents del sistema
4.3 Dimensió sectorial i territorial dels sistemes d'innovació
4.4 Per què les universitats i les empreses viuen en mons diferents?
TEMA 5. R&D, COOPERACIÓ I TRANSFERÈNCIA DE TECNOLOGIA
5.1 La cooperació en matèria d'R&D
5.2 Determinants de la cooperació en I+D
5.3 La capacitat absortiva
5.4 Les estructures que faciliten la transferència de tecnologia
5.5 Acords de cooperació entre empreses i universitats
5.6 Els Centres Tecnològics
5.7 Fluxos internacionals de tecnologia
TEMA 6. EL SISTEMA DE PATENTS I LA DIFUSIÓ DE TECNOLOGIA
6.1 La patent: exclusió d'ús o barreres a la imitació?
6.2 El sistema de patents
6.3 Les patents a Espanya i a Catalunya
TEMA 7. LA POLÍTICA D’INNOVACIÓ I LA POLÍTICA TECNOLÒGICA A CATALUNYA I A ESPANYA
7.1 Cal una política pública per al foment de la recerca i la innovació? Fonaments
7.2 Les mesures de la política d'innovació
7.3 La política d'innovació a Espanya i a Catalunya
TEMA 8. LES POLÍTIQUES TECNOLÒGIQUES A USA, UNIÓ EUROPEA I JAPÓ


8.1 Una visió comparada de les polítiques tecnològiques
8.2 Cal ser originals o copiar les bones pràctiques?

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
18 37 55
Presentacions / exposicions
5 5 10
 
Atenció personalitzada
2 3 5
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral del treball (prèvia presentació escrita).
Atenció personalitzada Temps reservat per atendre i resoldre dubtes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Es valorarà la capacitat de l'alumne/a per sintetitzar els temes i destacar els aspectes més rellevants 40%
Proves de desenvolupament Consisteix en una prova escrita on l'alumne/a aborda quatre qüestions rellevants de la matèria 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Altres comentaris

La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.), la realització d'un treball individual sobre desenvolupament local, en base a la bibliografia del curs -es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat- i una prova escrita.

Segona convocatòria

La prova d'avaluació de la 2ª convocatòria consistirà en un examen final pel 100% de la nota, en la data oficial del calendari acadèmic del Màster.


Fonts d'informació

Bàsica

Audretsch, D. and Acs, Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744.

Bayona, C.; García-Marco, T., Huerta, E., 2003. ¿Cooperar en I+D? Con quién y para qué. Revista de Economía Aplicada 31, 103-134.

Dasgupta, P. (2007): “Sciencie and Technology as institutions”, in Economics. A very short introduction, Oxford University Press, pp. 90-99.

F.M. Scherer (1999): New Perspectives on Economic Growth and Technological Innovation, Brookings Institution Press, Washington D.C., capítols 1-3, pp. 1-51.

Griliches, Z. (1990), “Patent statistics as economic indicators: a survey”, Journal of Economic Literature, 28(4), 1661-1707.

Guellec, D., i Van Pottelsbergue, B. (2007): The Economics of European

Hall B., Jaffe A., Trajtenberg M., (2000): “Market Value and Patent Citations: A First Look”, NBER working paper, No. 7741.

Kok, W. (2004): Facing the Challenge. The Lisbon strategy for growth and employment, Report from the High Level Group, Comission of the European Communities, Brussels

Mohnen, P., Mairesse, J. and Dagenais, M. (2006): “Innovativity: A comparison across seven European countries”, Economics of Innovation and New Technology, Vol 15 (4-5): 391-413

Patent System, OxfordUniversity Press.

Schumpeter, J. (1945): Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968).

Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial, Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244.

Segarra, A. (2007): “Losactores de la política de innovación a escala regional” en Vence, X.(Coord.), Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide,Madrid.

Vence, X.r (1995), Economía de la innovación y del cambio tecnológico, Madrid, Siglo XXI.

Veugelers, R.,Cassiman B. 2005: “R&D cooperation between firms and universities.Some empirical evidence from Belgian manufacturing”, Internation Journal of Industrial Organization, 23, 355-379

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent