IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) TECHNOLOGY FORECASTING Code 16655108
Study programme
Entrepreneurship and Innovation (2014)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Compulsory First AN
Language
Català
Department Economia
Coordinator
ROMAGUERA VIRGILI, XANTAL
E-mail xantal.romaguera@urv.cat
Lecturers
ROMAGUERA VIRGILI, XANTAL
Web
General description and relevant information Aquesta assignatura pretén indagar en aspectes concrets pensant en la vigilància tecnològica com a instrument de recerca de noves oportunitats per a la investigació i gestió de la innovació. Els continguts de l'assignatura es basaran en l'estudi de metodologies i eines per a l'obtenció-anàlisi-comunicació d'informació de valor estratègic per a l'organització.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A7 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
 B6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C3 Be able to manage information and knowledge

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A7 Establir una base conceptual teòrica dels termes i conceptes relacionats amb la Vigilància Tecnològica.
Distingir les diverses fases del cicle de la Vigilància Tecnològica.
Determinar criteris per establir els factors crítics de Vigilància.
Conèixer els tipus de fonts d’informació i els criteris d’avaluació de les fonts per a la Vigilància Tecnològica.
Desenvolupar habilitats de cerca i recuperació de la informació.
Conèixer i aprendre a usar tot un repertori d’eines per automatitzar la Vigilància Tecnològica.
Conèixer la mineria de dades i textos i el seu paper en la Vigilància Tecnològica.. Conèixer algunes eines relacionades.
Ser capaç de decidir per quins canals i quins mitjans de difusió són necessaris per fer arribar la informació recopilada a les persones adequades.
Type B Code Learning outcomes
 B4 Decide what needs to be done for a particular job/project and do it according to schedule.
 B6 Prepare their presentations and use a variety of presentation strategies (audiovisual support, eye contact, voice, gesture, time, etc.).
Type C Code Learning outcomes
 C1 Understand routine information and articles.
 C2 Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
 C3 Reflect on, review and evaluate the information management process.

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LA VIGILÀNCIA TECNOLÒGICA 1.1. El paper de la vigilància en el procés d’innovació
1.2. Definicions
1.3. Objectius de la Vigilància Tecnològica
1.4. Fases del procés de Vigilància Tecnològica
TEMA 2. IDENTIFICACIÓ I ANÀLISI DE LES NECESSITATS DE VIGILÀNCIA 2.1. Relació entre la planificació estratègica i la Vigilància Tecnològica
2.2. Factors Crítics de Vigilància (FCV)
TEMA 3. OBTENCIÓ D’INFORMACIÓ. LES FONTS D’INFORMACIÓ 3.1. Tipologia de fonts d’informació
3.2. Selecció de fonts i recuperació de la informació (RI)
TEMA 4. CERCA D’INFORMACIÓ. VIGILÀNCIA A INTERNET 4.1. Cerca d’informació a internet
4.2. Eines de Vigilància
TEMA 5. ANÀLISI DE LA INFORMACIÓ 5.1. Tractament de la informació
5.2. Mineria de dades i text
TEMA 6. VALORITZACIÓ DE LA INFORMACIÓ 6.1. Productes de Vigilància Tecnològica
6.2. Difusió i comunicació
6.3. Orientació per a la presa de decisions

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A7
11 0 11
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
B4
B6
C1
C2
15 0 15
Assignments
B4
B6
C1
C2
C3
4 40 44
Personal tuition
4 0 4
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura, estructuració dels temps, informació sobre el treball final, fitxa de l'alumne
Lecture Sessions teòriques a l'aula ordinària en relació a la metodologia de la vigilància sistemàtica o puntual: definició de les necessitats de vigilància (què, com); cerca, anàlisi i registre de la informació; difusió de la informació i posada en valor.
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms Aplicar a l'aula d'informàtica els coneixements impartits en les sessions magistrals: exercicis pràctics relacionats amb les fonts d'informació (selecció, ús i extracció d'informació de fonts formals i estructurades); eines específiques d'ús per a la vigilància tecnològica (selecció, ús i extracció d'informació de fonts informals no estructurades); i, eines d'anàlisi, difusió i publicació de la informació recuperada.
Assignments Selecció d’un cas d’estudi relacionat amb els interessos de l’alumne. El projecte consistirà en el disseny de les fases principals d’un sistema de VT: FCV, identificació de fonts, automatització de fonts, disseny d’un sistema de difusió i comunicació de la informació recopilada.
Personal tuition En aquesta assignatura hi ha dos tipus d’atenció personalitzada:
1. Amb cita concertada. Dues reunions: inicial per comentar les possibles opcions per triar el supòsit pel projecte; una segona cita un cop iniciat el projecte per concretar-ne els detalls.
2. Atenció individualitzada en continu durant la realització dels exercicis pràctics a l’aula de TIC.

Personalized attention
Description
En aquesta assignatura hi ha dos tipus d’atenció personalitzada: 1. Amb cita concertada. Dues reunions: inicial per comentar les possibles opcions per triar el supòsit pel projecte; una segona cita un cop iniciat el projecte per concretar-ne els detalls. 2. Atenció individualitzada en continu durant la realització dels exercicis pràctics a l’aula de TIC.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
B4
B6
C1
C2
C3
Selecció d’un cas d’estudi relacionat amb els interessos de l’alumne. El projecte consistirà en el disseny de les fases principals d’un sistema de VT: FCV, identificació de fonts, automatització de fonts, disseny d’un sistema de difusió i comunicació de la informació recopilada. 100%
Others  
 
Other comments and second exam session

En segona convocatòria també s'exigirà la realització d'un projecte final de les mateixes característiques que el de primera convocatòria.


Sources of information

Basic Arroyo Varela, S. R., La inteligencia competitiva: una herramienta clave en la estrategia empresarial, , Madrid: Pirámide, 2005
, Modelos de vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva. , , Bilbao: BAI, 2007
Palop, P.; Vicente, J. M., Vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva: su potencial para la empresa , , Madrid: COTEC, 1999
Rey Vázquez L., Informe APEI sobre vigilancia tecnológica, , Gijón, 2009

http://www.documentalistaenredado.net/contenido/mod_vig_cast.pdf

http://www.eenbasque.net/guia_transferencia_resultados/files/COTEC%20-%20Vigilancia%20Tecnologica%20e%20Inteligencia%20Competitiva%20-%20su%20potencial%20para%20la%20empresa%20espanola.pdf

http://eprints.rclis.org/14114/

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.