IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) R+D+I POLICIES Code 16655110
Study programme
Entrepreneurship and Innovation (2014)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Compulsory First AN
Language
Català
Department Economia
Coordinator
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
E-mail agusti.segarra@urv.cat
Lecturers
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Web
General description and relevant information Aquesta matèria justifica perquè els governs intervenen activament en el mercat del coneixement. Per les seves característiques aquest mercat presenta nombroses fallides cosa que dóna lloc a que les empreses innovadores tinguin pocs incentius per invertir en R+D. Això fa que la quantitat invertida per les empreses privades sigui inferior a la demandada per la societat, per a cobrir aquesta diferència els governs des dels regionals fins a les institucions de la UE participen activament en el foment de la recerca i la innovació.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Determinar les característiques de les polítiques de suport a la innovació i els instruments que s'utilitzen
Analitzar el paper dels governs en el foment de la innovació.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Identify things that need to be improved in complex situations and contexts.
Type C Code Learning outcomes
 C2 Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1.- L’ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ 1.1 Què és la ciència?
1.2 La recerca com a font generadora de coneixement.
1.3 Polítiques de foment de la recerca científica.
1.4 La R+D i la innovació
1.5 La innovació empresarial.
1.6 Les fonts de la innovació
TEMA 2.-MICROECONOMIA DE LA CIÈNCIA I LA INNOVACIÓ 2.1 La natura de les idees. Bens públics i innovació.
2.2 Les externalitats del coneixement
2.6 Les actuacions dels governs
2.7 Les agències de promoció de la I+D
TEMA 3.-LES POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE FOMENT DE LA RECERCA I LA INNOVACIÓ 3.1 La política de foment de la recerca i la innovació
3.2 Les fallides de mercat
3.3 Gènesi i evolució de les polítiques científiques, tecnològiques i d’innovació
3.4 L’Agenda Europea de Lisboa
3.5 Els instruments per a fomentar la I+D
3.6 L’avaluació de les polítiques publiques de foment de la innovació
TEMA 4. ELS SISTEMES NACIONALS, REGIONALS I SECTORIALS D’INNOVACIÓ 4.1 El sistema de recerca i innovació
4.2 Els agents del sistema
4.3 Dimensió sectorial i territorial dels sistemes d'innovació
4.4 Per què les universitats i les empreses viuen en mons diferents?
TEMA 5. R&D, COOPERACIÓ I TRANSFERÈNCIA DE TECNOLOGIA 5.1 La cooperació en matèria d'R&D
5.2 Determinants de la cooperació en I+D
5.3 La capacitat absortiva
5.4 Les estructures que faciliten la transferència de tecnologia
5.5 Acords de cooperació entre empreses i universitats
5.6 Els Centres Tecnològics
5.7 Fluxos internacionals de tecnologia
TEMA 6. EL SISTEMA DE PATENTS I LA DIFUSIÓ DE TECNOLOGIA 6.1 La patent: exclusió d'ús o barreres a la imitació?
6.2 El sistema de patents
6.3 Les patents a Espanya i a Catalunya
TEMA 7. LA POLÍTICA D’INNOVACIÓ I LA POLÍTICA TECNOLÒGICA A CATALUNYA I A ESPANYA 7.1 Cal una política pública per al foment de la recerca i la innovació? Fonaments
7.2 Les mesures de la política d'innovació
7.3 La política d'innovació a Espanya i a Catalunya
TEMA 8. LES POLÍTIQUES TECNOLÒGIQUES A USA, UNIÓ EUROPEA I JAPÓ 8.1 Una visió comparada de les polítiques tecnològiques
8.2 Cal ser originals o copiar les bones pràctiques?

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A5
3 0 3
Lecture
A5
18 37 55
Presentations / expositions
A5
B3
C2
5 5 10
Personal tuition
2 3 5
 
Extended-answer tests
A5
B3
C2
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l’assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentations / expositions Exposició oral del treball (prèvia presentació escrita).
Personal tuition Temps reservat per atendre i resoldre dubtes.

Personalized attention
Description
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Presentations / expositions
A5
B3
C2
Es valorarà la capacitat de l'alumne/a per sintetitzar els temes i destacar els aspectes més rellevants 40%
Extended-answer tests
A5
B3
C2
Consisteix en una prova escrita on l'alumne/a aborda quatre qüestions rellevants de la matèria 60%
Others  
 
Other comments and second exam session

Altres comentaris

La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.), la realització d'un treball individual sobre desenvolupament local, en base a la bibliografia del curs -es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat- i una prova escrita.

Segona convocatòria

La prova d'avaluació de la 2ª convocatòria consistirà en un examen final pel 100% de la nota, en la data oficial del calendari acadèmic del Màster.


Sources of information

Basic

Audretsch, D. and Acs, Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744.

Bayona, C.; García-Marco, T., Huerta, E., 2003. ¿Cooperar en I+D? Con quién y para qué. Revista de Economía Aplicada 31, 103-134.

Dasgupta, P. (2007): “Sciencie and Technology as institutions”, in Economics. A very short introduction, Oxford University Press, pp. 90-99.

F.M. Scherer (1999): New Perspectives on Economic Growth and Technological Innovation, Brookings Institution Press, Washington D.C., capítols 1-3, pp. 1-51.

Griliches, Z. (1990), “Patent statistics as economic indicators: a survey”, Journal of Economic Literature, 28(4), 1661-1707.

Guellec, D., i Van Pottelsbergue, B. (2007): The Economics of European

Hall B., Jaffe A., Trajtenberg M., (2000): “Market Value and Patent Citations: A First Look”, NBER working paper, No. 7741.

Kok, W. (2004): Facing the Challenge. The Lisbon strategy for growth and employment, Report from the High Level Group, Comission of the European Communities, Brussels

Mohnen, P., Mairesse, J. and Dagenais, M. (2006): “Innovativity: A comparison across seven European countries”, Economics of Innovation and New Technology, Vol 15 (4-5): 391-413

Patent System, OxfordUniversity Press.

Schumpeter, J. (1945): Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968).

Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial, Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244.

Segarra, A. (2007): “Losactores de la política de innovación a escala regional” en Vence, X.(Coord.), Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide,Madrid.

Vence, X.r (1995), Economía de la innovación y del cambio tecnológico, Madrid, Siglo XXI.

Veugelers, R.,Cassiman B. 2005: “R&D cooperation between firms and universities.Some empirical evidence from Belgian manufacturing”, Internation Journal of Industrial Organization, 23, 355-379

 

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.