IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) INFORMATION MANAGEMENT Code 16655205
Study programme
Entrepreneurship and Innovation (2014)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional AN
Language
Castellà
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
ARIAS OLIVA, MARIO
E-mail mario.arias@urv.cat
Lecturers
ARIAS OLIVA, MARIO
Web
General description and relevant information En aquesta assignatura s'analitzen els aspectes fonamentals i tendències de futur en l'àrea de gestió de la informació mitjançant eines tecnològiques, atès que les tecnologies i sistemes d'informació s'han convertit en eines fonamentals de la gestió empresarial.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Integrar coneixements avançats per analitzar i planificar les fases de creació d'una nova empresa.
 A2 Integrar els coneixements adequats per dissenyar el pla d'empresa.
 A7 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B2 Effective solutions to complex problems
 B3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV
 C6 Be able to define and develop their academic and professional project

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Analitzar la importància de la gestió de la informació en la creació d'una empresa nova i les principals eines.
Detectar noves oportunitats de negoci en l'àrea de la gestió de la informació.
 A2 Desenvolupar un projecte innovador (d'aplicació o investigació) en l'àrea de noves tecnologies.
 A7 Aprendre a treballar responsablement en el nou entorn tecnològic
Conèixer els impactes funcionals i sectorials de la gestió de la informació i les oportunitats emprenedores que presenten.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Set their own learning objectives.
 B2 Anticipate problems before they arise.
 B3 Reflect on the causes and the purposes of innovation.
 B4 Decide how to do a particular job so that it is of the highest quality possible.
Type C Code Learning outcomes
 C2 Understand basic computer hardware.
Understand the operating system as a hardware manager and the software as a working tool.
Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
 C3 Locate and access information effectively and efficiently.
Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.
Have a full understanding of the economic, legal, social and ethical implications of accessing and using information.
Reflect on, review and evaluate the information management process.
 C4 Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
 C6 Identify their training needs.
Identify their own academic and professional interests and motivations.
Define and study their curriculum bearing in mind their training needs, and their academic and pr ofessional interests and motivations
Develop resources and strategies that will ease their transition into working life.

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1: FONAMENTS DE LA GESTIÓ DE LA INFORMACIÓ
1.1. Fonaments digitals
1.2. Dades, informació coneixement
1.3. Eines i sistemes
1.4. Impactes socials i econòmics
TEMA 2: SISTEMES DE GESTIÓ DE LA INFORMACIÓ
2.1. ERP
2.2. BI
2.3. Altres sistemes
TEMA 3: INTERNET
3.1. Introducció
3.2. Disseny i usos
3.3. Seguretat i privacitat
3.4 Web 2.0
TEMA 4: IMPACTES SECTORIALS I FUNCIONALS
4.1. Impactes sectorials
4.2. Impactes funcionals
TEMA 5: IMPACTES ESTRATÈGICS I ORGANITZACIÓ
5.1. Organització virtual
5.2. BPR
5.3. Estratègia i tecnologia
5.4. Teletreball
TEMA 6: HABILITATS I TENDÈNCIES TIC
6.1. Habilitats directives per a la gestió de la informació
6.2. Tendències

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
16 0 16
Seminars
4 0 4
Presentations / expositions
4 0 4
Assignments
0 20 20
Previous studies
0 20 20
Personal tuition
4 0 4
 
Objective multiple-choice tests
0 1 1
Oral tests
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura i conèixer els interessos i coneixements previs en l'àrea de gestió de la informació
Lecture Sessions d'introducció a temes generals, reflexió i debat sobre els temes de l'assignatura
Seminars Seminaris professionals i acadèmics de convidats per aprofundir sobre aspectes específics de l'assignatura
Presentations / expositions Presentació de projectes avaluats pels alumnes
Assignments Realització de treballs individuals i en equip sobre temes relacionats amb l'assignatura
Previous studies Realització de forma individual de lectures obligatòries de l'assignatura
Personal tuition Atenció personalitzada

Personalized attention
Description
Es podrà contactar amb el professor en les hores establertes. Fora de l'horari establert es recomana concertar una cita amb el professor. També estarà disponible el contacte per email

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Presentations / expositions
Realització i presentació d'un projecte sobre temes d'actualitat en l'àrea de gestió de la informació
10%
Assignments
Realització de treballs relacionats amb l'assignatura
60%
Objective multiple-choice tests
Proves tipus test
20%
Oral tests
Proves orals d'exposició de continguts de l'assignatura
10%
Others  

Assistència i participació en les activitats desenvolupades a classe

 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic Norris G. et al , Del ERP al eBusiness: Transformado la Empresa, 2001,
McAfee, A, What Every CEO Needs to Know About The Cloud , 2011,
Arthur W.B. , The second economy , 2011 , Recurso electrónico
Kang D., Zea M , The trouble with travel distribution , 2012,
PwC, The Future of IT outsourcing and cloud computing , 2011,
Beath C., Becerra-Fernandez I., Ross J., Short J. , Finding Value in the Information Explotion , 2012,
Torres T., Arias M. et al , Employability, e-entrepreneurship and economic recovery , 2012,
Arias M. et at , The backwards, forwards and dideways changes of ICT , 2012,
Torres T., Arias M. et al , Information Technology and the learning society: Supporting life long learning and flexicurity policies , 2010,

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.