DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) RESPONSABILITAT SOCIAL I ÈTICA EMPRESARIAL Codi 16675103
Ensenyament
Mercats Internacionals (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BORRÀS GARRIDO, IRENE
Adreça electrònica irene.borras@urv.cat
Professors/es
BORRÀS GARRIDO, IRENE
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Desenvolupar habilitats directives i coneixements tècnics per gestionar la complexitat de la realitat de l'empresa internacional d'una manera social i mediambientalment responsable.
 A6 Avaluar les repercussions del marc institucional internacional, especialment el de la Unió Europea, i de les polítiques que es deriven i que incideixen en l'àmbit en el qual l'empresa o institució pública desenvolupa la seva activitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Comprendre i fomentar els processos de canvi i desenvolupament de les organitzacions.
Conèixer les principals polítiques i estratègies que les empreses tenen a la seva disposició per incorporar la responsabilitat social corporativa en la seva gestió, així com conèixer les últimes tendències en aquest àmbit.
Prendre consciència de la importància de l'ètica i els valors en el món dels negocis internacionals i incorporar elements de sostenibilitat mediambiental i social a la gestió empresarial.
 A6 Adquirir els coneixements necessaris per permetre el posicionament de l'empresa en el mercat Europeu
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. L'entorn de les empreses avui 1.1. L'estat del món.
1.2. Empreses i confiança.
1.3. Responsabilitats.
1.4. Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni.
2. L'ètica en els negocis 2.1 L'ètica en els negocis
2.2. Presa de decisions ètiques
3. RSC 3.1 Codis de conducta
4. Grups d'interès 4.1 Stakeholders
4.2 Accions a desenvolupar
5. Paper del líder responsable 5.1. Valors
5.2. Funcions
6. Comunicació 6.1. Eines de Comunicació
7. Reporting 7.1. Certificacions
7.2. Quadre de comandament
7.3. Estàndards de reporting
8. Pla estratègic RSC 8.1. Com desenvolupar una estratègia de RSC
9. Més enllà de l'RSC 9.1. Un altre tipus d'empreses
innovació social

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A6
CT7
11 16 27
Debats
A5
CT7
10 10 20
Presentacions / exposicions
A5
CT7
2 19 21
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
CT7
4 0 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A5
A6
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: continguts, objectius, competències que es treballen, avaluació, bibliografia, etc.
Sessió Magistral Classe magistral participativa, on el professor exposa els continguts dels diferents temes del programa, demanant la la participació per part de l'alumne
Debats Debat i discussió sobre qüestions relacionades amb el temari de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició i defensa per part dels alumnes dels treballs realitzats.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi i resolució de casos relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps reservat per atendre i resoldre dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que el professor reserva per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Cal contactar amb el professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A5
CT7
Al llarg del curs es presentaran i defensaran públicament diverses activitats proposades pel professor 50%
Proves de desenvolupament
A5
A6
Prova de preguntes obertes relacionades amb el contingut expplicat 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A l'inici del curs i mitjançant el Moodle el professor donarà les indicacions corresponents en relació a les activitats proposades.

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global de l'assignatura amb un pes del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

Buchholtz, A.K. y Carroll, A.B. , Business and society: Ethics and stakeholder management, 8ª ed. Edición internacional, South-Western Cengage Learning. Canadá. 2012

Crane, A. y Matten, D. (2010) , Business ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization, 3ª ed., Oxford University Press. Oxford. 2010

Fernández Gago, R. (2005), Administración de la Responsabilidad Social Corporativa, , Thomson, España.

Guillén Parra, M- (2005), Ética en las organizaciones: construyendo confianza. Madrid: Pearson-Prentice Hall.

Olcese, A. Rodríguez, M.A. y Alfaro, J. (2008), Manual de la Empresa Responsable y Sostenible, , McGrawHill, Madrid.
Complementària

Camacho, I., Fernández, JL i Miralles, j. (2002), Ética de la empresa. Desclée. Bilbao

Francés, P. (2004), Ética de los negocios. Innovación y Responsabilidad. Desclée.Colección Ética aplicada. Bilbao

Jones, C.; Parker, M. i Bos, R. (2005): For Business Ethics. Routledge. UK.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent