DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ESTRATÈGIES D'INTERNACIONALITZACIÓ Codi 16675104
Ensenyament
Mercats Internacionals (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Economia
Coordinador/a
CABALLERO GABAS, MARIA LUZ
Adreça electrònica marialuz.caballero@urv.cat
Professors/es
CABALLERO GABAS, MARIA LUZ
Web
Descripció general i informació rellevant El contingut de l’assignatura d’Estratègies d’Internacionalització pretén familiaritzar els estudiants amb totes les consideracions i decisions que els equips directius de les empreses contemplen en entorns internacionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Analitzar els mercats internacionals mitjançant tècniques i enfocaments multidisciplinaris avançats que permetin facilitar informació rellevant a les empreses internacionals i / o amb voluntat d'internacionalització.
 A3 Capacitar l'estudiant per elaborar plans estratègics d'expansió internacional per a empreses.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Gestionar i comunicar informació complexa, de temes diversos, amb naturalitat, en llengua estrangera.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
 CT8 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Adquirir els coneixements pràctics necessaris per entendre el procés que permet el posicionament en els mercats internacionals.
 A3 Adquirir els coneixements i eines avançats necessaris per a dissenyar, coordinar, implementar i avaluar un pla d'internacionalització
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Gestionar i comunicar informació complexa, de temes diversos, amb naturalitat, en llengua estrangera.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
 CT8 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. La globalització 1.1 Introducció
1.2 Què entenem per globalització
1.3 Factors que impulsen la globalització
1.4 El repte ètic de la globalització per les empreses.
TEMA 2. L’estratègia internacional 2.1 Introducció
2.2 Concepte d’estratègia
2.3 Anàlisi extern (macro-entorn) i intern (micro-entorn)
2.4 Motius i condicionaments de l’estratègia internacional
TEMA 3. La decisió d’entrada en mercats internacionals 3.1 Introducció
3.2 Anàlisi i selecció de mercats internacionals
3.3 Formes d’entrada en els mercats internacional
3.3.1 L’exportació
3.3.2 Les llicències
3.3.3 La inversió directa (joint ventures, adquisicions, filials)
3.4 L’elecció del mètode d’entrada
3.5 El procés d’internacionalització seqüencial de l’empresa exportadora a la multinacional
TEMA 4. L’organització de l’empresa internacional 4.1 Introducció
4.2 L’organització de l’empresa internacional
4.2.1 Estructures organitzatives
4.2.2 Nous dissenys d’estructures
4.3 Ajust estructural en l’estratègia de creixement
4.4 Mecanismes de coordinació i control a l’empresa multinacional
TEMA 5. Els enfocaments estratègics de competència internacional

5.1 Globalització i Fragmentació
5.2 Tipus d’enfocament estratègic:
5.2.1 Multi domèstic
5.2.2 Global
5.2.3 Transnacional
5.3 L’estratègia de la filial exterior
TEMA 6. Les variables socioculturals. 6.1 Concepte de cultura
6.2 Anàlisi de diferències culturals entre països
6.3 La cultura de negocis en el món:
6.3.1 Àsia
6.3.2 Europa
6.3.3 Nord América
6.3.4 Amèrica Llatina
TEMA 7. Els Recursos Humans a l’empresa internacional 7.1 Introducció
7.2 La gestió d’ expatriats: avantatges i inconvenients
7.3 Pràctiques internacionals de Recursos Humans:
7.3.1 Reclutament i selecció
7.3.2 Formació i desenvolupament professional
7.3.3 Compensació
7.3.4 L’expatriació a Espanya

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A3
CT1
8 8 16
Treballs
A1
A3
CT1
CT2
CT3
CT4
CT7
CT8
6 17 23
Sessió Magistral
A1
A3
CT1
CT2
CT3
CT4
CT7
CT8
10 14 24
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A1
A3
CT1
CT2
CT3
CT7
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al temari de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S’avaluarà l’assistència, la participación en els debats, el treball en equip i la presentación oral.
Treballs S’avaluarà tant el treball escrit com l’exposició oral i el treball en equip. La presentació del treball pràctic per part del grup de treball es farà seguint les especificacions que els hi seran lliurades en el seu moment.
Sessió Magistral Continguts de l'assignatura
Atenció personalitzada Tutories

Atenció personalitzada
Descripció
Per a realitzar atenció personalitzada contactar primer amb el professor

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A3
CT1
S’avaluarà l’assistència, la participación en els debats, el treball en equip i la presentación oral. 10%
Treballs
A1
A3
CT1
CT2
CT3
CT4
CT7
CT8
S’avaluarà tant el treball escrit com l’exposició oral i el treball en equip. La presentació del treball pràctic per part del grup de treball es farà seguint les especificacions que els hi seran lliurades en el seu moment. 40%
Proves de desenvolupament
A1
A3
CT1
CT2
CT3
CT7
Examen que combinarà teoria i pràctica i que inclourà tots els continguts impartits en l’assignatura. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Mateixa metodologia que primera convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica Pla Barber, José & León Darder, Fidel, Dirección de Empresas Internacionales, ,
Barlett, Christopher & Ghostal, Sumantra, Transnational management: text, cases, and readings in corss-border management, ,

Complementària Gooderham, Paul & Nordhaug Odd , International Management: Cross-Boundary Challenges , ,
Cullen, John & Parboteeah, K. , Multinational Management: A strategic Approach , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent