DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) LA COMPETÈNCIA I LA REGULACIÓ DELS MERCATS Codi 16675208
Ensenyament
Mercats Internacionals (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Economia
Coordinador/a
GIMÉNEZ GÓMEZ, JOSÉ MANUEL
Adreça electrònica josemanuel.gimenez@urv.cat
sabine.flamand@urv.cat
Professors/es
GIMÉNEZ GÓMEZ, JOSÉ MANUEL
FLAMAND , SABINE CHARLOTTE M
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'analitzen una sèrie d'aspectes de certs mercats i indústries que requereixen la intervenció pública a través de la regulació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Desenvolupar habilitats directives i coneixements tècnics per gestionar la complexitat de la realitat de l'empresa internacional d'una manera social i mediambientalment responsable.
 A6 Avaluar les repercussions del marc institucional internacional, especialment el de la Unió Europea, i de les polítiques que es deriven i que incideixen en l'àmbit en el qual l'empresa o institució pública desenvolupa la seva activitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer les principals polítiques i estratègies que les empreses tenen a la seva disposició per incorporar la responsabilitat social corporativa en la seva gestió, així com conèixer les últimes tendències en aquest àmbit.
 A6 Saber analitzar les polítiques i regulacions emanades de les institucions encarregades de supervisar els mercats i evitar pràctiques anticompetitives, tant a l'Estat espanyol com a la Unió Europea.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Conceptes bàsics de política de competència Definició i objectiu de la política de competència en relació amb la regulació
El poder del mercat Definició del mercat de producte

Avaluació del poder del mercat
Fusions horitzontals Efectes unilaterals

Efectes col·lusius

Estudis de cas
Restriccions verticals Doble marginació

Negociació exclusiva

Estudis de cas
Pràctiques excloents Predació

Monopolització

Altres pràctiques abusives

Estudis de cas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A6
CT3
10 10 20
Sessió Magistral
A5
A6
15 33 48
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A5
A6
CT3
2 0 2
Proves objectives de tipus test
A5
A6
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activities to plan the content and provide references
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Time is devoted to the resolution of problems and case studies where the theoretical concepts are applied in class
Sessió Magistral Illustration of the contents of the course
Atenció personalitzada The office hour allows the students to learn the concepts of the course, with a focus on those concepts that are more difficult to understand

Atenció personalitzada
Descripció
Al llarg del curs, l'atenció personal es dedica als estudiants per verificar el seu progrés i, si cal, identificar les estratègies més adequades per aprendre els conceptes bàsics del curs. Correu electrònic: raffaele.fiocco@urv.cat Horari d'atenció: dimecres de 17.00 h a 18.00 h

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A5
A6
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. 25%
Proves de desenvolupament
A5
A6
CT3
Examen escrit al final de l'assignatura.
75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es farà un examen final amb un pes del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Roger Sherman, Market regulation, Pearson Education, 2008
Daniel F. Spulber, Regulation and markets, The MIT Press, 1989

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent