Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Utilizar principios jurídicos y valores fundamentales como instrumento de trabajo en la interpretación del ordenamiento jurídico |
| A2 |
Identificar, interpretar y emplear las fuentes jurídicas internas, europeas, internacionales y comparadas |
| A7 |
Ser consciente de la función del derecho como sistema regulador de las relaciones sociales y económicas |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B4 |
Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C5 |
Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Comprendre la diversidad de sistemas jurídicos y sus influencias recíprocas
Distingue y contrasta las concepciones jurídicas fundamentales y las diferentes formas del pensamiento jurídico
| | A2 |
Comprende el funcionamiento genérico del sistema de fuentes de los diferentes ordenamientos jurídicos españoles
| | A7 |
Genérico
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B4 |
Genèric
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C5 |
Muestra respeto a los valores propios de una cultura de paz y de valores democráticos.
|
tema |
Subtema |
I. Introducció |
|
1.- La Constitució i el Dret constitucional. |
Concepte de Constitució. Funcions de la Constitució. Concepte de Dret constitucional. El poder constituent. La interpretació constitucional. |
2.- El constitucionalisme històric espanyol. |
El constitucionalisme espanyol durant el segle XIX. La II República. El franquisme. La Transició política. El procés constituent. |
II. Principis estructurals |
|
3.- L'Estat de Dret. |
Concepte i orígens. El principi de constitucionalitat. El principi de legalitat. La seguretat jurídica. |
4.- L'Estat democràtic. |
Concepte i orígens. La sobirania popular. Formes de participació: representació política i participació directa. |
5.- L'Estat social. |
Concepte i orígens. La clàusula de transformació de l'article 9.2. La Constitució econòmica. |
6.- L'Estat constitucional espanyol. |
L'Estat espanyol com a Estat social i democràtic de dret. La monarquia parlamentària. L'Estat autonòmic. Els valors superiors i els drets fonamentals. La integració europea. |
III. Les institucions de l'Estat |
|
7.- Les Corts Generals. |
Evolució històrica. El bicameralisme. L'organització i el funcionament de les cambres. L'estatut dels parlamentaris. Funcions. El procediment legislatiu. |
8.- El Govern. |
Evolució històrica. La investidura. Composició i funcions. El control del Govern. El cessament del Govern. L'Administració pública. |
9.- El poder judicial. |
Principis constitucionals. Organització i funcions. El Consell General del Poder Judicial. El Ministeri fiscal. La participació ciutadana. |
10.- El Tribunal Constitucional. |
La jurisdicció constitucional. Composició i estatut dels magistrats. Organització i funcionament. Competències. |
IV. La Constitució i les fonts del Dret. |
|
11.- El sistema de fonts i la Constitució. |
Concepte de font, procediment i rang normatiu. La Constitució com a norma. El valor derogatori de la Constitució. La Constitució com a font de fonts. Els principis d'ordenació. La reforma de la Constitució. |
12.- Els tractats internacionals. |
Els tractats internacionals: concepte, tipus i rang. Els tractats relatius a la Unió Europea. |
13.- La Llei. |
Evolució històrica i concepte actual de llei. Tipus de llei. Reserva de llei. La llei orgànica. |
14.- Les normes del Govern amb rang de llei. |
La potestat legislativa del Govern. El decret-llei. El decret legislatiu. |
15.- Les sentències del Tribunal Constitucional. |
El valor de les sentències del Tribunal Constitucional. |
16.- El Reglament. |
Concepte i classes. La potestat reglamentària. La relació entre el reglament i la llei. Altres fonts de l'ordenament jurídic. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
1 |
3 |
Sesión magistral |
|
36 |
52.5 |
88.5 |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
16 |
32 |
48 |
Atención personalizada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
2 |
0 |
2 |
Pruebas prácticas |
|
4 |
0 |
4 |
Pruebas de desarrollo |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Atención personalizada |
Atenció personalitzada als estudiants per resoldre dubtes i orientar-los. |
descripción |
Consulta i seguiment sobre aspectes del programa de l'assignatura. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Prova teòrica amb preguntes tipus test sobre el contingut de l'assignatura. |
50% |
Pruebas prácticas |
|
Resolució d'un cas pràctic amb aplicació de la normativa vigent. |
30% |
Pruebas de desarrollo |
|
Prova teòrica consistent el desenvolupar diversos aspectes del programa de l'assignatura. |
20% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació continuada consistirà en tres proves durant el curs (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Les proves no superades s'hauran de recuperar a la segona convocatòria, en el marc d'una prova global de recuperació. Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les proves. Aquells estudiants que no segueixin l'avaluació continuada hauran de fer una prova global de recuperació a la segona convocatòria. La correcció lingüística (gramàtica, ortografia, sintaxi) es tindrà en compte a l'hora de valorar les proves, i pot arribar a disminuir en dos punts el conjunt de la prova corresponent. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Básica |
Álvarez Conde, Enrique, Curso de Derecho Constitucional Español, Vol. I, darrera edició, Madrid: Tecnos
Aparicio Pérez, M. A., Manual de Derecho Constitucional, darrera edició, Barcelona: Atelier
Balaguer Callejón, F. et al., Derecho constitucional, Vol. II, darrera edició, Madrid: Tecnos
Balaguer Callejón, F. (coord.), Introducción al Derecho Constitucional, darrera edició, Madrid: Tecnos
Castellà Andreu, J. M. (ed.), Derecho constitucional básico, darrera edició, Barcelona: Huygens
Díez-Picazo, L. M., Sistema de Derechos Fundamentales, darrera edició, Madrid: Thompson-Civitas
López Guerra, L. et al., Dret Constitucional, volum I, darrera edició, València: Tirant lo Blanch
|
Per a la preparació de les pràctiques cal utilitzar també repertoris de legislació i
consultar jurisprudència: el Boletín Oficial del Estado publica les sentències del Tribunal
Constitucional, però també podeu consultar-les a la pàgina www.tribunalconstitucional.es; a la pàgina www.echr.coe.int, podeu accedir a les sentències del Tribunal Europeu de Drets Humans. |
Complementaria |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|