Type A
|
Code |
Competences Specific | | DRET-A1 |
Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
|
| DRET-A2 |
Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades
|
| DRET-A7 |
Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | DRET-B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C5 |
Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| DRET-A1 |
Genèric
| | DRET-A2 |
Comprèn el funcionament genèric del sistema de fonts dels diferents ordenaments jurídics espanyols
| | DRET-A7 |
Genèric
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| DRET-B4 |
Genèric
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C5 |
Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th
ose with special educational needs.
|
Topic |
Sub-topic |
1. Catalunya com a comunitat política i el seu marc constitucional: evolució històrica |
i. L’organització política i l’autogovern de Catalunya fins al 1714
ii. La pervivència i evolució de la identitat política catalana sense correlat institucional (1714-1931)
iii. La Segona República
iv. El procés constituent i estatuent (1977-1979)
v. L'Estatut de 2006 |
2. Els fonaments de l'autogovern de Catalunya |
i. La forma territorial de l’Estat
ii. Catalunya com a nacionalitat i el dret a l’autonomia
iii. L'Estatut d'autonomia com a norma institucional bàsica de la Generalitat
iv. Els drets històrics i els símbols
v. La ciutadania autonòmica, els drets estatutaris i els principis rectors
vi. El regim juridicolingüístic |
3. El sistema institucional de la Generalitat |
i. El Parlament de Catalunya
ii. El President de la Generalitat i el Govern
iii. Les altres institucions de la Generalitat
iv. El Poder Judicial a Catalunya
v. L'organització territorial i el règim local a Catalunya |
4. Les competències de la Generalitat |
i. Concepte de competència i tipus
ii. El sistema constitucional de distribució de competències: Constitució i Estatut d'Autonomia
iii. La modificació extraestatutària de les competències
iv. Les competències de la Generalitat |
5. La projecció externa de la Generalitat: l'Estat, la Unió Europea, l'acció exterior |
i. Les relacions de col·laboració entre l'Estat i la Generalitat: auxili, coordinació i cooperació
ii. Las participació de Catalunya en els òrgans de l'Estat
iii. Autonomia i Unió Europea
iv. L'acció exterior de la Generalitat |
6. Els conflictes entre l'Estat i les comunitats autònomes |
i. Els conflictes de competències
ii. El recurs d'inconstitucionalitat de caràcter competencial
iii. La impugnació per part del Govern de l'Estat de les disposicions i resolucions de les comunitats autònomes |
7. El finançament de la Generalitat |
i. El finançament de les comunitats autònomes: qüestions generals
ii. La regulació del sistema de finançament de la Generalitat |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
2 |
4 |
Lecture |
|
50 |
0 |
50 |
Problem solving, classroom exercises |
|
36 |
40 |
76 |
Personal tuition |
|
4 |
0 |
4 |
|
Practical tests |
|
4 |
4 |
8 |
Objective short-answer tests |
|
2 |
2 |
4 |
Extended-answer tests |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació dels continguts, les metodologies, les activitats del curs i el sistema d'avaluació, així com dels objectius que es persegueixen. |
Lecture |
Explicació a classe dels continguts de l'assignatura i comentari dels materials i fonts d'informació pertinents per al seguiment de la matèria. |
Problem solving, classroom exercises |
Plantejament i resolució de supòsits de fet pràctics en relació amb els continguts de l'assignatura. |
Personal tuition |
Durant el curs, es realitzaran les tutories pertinents. |
Description |
Consulta i seguiment sobre aspectes del programa. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Practical tests |
|
Durant el curs es realitzará una prova avaluativa de caràcter pràctic, consistent en preguntes sobre un supòsit de fet determinat en què serà necessari aplicar els coneixements apresos en la part teòrica. |
25% |
Objective short-answer tests |
|
Al final dels primers tres blocs temàtics de l'assignatura es realitza un exercici consistent en cinc qüestions curtes que l'estudiant ha de respondre. |
25% |
Extended-answer tests |
|
Es realitza una prova de desenvolupament on l'estudiant ha de demostrar l'assimilació dels continguts de l'assignatura en relació amb les competències l'adquisició de les quals ha d'acreditar. |
50% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
L'avaluació continuada és obligatòria i consistirà en tres proves (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les proves de l'avaluació continuada. La segona convocatòria consistirà en una prova global de recuperació on hi haurà un exercici corresponent a cadascuna de les proves avaluatives realitzades durant l'avaluació continuada. Les proves no superades durant l'avaluació continuada s'han de recuperar en segona convocatòria. Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les parts de la prova global de recuperació. |
Basic |
|
|
|
Per preparar els continguts de l'assignatura podeu consultar les referències següents: APARICIO, M. A. (dir.); Manual de Derecho Constitucional, Barcelona, Atelier, 2016 (3a. edició). BARCELÓ SERRAMALERA, M. i VINTRÓ, J. (coord.); Dret Públic de Catalunya, Barcelona, CEDECS, 2011 (2a. edició). CASTELLÀ ANDREU, J. M. (ed.); Derecho constitucional básico, Barcelona, Huygens, 2014. RIDAO, J.; Curs de Dret Públic de Catalunya.
Comentari a l'Estatut, Barcelona, Ariel (Grup62) - Escola d'Administració
Pública (EAPC), 2012 (2a. edició). A banda d'això, caldrà tenir en compte les referències normatives i jurisprudencials que s'aniran indicant durant el curs. |
|
Complementary |
|
|
|
Other comments |
L'avaluació continuada és obligatòria i consistirà en tres proves durant el curs (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Les proves no superades s'hauran de superar en la segona convocatòria, en el marc d'una prova global de recuperació, on hi haurà un exercici corresponent a cadascuna de les proves avaluatives realitzades durant el curs. Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les proves. |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|