IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) FUNDAMENTAL RIGHTS Code 16914106
Study programme
Double degree in Business Administration and Management and Law (2014)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
5 Compulsory Second
Language
Català
Department Public Law
Coordinator
BARRAT ESTEVE, JORDI
E-mail jordi.barrat@urv.cat
marcel.mateu@urv.cat
Lecturers
BARRAT ESTEVE, JORDI
MATEU VILASECA, MARCEL
Web
General description and relevant information L'assignatura obligatòria Drets Fonamentals tracta de l'anàlisi del regim general dels drets i deures constitucionals així com l'estudi particularitzat d'aquells drets que la Constitució de 1978 reconeix.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 The use of legal principles and fundamental values as working instruments for interpreting the legal code
 A2 Identification, interpretation and use of internal, European, international and comparative legal sources
 A7 Awareness of the function of law as a system for regulating social and economic relations
Type B Code Competences Transversal
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Understand the system for protecting fundamental rights and how these rights are connected to the application of law
 A2 General
 A7 Understand and appreciate the meaning of the main legal instruments regulating economic and social reality
Type B Code Learning outcomes
 B4 Take correct decisions at key moments confidently, consistently and systematically.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
PART GENERAL Tema 1. Evolució i concepte dels drets fonamentals.
Evolució històrica i constitucionalizació dels drets. Noció de dret fonamental. Sistemàtica dels drets a la Constitució Espanyola de 1978. La dignitat de la persona. El reconeixement i la protecció internacional dels drets humans: Consell d'Europa i Unió Europea.
Tema 2. Elements configuradors dels drets
Titularitat i condicions d'exercici dels drets. Nacionalitat i estrangeria: els drets dels estrangers.
Contingut, delimitació i límits dels drets fonamentals. Vinculació i eficàcia dels drets i llibertats enfront dels poders públics i entre particulars.
Tema 3. Les garanties no jurisdiccionals.
La reserva de llei i el respecte al contingut essencial. El Defensor del Poble.
Tema 4 . Les garanties jurisdiccionals.
La protecció ordinària. El procediment preferent i sumari. El recurs d'empara constitucional.
Tema 5. La suspensió dels drets i llibertats.
La suspensió col·lectiva: els estats excepcionals. La suspensió individual: la normativa antiterrorista.
PART ESPECIAL Tema 6. El principi d'igualtat.
Dimensions de la igualtat a la Constitució. La igualtat en la llei i la igualtat en aplicació de la llei. La prohibició de discriminació. La igualtat de gènere.
Tema 7. El dret a la tutela judicial efectiva.
Concepte, característiques i contingut de la tutela. La prohibició d'indefensió. Les clàusules específiques de l'article 24.2 CE.
Tema 8. Els drets de llibertat individual.
El dret a la vida i a la integritat física i moral. La llibertat ideològica i religiosa. El dret a l'honor, a la intimitat i a la pròpia imatge. La inviolabilitat del domicili. El secret de les comunicacions. La protecció de les dades personals. Els drets de llibertat, seguretat i de moviment; l'habeas corpus.
Tema 9. Els drets polítics i de participació.
La llibertat d'expressió. La llibertat i el dret a la informació. El dret de reunió i de manifestació. El dret d'associació. El dret a participar en els assumptes públics i d'accés als càrrecs públics. El dret de petició.
Tema 10. Els drets socials i econòmics.
Els drets de l’àmbit educatiu. Els drets de l’àmbit laboral: dret al treball, la llibertat sindical i el dret de vaga. La llibertat d'empresa. Els principis rectors de la política social i econòmica.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A1
2 2 4
Problem solving, exercises in the classroom
A7
B4
20 16 36
Debates
B4
6 6 12
Lecture
A1
A2
A7
30 20 50
Personal attention
B4
3 3 6
 
Short-answer objective tests
A1
A7
B4
2 4 6
Practical tests
A1
A7
B4
1 4 5
Extended-answer tests
A1
A7
B4
2 4 6
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Problem solving, exercises in the classroom Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Debates Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Personal attention Tutories i consultes individuals per resoldre dubtes o qüestions relatives a l'assignatura

Personalized attention
Description
El professor dedicarà un temps a resoldre dubtes o problemes relacionats amb el contingut de l'assignatura

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Short-answer objective tests
A1
A7
B4
Exàmen escrit de preguntes curtes sobre els temes 6 a 10 del programa de l'assignatura (part especial) 30%
Practical tests
A1
A7
B4
Resolució d'un cas pràctic amb aplicació de la normativa vigent 50%
Extended-answer tests
A1
A7
B4
Prova teòrica amb preguntes tipus test sobre els temes 1 a 5 del programa de l'assignatura (part general) 20%
Others  
 
Other comments and second exam session

L'avaluació continuada consistirà en tres proves durant el curs (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Les proves no superades s'hauran de recuperar a la segona convocatòria, en el marc d'una prova global de recuperació. Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les proves. La segona convocatòria consistirà en una prova global de recuperació.

La correcció lingüística (gramàtica, ortografia, sintaxi) es tindrà en compte a l'hora de valorar les proves, i pot arribar a disminuir en dos punts el conjunt de la prova corresponent.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Sources of information

Basic

Per a preparar el programa es poden consultar les edicions més recents dels manuals següents: 

ÁLVAREZ CONDE, E.; Curso de Derecho Constitucional Español, volum I, Tecnos, Madrid, darrera edició.

APARICIO PÉREZ, M.A. (dir.); Manual de Derecho Constitucional, Ed. Atelier, Barcelona, darrera edició.

BALAGUER CALLEJÓN, F. , CÁMARA VILLAR, G.; LÓPEZ AGUILAR, J.F., CANO BUESO, J., BALAGUER CALLEJÓN, M.L., RODRÍGUEZ, A., Derecho constitucional, vol. II, Tecnos, Madrid, darrera edició.

BALAGUER CALLEJÓN, F. (coord.); Introducción al Derecho Constitucional, Tecnos, Madrid, darrera edició.

CASTELLÀ ANDREU, Josep Maria (ed.), Derecho constitucional básico, Huygens Editorial, Barcelona, darrera edició.

DÍEZ-PICAZO, L.M.; Sistema de Derechos Fundamentales, Thomson-Civitas, darrera edició.

LÓPEZ GUERRA, L., ESPIN, E.; GARCÍA MORILLO, J. PÉREZ TREMPS, P.; SATRÚSTEGUI, M.;  Dret Constitucional, volum I, València, Tirant lo Blanch, darrera edició.


Per a la preparació de les pràctiques cal utilitzar també repertoris de legislació i consultar jurisprudència: el Boletín Oficial del Estado publica les sentències del Tribunal Constitucional, però també podeu consultar-les a la pàgina www.tribunalconstitucional.es; a la pàgina www.echr.coe.int, podeu accedir a les sentències del Tribunal Europeu de Drets Humans.

Complementary

ALZAGA VILLAAMIL, O. (dir.); Comentarios a la Constitución española de 1978, volums II y III, Cortes Generales/EDERSA, Madrid, 1997.

BASTIDA FREIJEDO, F., (coord); Teoría general de los derechos fundamentales en la Constitución Española, Tecnos, Madrid, 2004.

FIORAVANTI, M.; Los derechos fundamentales. Apuntes sobre historia de las constituciones, Trotta, 2ª ed., Madrid, 1998.


JIMÉNEZ CAMPO, J., Derechos fundamentales. Concepto y garantías, Trotta, Madrid, 1999.

PECES-BARBA, G., Historia de los derechos fundamentales, Dykinson, Madrid, 1998.

PECES-BARBA, G., Lecciones de derechos fundamentales, Dykinson, Madrid, 2004.

PÉREZ LUÑO, A.-E., Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, Civitas, Madrid, 2003.


PÉREZ LUÑO, A.-E., Los derechos fundamentales, Tecnos, 4ª ed., Madrid, 1991


PIETRO SANCHÍS, L.; Estudios sobre derechos fundamentales, Madrid, Debate, 1990.

QUINTERO OLIVARES, G. (Dir); Derecho penal constitucional Ed. Tirant lo Blanch, 2015.

SÁNCHEZ FERRIZ, R.; Estudio sobre las libertades, València, Tirant lo Blanch, 1989.

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
LEGAL REGULATION OF EQUALITY/15214234
LEGAL PROTECTION AND VIOLENCE AGAINST WOMEN/15214235


Subjects that it is recommended to have taken before
THE CONSTITUTION AND THE SYSTEM OF SOURCES/15214005
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.