IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject (*) BUSINESS DECISION TECHNIQUES Code 16914130
Study programme
Double degree in Business Administration and Management and Law (2014)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Fourth 2Q
Language
Castellà
Department Business Management
Coordinator
HERNANDEZ LARA, ANA BEATRIZ
E-mail anabeatriz.hernandez@urv.cat
Lecturers
HERNANDEZ LARA, ANA BEATRIZ
Web
General description and relevant information L'assignatura pretén aproximar a l'estudiant des d'un punt de vista pràctic a diferents tècniques de suport a l'adopció de decisions que permeten afrontar diferents situacions problemàtiques de les empreses actuals.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A4 Understand the nature of companies or other private or public institutions and how they work. They are also familiar with their functional areas, and understand their competitive and institutional field and strategic dimension.
 A6 Draw up projects about overall management or the functional areas of a company that reflect their ability to identify and carry out business initiatives.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A4 Take coherent and correct decisions using information about a company and its competitors.
Be able to analyse the effects of different decisions.
 A6 Describe the most appropriate decision making techniques for each type of problem in each area of operation, or a company as a whole.
Appropriately manage team decision taking.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Put into practice the approaches, methods and experiments put forward by the teaching staff in a disciplined fashion.
Adapt the learning objectives put forward by the teaching staff.
Have an overview of the various theories and methodologies of a subject.
Type C Code Learning outcomes
 C3 Locate and access information effectively and efficiently.
Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.

Contents
Topic Sub-topic
Part I: FONAMENTS BÀSICS DE LA PRESA DE DECISIONS
Tema 1. Anàlisi conceptual
1.1. Concepte i definició de decisió
1.2. Tipus de decisions
1.3. El procés d'adopció de decisions
1.4. El sistema d'informació en l'empresa
1.5. Decisions de grup i col•lectives
Tema 2. Models d'adopció de decisions
2.1. Model racional, de satisfacció, de selecció, polític, de la paperera
2.2. Racionalitat limitada i asimetries d'informació
2.3. La matriu de decisió: decisions en condicions de certesa, risc i incertesa
2.4. Incorporació d'informació en el sistema de decisió
2.5. Decisions seqüencials i multicriteri
Part II: TÈCNIQUES DE DECISIÓ EMPRESARIAL
Tema 3. Decisions empresarials I 3.1. Electra I
3.2. Electra II
3.3. Multicriteri basades en grafs de suport: Pattern
3.4. Multicriteri basades en grafs de suport: CPE

Tema 4. Decisions empresarials II 4.1. PERT/ROY en condicions d'incertesa
4.2. Teoria de cues
4.3. Control d'inventaris

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 2 4
Lecture
A4
B1
30 30 60
Problem solving, classroom exercises
A6
C3
30 30 60
Personal tuition
B1
4 4 8
 
Objective multiple-choice tests
A4
A6
B1
C3
8 0 8
Practical tests
A4
A6
B1
C3
5 0 5
Mixed tests
A4
A6
B1
C3
5 0 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura, avaluació, resultats d'aprenentatge, continguts, metodologies i planificació
Lecture Explicació teòrica per part del professor de les principals tècniques de decisió empresarial que forma part del programa de l'assignatura
Problem solving, classroom exercises Realització a l'aula de pràctiques i exercicis que descriguin situacions que afronten les empreses quant a l'adopció de decisions
Personal tuition Resolució de dubtes i problemes relacionats amb l'assignatura de forma personalizatzada

Personalized attention
Description
Cada setmana el professorat dedicarà 6 hores a l'atenció personalitzada per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a l'assignatura. Les tutories es realitzaran els mateixos dies de classe, tot i que seran especificades per cada professor

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Mixed tests
A4
A6
B1
C3
Examen final (prova integral) que avaluarà continguts teòrics i pràctics de qualsevol tema de l'assignatura. 70%
Objective multiple-choice tests
A4
A6
B1
C3
Com a part de l'avaluació continua es realitzarà una prova tipus test de 20 preguntes (respostes errònies resten -0.33) per avaluar els continguts teòrics de l'assignatura. 10%
Practical tests
A4
A6
B1
C3
Realització de dues proves pràctiques durant el curs cadascuna de les quals equivaldrà al 10% de la nota. 20%
Others  
 
Other comments and second exam session

En primera convocatòria, la qualificació de l'estudiant s'obtindrà a partir de:

- La realització de dues proves pràctiques durant el curs, cadascuna de les quals equivaldrà al 10% de la nota, 20% en total.

- La realització d'un tipus test de 20 preguntes (errònies resten -0,33) per avaluar els continguts teòrics de l'assignatura, que equivaldrà a un 10% de la nota.

- La resolució d'una prova integral (examen) compost per continguts teòrics i pràctics sobre tècniques de decisió empresarial de qualsevol tema de l'assignatura. 70% de la nota.

En segona convocatòria,

Els estudiants s'avaluaran a través de les mateixes proves, que respectaran els mateixos percentatges de qualificació. Si l'estudiant no ha realitzat el tipus test o les proves pràctiques, en segona convocatòria només serà avaluat amb l'examen, en aquest cas aquest valdrà el 100% de la nota.

No es permetrà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves.


Sources of information

Basic Leon, O.G., Análisis de Decisiones, McGraw-Hill, 1994
Miranda, F.J., Rubio, S., Chamorro, A. BAñegil, T.M., Manual de Dirección de Operaciones, Thomson, 2005
Córdoba Bueno, M., Metodología para la Toma de Decisiones, Delta, 2004
Leal Millán, A., Sánchez Apellániz, M., Roldán Salgueiro, J.L., Vázquez Sánchez, A.E., Decisiones Empresariales con Criterios Múltiples, Pirámide, 1995
Chase, R.B., Jacobs, R., Aquilano, N.J., Administración de la Producción y Operaciones para una ventaja competitiva, McGraw-Hill, 2005
Díez de Castro, J., Redondo López, C., Administración de Empresas, Pirámide, 1996

Bibliografia bàsica

- Córdoba Bueno, M. (2004), Metodología para la Toma de Decisiones, Madrid: Delta.

- Díez de Castro, J., Redondo López, C. (1996), Administración de Empresas, Madrid: Pirámide.

- Leal Millán, A., Sánchez Apellániz, M., Roldán Salgueiro, J.L., Vázquez Sánchez, A.E. (1995), Decisiones Empresariales con Criterios Múltiples, Madrid: Pirámide.

- Leon, O.G. (1994), Análisis de Decisiones. Madrid: McGraw-Hill.

- Miranda, F.J., Rubio, S., Chamorro, A. BAñegil, T.M. (2005), Manual de Dirección de Operaciones. Madrid: Thomson.

- Chase, R.B., Jacobs, R., Aquilano, N.J. (2005), Administración de la Producción y Operaciones para una ventaja competitiva. Madrid: Mc Graw and Hill. 

Complementary Krajewski, L.,Ritzman, L., Malhotra, M., Administración de operaciones. Procesos y cadenas de valor, Prentice Hall - Pearson, 2008
Ballou, R.H., Logística. Administración de la cadena de suministro, Prentice Hall - Pearson, 2004
Weill, P., Aral, S., Cómo mejorar el rendimiento de las inversiones en TI, Harvard Deusto Business Review, 2007
Schwenk, Strategic decision making, Journal of Management, 1995
Rajagolapan, N., Rasheed, A.M.A., Datta, D., Strategic decision processes: Critical review and future directions, Journal of Management, 1993
León, O.G., omar Decisiones Difíciles, McGraw-Hill, 2007
Hammond, J.S., Keeney, R.L., Rafia, H., Decisiones Inteligentes, Gestión 2000, 2000

Bibliografia complementaria

- Hammond, J.S., Keeney, R.L., Rafia, H. (2000), Decisiones Inteligentes, Barcelona: Gestión 2000.

- León, O.G. (2007), Tomar Decisiones Difíciles, Madrid: McGraw-Hill.

- Rajagolapan, N., Rasheed, A.M.A., Datta, D. (1993), “Strategic decision processes: Critical review and future directions”, Journal of Management, Vol. 19: 349-384.

- Schwenk, C. (1995), “Strategic decision making”, Journal of Management, Vol. 21: 471-493.

- Weill, P., Aral, S. (2007), “Cómo mejorar el rendimiento de las inversiones en TI”, Harvard Deusto Business Review, Vol. 154: 14-28.

- Ballou, R.H. (2004), Logística. Administración de la cadena de suministro. Ed. Prentice Hall - Pearson.

- Krajewski, L.,Ritzman, L., Malhotra, M. (2008), Administración de operaciones. Procesos y cadenas de valor. Ed. Prentice Hall - Pearson.

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.